Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
Ja, vi får ju inte "glömma" att D3:an nu för tiden har 136hk (163hk tidigare om jag minns rätt), så nej, det kommer inte vara ett kraftpaket. Men för att flytta en Volvo dit man vill på ett behagligt sätt tror jag det duger. Dessutom är det nog inte helt osannolikt att det kommer polestar till D3:an, om det skulle kännas som att det krävs mer. Det är besvärligare att skaffa läderklädsel, metallic lack eller Volvo On Call. Jag hade alltså åter igen valt D3:an
Användarvisningsbild
av Grodan99
MasterM skrev:Ytterligare en plusgrej med D3 och tilltänkt utrustningsnivå Ocean Race är att man får en av Volvos dyraste lack - crystal white - för endast 3000kr tillägg mot i annat fall runt 11000 kr. Velar lite mellan den och svart metallic ...
Nja...sanning med modifikation....det beror ju på att Ocean Race endast finns med metallic, så priskillnaden på 3000:- är ju samma om du jämför en"vanlig" metallic mot ex. Chrystal White på vilken bil som helst. Sen är ju Ocean Race ett mycket prisvärt paket i sig.

Men ta en provtur med D3 så kommer du märka skillnaden. Kör båda direkt efter varandra så märker du skillnaden bäst.

Visst....det kommer säkert finnas Polestar framöver, men lite tråkigt att slänga upp 10 000:- ur egen ficka på en tjänstebil som du inte har så länge.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
För 7,5 bb hade jag valt den större motorn D3 136hk i stället för den mindre vea 181hk, även om D4 är snabbare 0-100. En xc60 d3 136hk är ju nästan lika snabb som en xc60 d3/d4 awd 163hk 0-100:)
Användarvisningsbild
av Grodan99
Med större motor, menar du antal cylindrar då? Båda är ju 2-liters.
D3 är nog närmare 1 sekund slöare 0-100 jämfört med 163 hk. Men det är ju inte 0-100 som är intressant oftast, utan vridet vid omkörning och liknande.
av erhug
Som svar på prutningen så fick jag ner ungefär lika mycket. Sen kanske det är svårt att jämföra prutmånen då det i mitt fall gällde en V60. Svårt att säga vad utgångsläget är gällade marginal på de två modellerna.
För min del skilde det bara ett par tusenlappar på sista raden d3 kontra d4 automat, momentum business edition+VOC+Delbart drag+sensorer runt om.
av Novis01
136 hk i en bil som väger obetydligt mindre än en stridsvagn S ??? ?:-/
Då får de nog leverera med en lågavlönad som går ut och knuffar på i uppförsbackar...
av Lövet
D3 femcyl ger betydligt mer än 136hk i verkligheten. Snarare 150hk (vilket iofs inte är så supermycket) men den har vridmoment som är i klass med betydligt större maskiner.
av perhall
Den femcyl tvålitersmotorn är fin, det kommer sannolikt att skilja mindre än 1 dl/mil!
Jag tycker dessutom generellt att fyrcyl dieselmotorer låter jättefult, den femcyl låter fint (särskilt tvåliters går mjukt och fint, faktiskt mjukare än D5).
Skulle ha valt D3. Du kommer nog att tycka att kraften räcker... enorm skillnad mot D2!
PH
av erhug
Som tips för er i samma sits D3 el D4. Har fått min bil nu och s&@/an vad den går bra. Det som lyfter mest är inte motorn utan kombon med nya automatlådan.
Så ska man ha automat är det en "no-brainer" att det är D4 VEA som gäller. Manuell då finns andra parametrar.....
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Efter knappt 500 mil tar min VEA D4 aut 8 stegs 0,6 liter milen mätt vid pumpen. Och jag segar inte upp i fart.
:wink:

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]