Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klossen
Hej allihopa!

Nu är det så här att jag har stött på ett problem med gamla Bettan. Hon har nämligen börjat skrika till ibland vid för grova rattrörelser och vid för hård inbromsning.

Det som händer är:
Om jag ska parkera utanför Ica frikopplar jag och svänger till plus eventuell inbromsning. När jag då svänger till lite extra (vilket man gör vid parkering) och bromsar samtidigt så kommer det ett knarrande ljud framifrån och jag tappar bromsstyrkan. Eller tappar och tappar, man släpper bromsen fort som satan då det knarrar till som tusan, rätar upp bilen och sedan bromsar igen (då försvinner knarrandet). Ljudet som uppstår kan jämföras med ljudet som uppstår vid växling då man lägger i en växel men inte puttar till spaken tillräckligt och släpper upp kopplingen.

Problemet uppstår endast när man ska svänga till lite extra och bromsa samtidigt. Värt att nämna är att detta ljud uppstått EN gång tidigare då jag körde rakt fram och skulle bromsa. Då vid en hård inbromsning började bromsen att pulsera precis som om ABSen trädde in.

Vad kan detta vara tro?

Det är en V70 -99 2.5T som rullat ca 27 000 mil.

Tack och hej!
/Simon
Senast redigerad av 1 Klossen, redigerad totalt 0 gånger.
Hej

Jag skulle kunna tänka mig att de är någon av dina ABS ringar som har en spricka eller är väldigt smutsig.
Kolla upp de för de va likadant på min bil. Byte båda ringar sen va de tyst.

Mvh Darek
Nemesiz skrev:Hej

Jag skulle kunna tänka mig att de är någon av dina ABS ringar som har en spricka eller är väldigt smutsig.
Kolla upp de för de va likadant på min bil. Byte båda ringar sen va de tyst.

Mvh Darek
Tack för svaret!
Okej, ska kolla upp det. Däremot känns det lite skumt att det blir så just när jag svänger kraftigt. Bromsen krånglar aldrig annars. Hmm.
Lucif3r skrev:När du svänger roterar höger och vänster hjul olika fort. ABSen kanske då får för sig att ett hjul har låst sig. Du har inte TRACs på bilen?
TRACs? Jag har provat att avaktivera STC men har inte kört tillräckligt för att dra någon slutsats.

För någon dag sedan hände samma sak fast denna gången körde jag rakt fram. Ett skårrande ljud som lägger sig efter ett tag. Kan det vara abs ringarna i detta fallet som fortfarande spökar?

När jag ändå är igång, jag har en till fundering. Det är nämligen så att när det är väldigt varmt ute så övergår funktionen genomströmning av luft till återcirkulation ett par sekunder efter det att jag startat bilen alltså när ACn hoppar igång. Detta händer endast när det är väldigt varmt ute. Vad kan det bero på tro?
taxi skrev:Det sistnämnda: Det ska vara så, ECC tror att den kyler ner kupén fortare så.
Jaha det hade jag ingen aning om. Jag brukar alltid trycka över till luftgenomströmningen nämligen. Tack för infon!
S6024t skrev:låter det bara vid FULLT rattutslag? Lägg på lite fett på styrstoppen i såfall..
Nej, det låter vid 50-100 % rattutslag men bara vid låga hastigheter som exempelvis parkering.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]