Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PioT6
Tjabbatjena!

Befinner mig i Italien med min pärla XC60 T6 -11 Polestar.

Passerade 5500 mil på mätaren igår och ungefär samtidigt fick jag servicemeddelande samt att emissions/ motorlampan började lysa?? Slump??
Säkert inget allvarligt men blir lite orolig då jag har en bit hem. Vad kan det vara med den gula motorlampan?

Märker inget med bilen men har senaste 2 veckorna tankat med diverse olika europeiska bränslen. Allt från 98 till 100 oktan samt kört en hel del mil och ganska fort. Olja borde den ju säga till om så kan väl inte vara det.

Konstigt att servicemeddelande å lampa tändes samtidigt.

Bör jag ta det lungt hem? Vad kan det vara?
av Aman
Hej
Troligen bara att köra på. Antar då att du gjort service och inte passerat 1år sedan du gjorde service sist, dessutom så säger du att bilen fungerar ok. Visslingen hade det varit av intresse att besöka motsvarande Bilia i Italien, för att se hur detta hanteras. Kanske har du kör vidare försäkring eller något? I bland så är det är bättre att köra på och skulle motorn rasa så har du försäkrat och kanske Polestar garanti som täcker?
av PioT6
Uppdatering!

Körde hem som vanligt dvs fort :lol: och allt höll bra. Lampan slocknade när jag tankat i Tyskland. Väl hemma så ringde jag Upplands Motor som erbjöd kostnadsfri avläsning av datorn för att se vad det var (sjysst!!). Det var lambdasonderna som skapat felkoderna i Italien. Deras förklaring var att det troligtvis var något lurt med bensinen bara.

I övrigt kan jag med säkerhet dementera alla dem som säger att XC60 T6 har en topphastighet på 205 km/h som jag läst lite överallt i detta forum. Hade uppe den i 220 km/h på autobahn och kände att det fanns mer att ge ;-)

Tack för svaren!!

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]

El fel

Både omkopplarspaken och ljusvredet krå[…]

B230F går fett

Vad kan vara nästa grej att kolla? Det finns […]