Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nissebagare
#881523
Hej, Jag är ny här på forumet och undrar om man vågar köpa en V40? Visst finns det lite ytrost runt grillen och vid skärmkanter som lär vara vanligt förekommande men för övrigt? Priset är 9000:- och bilen är besiktigad till 2015-05. Bör jag istället laga min 940 GL från 1991 som endast har som fel rost i framaxelbalken som kan svetsas? Det känns som att 940´n är den sista riktiga Volvon. V40´n är väl gjord i Holland? Tusen tack för tips. :?: ??:-/
Användarvisningsbild
av V40sport
#881577
Fabriken ligger i Gent i Belgien och där tillverkades de S/V40 vi tillber i denna sektion av forumet.
Tyvärr är tidiga årgångar behäftade med vissa barnsjukdomar - läs rost etc. etc...
Är bilen bra i övrigt så kan det ju vara ett fynd trots allt.
Moderna bilar består ju av så mycket plast och elektronik, som åldras och har en relativt kort livscykel, i jämförelse med Bilar ur t ex. 940 serien.

Om du har en solid lack (ej metallic) så kan du krafsa ur rostangreppen, grunda och topplacka med gott resultat = på två meters håll ses ingen skillnad.
Den ihärdige lägger ner en del arbete på att rubba upp ytan där lackbättringen skett.
Metalliclack är knepigare, fast en duglig billackerare finner på råd även här. Grejen är alltså att bestämma sig för på vilken nivå man vill agera... Showlack eller brukslack.

Har själv ägnat ett par veckor på försommaren åt att pricka i stenskott, göra ren lacken och slutligen vaxa min bil. Hade tur eftersom det är en solid lack och inget syns på 2 - 3 meters håll.

Och Ja: 940 är den sista riktiga, svensktillverkade volvon. Behåll bilen och laga balken!!

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]