Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ångpanna
Tjena!

Har en Volvo 850 SE årsmodell 96 med 2,5 liters motorn med 10 ventiler och 144 hk, och det rycker nu ur oljestickan så jag hade tänkt att jag ska byta allt som hör till vevhusventilationen.
Men eftersom det är väldigt dåligt med beskrivningar och bilder på 10 ventilersmotorn så tänkte jag fråga här om någon vet vad som skiljer sig mot GLT motorn?
På GLT så är det väl en slang till blocket, en till insuget och en till toppen. Men på SE så finns inte den till toppen vad jag kan se, vart tar den vägen på min?

Vad blir priset ungefär å byta flamfällan, oljefällan och alla slangar?

Tack! :D
av Adamp
När jag gjorde det på min GL -94 så kostade delarna totalt ca 980 kr hos Bilia med allt som behövdes. Det tog mig totalt 7 timmar att byta med kaffe raster. jag rekommenderar en 1/4 universal knut och hylsnyckel sätt till den så man kommer åt lättare. Bra beskrivning:
(Del 1)
(Del 2). Jag tror du har EGR och det röret är bökigt att få det att lossna från dess fäste till ventilen för att komma åt bättre tog jag bort trottelhuset. Det finns många vakumslangar som du ska ta bort så märk sakerna finns två under trottelhuset och sensorn till det ska kollas ur. Skaffa en Haynes rep manual på Biltema kostar ca 289kr.
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]