Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Efter en tur på E6:an i veckan så tyckte jag att bilen var lite seg vid pådrag men gick annars bra. Upptäckte av en slump att något hängde ut ur slutröret
och trodde antog först att det kunde vara någon form av isolering, men när jag gjorde rent så påminde det mest om päls/hundhår. Försökte hitta
nåt vettigt att gå på men jag hittade inget. Någon som har bättre koll?

Bild
Perc skrev:Ganska vanligt fel. Det är dämpmaterialet inuti ljuddämparen som lossnat. Det är bara att byta ljuddämpare och se glad ut.
Tack för ditt svar. Är det okej att köra vidare några veckor till eller är det byte snarast möjligt som gäller?

Tänkte att det är lika bra att investera i ett 3-tums rostfritt system efter semestern i så fall...
Vet ett par med T5 som öppnat sin ljuddämpare och tagit ur isoleringen helt. Så någon skada gör det knappast, du får bara ett annorlunda ljud. :)
DaXX skrev:Tack för ditt svar. Är det okej att köra vidare några veckor till eller är det byte snarast möjligt som gäller?
Du har ju redan märkt att bilen blivit tröttare eftersom avgasflödet är blockerat. Har du otur lossnar det flera delar så det blir ännu sämre flöde. Jag vet inte heller vad katalysator, lambda och turbo gillar sämre flöde och kanske högre avgastemp pga det.

Jag skulle byta så fort som möjligt, men det är ju bara jag. :)
Får helt enkelt ta itu med problemet så jag slipper sabba något annat på vägen. Att plocka ut dämpmaterialet ur burken är inte aktuellt och jag vill helst inte
att det lossnar mer och täpper till. Det är trots allt original avgassystem som sitter på så jag ska inte klaga.

Tack för hjälpen :)

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]