Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rid54 skrev:Det finns vissa koder som är tänkta att vara "generiska", dvs standardiserade för alla system och de är de koder som har med miljöfaktorer att göra (avgasrening typ). Sedan har många fabrikat en mängd koder som är utöver dessa standardkoder och Volvo tycks ha drivit detta rätt långt, så man kommer inte ända fram med en "vanlig läsare" i många fall. Om detta är nåt som täcks av standardkoderna så lär du kunna se det med en ELM, men annars kan det bli fråga om att tvingas använda en Volvospecifik läsare.
Tackar för heads up ang. koderna. Jag har beställt en sådan dosa och kan i varje fall testa om det är något att ha. Som jag förstår det kan man ställa in kodernas tolking via mjukvaran som man laddar ned via Google Play. Som bilägare som inte har alldeles för mycket djupa kunskaper i hur motorer funkar, är det bra att man får lite mer kött på benen innan man snackar med en mekaniker.
Jag fick min felkodslässare "ELM327" idag - Blutoothvarianten, och kopplade ihop den med min Androidmobil samt appen: "OBD Auto Doctor".

Mycket riktigt så gällde motorikonen på displayen ett fel i motorn.

Jag fick följande meddelande:

"P0303 - Cylinder 3 misfire detected".

Följande hemsida skriver lite om det generiska felet här:

http://www.obd-codes.com/p0303

Vad tror volvoentusiasterna det kan vara för fel? Någon nämde "knacksensor"?
Jag är ofta framme med kommentarer om att inte blint lita på felkoderna utan tänka själv -också. I detta fall kan det ju, med hänsyn till de symptom du beskrivit, mycket väl vara just misständing i cylinder 3. Om inget talar emot felkoden, så kan man ju acceptera att den kan vara rätt, liksom. Misständning detekteras, på en del motorer i alla fall, genom att vevaxelgivaren räknar "taggar" på svänghjulet (motsv) och noterar om en cylinder inte ger den hastighetsvariation i vevaxeln som den ska göra när den tänder, dvs det är en rätt bra avkänning. Sedan att hitta orsaken till misständningen är ju en annan historia. Grundläggande frågeställningar är ju då
1. kompression i cylindrarna OK?
2. Alla spridare funkar OK?
3. Tändstiften OK?
4. Tändspolar OK?

Är man envis flyttar man omkring delar och ser om felkoden följer spridare/stift/spole, eller så lämnar man bort problemet till en verkstad som begriper sig på bilar och som kan testa de misstänkta komponenterna på ett professionellt sätt.
Har en likadan bil av samma årsmodell och den gjorde precis så när den tredje tändspolen var dålig. Dock fick jag inga meddelanden alls och skakningarna började helt random vid ett rödljus för att sedan tillta ju längre tiden gick. När den sjätte spolen gick så var det däremot annorlunda. Då bluddrade bilen och gick som en gammal traktor så det hade blivit bärgning om man befunnit sig för långt hemifrån.

Båda spolarna blev dåliga med ca 1 års intervall. Bytte 6:ans först. När 3:ans gick sönder så bytte jag alla istället. Fick höra att man bör byta dem vid 20.000 mil och min bil hade rullat 22-22.500 mil när det hände.
Tack för info "rid54" och "DaXX".

Jag hade tänkt att åka iväg på Måndag till min mekaniker. Han bor som jag skrev i ett tidigare inlägg här, ett par mil bort.

Kan jag skada motorn om jag kör iväg till honom på något sätt?

Två dumma frågor:

1. Är spole och cylinder samma sak?

2. Är cylinder samma sak som "tändcylinder", finns det något sådant? Tror jag har läst det någonstans.

"DaXX" - du skrev att du bytte alla spolarna, blev det dyrt?
Tändspolen genererar en ström som går till tändstiftet som där blir en gnista som antänder bensinen i cylindern. Cylindrarna är som namnet antyder cylinderformade "hål" i ett aluminiumblock, så cylindern i sig går inte att byta.

Finns inget som heter tändcylinder heller, om det inte är en synonym för något annat. Jag kanske inte är mest kvalificerad att svara egentligen, jag blev lite förvirrad när jag läste "tredje" och "sjätte" tändspolen. Jag trodde det bara fanns en :oops: (tändspole -> fördelare -> tändstift men det är baserat på att ha tittat under huven på bilar med >30 år på nacken).
depthless skrev:"DaXX" - du skrev att du bytte alla spolarna, blev det dyrt?
Jag bytte alla spolarna eftersom två av dem gick sönder med kort intervall. De andra fungerade men jag vågade inte ta risken.
Kollade förvisso inte runt, men de skulle ha 890kr styck vilket jag tyckte var lite saftigt.

Kikade på skroten för skojs skull och fick tag i en splitt ny för 200kr. Andra gången fick jag tag i två nya för 250kr styck men
resten fick jag köpa nya eftersom det inte fanns fler "nybegagnade" på skroten.

Kika runt lite. Finns säkert billigare alternativ. Jag ville dock ha original.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]