Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hällevikaren
Jag har en v70 -01 .
Fenomen1: Ac:n kyler i ca en mil därefter så blir det bara ljummen luft som kommer ut, systemet är kollat så det finns gas och inga läckor.
Fenomen 2: När bilen har stått ca 30-45min så startar kupefläkten på full fart och går i ungefär fem minuter och stängs sedan av .
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Hällevikaren skrev:Jag har en v70 -01 .
Fenomen1: Ac:n kyler i ca en mil därefter så blir det bara ljummen luft som kommer ut, systemet är kollat så det finns gas och inga läckor.
Fenomen 2: När bilen har stått ca 30-45min så startar kupefläkten på full fart och går i ungefär fem minuter och stängs sedan av .
fenomen1 möjligt att det kan vara kompressorns magnet koppling som har för stort spel (behöver shimsas om) så den inte orkar hålla i
och dra runt kompressorn efter en liten stund när motorn blivigt varm finns många trådar om det hur man mäter osv sök här eller goggla.
fenomen 2 skulle jag med vilja ha.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av fatqudo
A/C ECC började slå av på min Volvo XC70, trots att systemet är tätt och i övrigt ok. Det skedde när det var riktigt varmt ute och den behövdes som mest. Innan du skruvar ska du kolla att du alls har styrning till kopplingen genom att slå av och på A/C. Då ser du om det är ett annat fel; styrning av A/C. Har du tur snurrar kopplingen när bilen är kall och inte alls eller slirar sen, alltså den reagerar för av och på. Funkar styrningen har du ett relativt enkelt problem som går att lösa utan kostnad. För att göra det gjorde jag så här:
Först skaffade jag fyra M5x30mm skruvar. Tre av dessa ska fungera som avdragare av kopplingen på kompressorn som sitter längst fram nederst till höger på motorn. Trångt som sjutton. Skaffa också en 8 mm ringnyckel med spärr, en sån där finurlig grej som ser ut som en ringnyckel.
För att sen komma åt kopplingen behövs några träbitar, en ung person och en packningsstropp i gummi eller en snörstump.
Lägg träbitarna under framhjulen och kör upp bilen. Ännu bättre är att lyfta hela framvagnen, sätt rejäla stöd under och avlägsna höger framhjul. Lossa skyddsplåten (plast) under bilen med en 12 mm lednyckel. Antingen underifrån eller från sidan: lossa två plastmuttrar inne i hjulhuset, framför framaxeln, tag bort en liten skyddsplåt och böj undan plastskyddet. Då ska du kunna se nedersta remskivan som sitter på vevaxeln. Framför den sitter kopplingen på kompressorn. Nu kommer finmotoriken. Tre M5 ska nu in i de tre hålen i kopplingen. De sitter runt en 10 mm skruv i mitten som håller kopplingen, det är de innersta hålen. Skruven i mitten sitter på splines och kopplingen ska dras av med de tre skruvarna. Börja med att gänga in de tre på plats. Pass på så du inte knosar gängorna. Går det trögt att dra dem är spärrnyckeln behövlig. Om det är svårt att dra runt dem går det att använda en gängtapp för att få gängan ren. När de kommit in just igenom ska du ta bort två av dem. Tag nu en 10 mm lednyckel och en stor skruvmejsel. Ha gärna ungdomen på plats. Om så, lyft upp behållaren för styrservon i motorrummet, lossa slangen från på-plats-hållaren framtill på motorn och lägg behållaren ovanpå motorn. Kryp in under bilen och lossa skruven i mitten på kopplingen. Använd ungdomen till att sticka ned vänsterarmen och hålla emot med skruvmejseln mellan din lednyckel och den ensamma M5-skruven. Efter att mittenskruven lossats går den att skruva ut med hjälp 8 mm hylsa och småfingrarna.
Byt nu ut den ensamma M5 mot en ny med fräsch gänga. Sätt i även de andra och dra dem alla i botten. Här kommer ungdomen till pass. Ställ ungdomen på det lossade däcket. Låt henne sticka ned handen där servobehållaren satt och dra in de tre M5-skruvarna med spärrnyckeln. Fortsätt att dra in dem och gör det hela så att de dras jämnt. Du kommer att se att kopplingen kryper ut på splinsen. Anståndet mellan kopplingen och remskivan innanför ska vara mellan 0,3 och 0,5 mm om allt är som det ska. Troligen har du ett större avstånd. När du dragit in skruvarna och du har ett ordentligt avstånd på ett antal mm går det att försiktigt bräcka lite med en skruvmejsel så den lossnar. Var då mycket försiktig så du inte böjer kopplingen. Fortsätt med att skruva in de tre om det behövs.
Plötsligt lossnar kopplingen. Den ser ut som en svamp med kort skaft. Här är det viktigt att vara uppmärksam. Inuti kopplingen, där den bottnat mot axeln den satt på finns några små rostfria brickor. Dessa är mycket viktiga i sammanhanget och ska inte trilla bort. Ha järnkoll när du lyfter ut kopplingen.
Peta ut brickorna ur den lossade kopplingen. Mät tjockleken på brickorna. Tillsammans är de ofta drygt en mm. Tag bort så att du har hälften av den sammanlagda tjockleken kvar och peta in brickor så du får kanske 0,6 mm. Sätt lite fett inuti kopplingen på splinsen. Det håller brickorna på plats. Passa på att göra ren kopplingen lite grand och peta rent inne i remskivan med en liten spik eller liknande. Gör också rent gängorna så att M5 löper lätt. Kör med en skruvdragare fram och tillbaka.
Sätt tillbaka remskivan. Dra in centrumbulten så långt det går. Sätt tillbaka den ensamma M5-skruven. Dra in centrumbulten med lednyckeln och håll emot på samma sätt som tidigare. När du dragit in centrumbulten i botten ska kopplingen gå att dra runt med handen och kopplingen ska inte ligga emot remskivan. Se ovan. Gör den det kommer de rensade gängorna väl till pass eftersom det nu är lätt att lossa kopplingen igen för att anpassa avståndet med en ny kombination av brickor.
Starta motorn och slå på AC. Gå ut och kolla ned i motorrummet. Kopplingen ska snurra stadigt när det kyler i kupén. OM kopplingen går sakta och liksom slirar måste du lossa kopplingen igen och minska avståndet genom att ta bort brickor. Samma gäller självklart om den inte snurrar. Det är när kopplingen slirar som kopplingen till sist slits sönder och måste bytas helt.
Har du gjort allt rätt och kopplingen är i hyfsat skick kommer A/C att fungera som den ska i många mil efter din lilla operation. Nu sätter du tillbaka alla skyddsplåtar samt hjulet.
OM kopplingen är ser lite sliten ut på insidan fungerar lösningen ändå eftersom remskivan och kopplingen slitits in mot varandra. OM du konstaterar att koppling/remskiva likväl måste bytas är det bara att göra det. Skaffa nytt på skroten. Försök ta en bild så du får det du ska ha. För att byta remskivan måste en del prylar monteras bort i motorrummet och multiremmen behöver tas av genom att böja undan spännrullen. Sen kan kompressorn lossas och svängas så att du får plats med en avdragare som du sätter mot den inskruvade centrumbulten. Magneten sitter bakom remskivan, med tre vanliga skruvar, krysspår. Det finns också en sladd som lätt lossas. Den här operationen går att göra UTAN att tömma A/C-systemet. Kylmediet ska hanteras av certifierad. Skit inte i miljön. Sätt tillbaka lossade prylar i omnämnd ordning. Dra lagom hårt.
Nå, har allt gått bra med att lossa kopplingen osv har du sparat ruskiga pengar och har en bil med väl fungerande A/C eller ECC.
OBS. För att göra ren ungdomen rekommenderar jag Biltemas Handrengöringskräm i enkilosburk. Tjejer brukar älska den.
:D
av valln
Kolla om kompressorn kyler genom att se om det stora röret blir fuktigt in till kupen i motorrummet. Är det kyla kan det vara en givare som är trasig och gör att systemet frostar ihop.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]