Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Dom tänddelarna skulle bytts för flera år sedan. Tyvärr tror alla att det är evighetsprodukter, även volvo då dessa delar inte ingår i service. Så ja, det är normalt att det ser ut så där, och det är lika normalt att bilen går som en påse nötter pga det.
Har bytt nu och bilen startar fint. Har inte kopplat in nya batteriet ännu. Vill se hur bilen startar imorgon då den är kall.

Tack alla för de goda råd jag får hela tiden.

Edit: orkade inte vänta så jag drog i det nya batteriet precis. Startar fint. Får se imorgon.
Tomgångsmotor, har du en sådan? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=51189 Var det den som surrade/ lät illa? Sök lite här på forumet så ser du hur man servar den. Sitter kontakterna till den fast ordentligt? Kabelbrott? Tjuvluft?
Vet inte vad som startar den när motorn går ned på tomgång men kan det vara någon brytare på gaspedalen/spjället? Den kanske inte funkar som den ska?
Hej

Har alltså fortfarande problem med att den är svårstartad. Har sökt o letat efter råd så imorgon ska jag göra ett försök till. Inbillar mig att bilen startar i samma veva som jag släpper från läge tre. Kanske tänder den på en urladdning gnista från tändspolen :/

Är ensam och vill bara göra lite enklare felsökning.

1. Jag vill kunna starta bilen samtidigt som jag är framme i huven. Borde väl gå att koppla in 12v på 12v tändsignalkabeln som går till startmotorn samtidigt som nyckeln är i position II?
2. Tänkte då ta loss en tändhatt och skruva i ett nytt tändstift där, jorda stift med startkabel till - på batteriet.

Gnistor :
Kommer det gnistor så får jag kolla att det finns tryck in till fuelrail (osäker på namn). Inget tryck för jag väl börja mäta spänning på bränslerelä 103 eller kanske brygga med kabel. Tror dock inte på att det är bränslet som spökar då den går jättebra närmar kör den samt inga problem med tomgång.

Inga gnistor :
Ja det är väl här det blir svårt för mig.
Tändspolen, puls- vev- kam- givare och sensorer mm
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... bly=242734

Kanske kan man koppla ur luft masse mätaren och se om den startar enklare :/ fast jag borde ju kunna koppla ur kontakten med motorn igång, voltmäta på dess utgång samtidigt som jag ändrar varvtalet på bilen. Fungerar den ska den ju öka i värde.

Sedan så eftersom man monterade bort fläkten vid byte av koppling så finns det väl något relä där vid kylen som styr boxen.... Fan vad jag svamlar på nu med saker jag inte kan :(

I vilket fall så kanske jag lämnar in bilen på Volvo för felsökning. Känner att jag är för lite påläst om hur allt hänger ihop i startsystemet.

I alla fall. Wish me luck :)
Om
taxi skrev:Men har du byglat halvljuset än? Det är ett bra sätt att se om startmotorn är boven.
Satan också, nej det hade jag glömt. Detta ska jag göra först av allt.

Finns det någon kontinuerlig 12v i närheten med kan ta tror du?

Tack för påminnelsen Taxi
Dunderdon skrev:
taxi skrev:Men har du byglat halvljuset än? Det är ett bra sätt att se om startmotorn är boven.

Vadå kontinuerlig 12 i närheten? Tror inte riktigt du är med på vad du ska göra..
Bygla istället för halvljusreläet.
*pettson* skrev:
Dunderdon skrev:

Vadå kontinuerlig 12 i närheten? Tror inte riktigt du är med på vad du ska göra..
Bygla istället för halvljusreläet.
nej det är jag inte, men nu är jag. Tack
Fan jag måste erkänna att är sämsta bilmekarn iområdet.

Måste kasta in handduken och be om elementära råd.
Har hittat att relä 15c är det jag ska bygga.
Bild

Till det roliga är att jag inte förstår hur jag ska komma åt klippen längst ner på gröna. Kan inte lossa det rosa heller än på en sida. Står bara i boken hur jag tar loss de små skitarna

Bild

Sedan kommer säkert en fråga på vilka stift jag byglar om det inte framgår.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]