Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sanoj26
Hej
Jag undrar om det är nån som har varit med om det problemet jag har.
Det är så att när jag kopplar på husvagnnen och kör ett tag så börjar bilen att koka har haft bort kyllaren och den fungerar kan det vara termostaten eller vatten pumpen som är trasig. i kraftig uppförsbacke så börjar den inte att koka men om det är konstant lite mot lut så går den upp mot röt på temp mätaren.
av rid54
Kokar den på riktigt, med rökutveckling och vätskeförlust etc? Eller blir den bara onormalt varm? Det finns ju två huvudskäl till att motorn blir övervarm och det är att 1) vattnet cirkulerar inte ordentligt eller 2) vattnet kyls inte ordentligt i kylaren.
1) kan bero på termostaten eller vattenpumpen eller nån slang som blivit skadad (inut, kanske inte syns utanpå).
2) kan bero på att kylaren är igensatt (inuti eller utanpå) eller att fläktarna inte går när de ska

Finns ju fler saker som kan strula iofs, men nånstans måste man ju börja.
av Rådlös
Köp en sådan här och kontrollera att vattnet verkligen kokar: http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Panelinstrumentet är inget precisionsinstrument. Det kan mycket väl visa "rött" i fel område.
Mät med termometern på ett utvalt ställe på topplocket, före termostaten. Upprepa mätningarna på samma ställe varje gång och kolla samtidigt på panelinstrumentet och jämför med hur mätarnålen står. Skriv gärna ner resultaten så att du får någon sorts sammanfattning.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]