Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JK24T
Jovisst, men Volvo verkstaden är inte intresserade av att montera Powerflex bussningar då orginal pinne och hölje måste användas. För att få ut pinnen och höljet så måste gummit brännas bort (ohälsosamt, miljöaspekt etc.). Den delen av monteringen gör inte någon verkstad, däremot så monterar dom bussningarna i länkarmarna och resten av jobbet.

- Johan
av rolle83
då va de klart!!! tog mig 18timmar eftersom ja råkade ha isär drivknutarna.. Dom hoppade ur läge vid bytet så de blev ett jävla meck :P men sparade ca 1700kr på de... De va de inte värt :P
av JK24T
Inte illa, Grattis !

Spenderade lördagseftermiddagen med att förpesta grannarnas trädgårdar genom att bränna mina främre länkarmsbussningar och monter powerflex, har nu 2 färdiga för byte.

- Johan
av v70nturbo
JK24T skrev:Kolla här:
http://imageevent.com/jkvmax/temp

Password: volvo

Obs: pdf dokument och du måste ha en pdf läsare installerad.

- Johan
det var bra bilder & beskrivning, Vad skiljer på S60T5 & V70N 2,4T eller är de likadant uppbyggda i länkarmsdetaljerna, och varför ska man ta bort drivaxeln? I Haynes rep.bok på V70N S80 tar de inte bort drivaxeln.
av JK24T
De anvisningar som jag har lagt ut är Volvos egna, därför är anvisningen korrekt. Det går kanske utan att plocka ner axlarna.

- Johan
av JK24T
Så här ser powerflex bussningen ut, orginal Volvo pinne och hylsa press monterat över bussningen. Montering på måndag !

Bild

- Johan
av qenneth
Tyckte själv att den tidigare beskrivningen inte gav så mycket hjälp när jag själv skulle byta länkarm, så här kommer min version:

Byta av vänster länkarm fram S60 -01

Verktyg:
2 st domkrafter
2 st spännband
Pallbockar
Träklubba
Kofot
Fälgkors
Nyckel 12
Nyckel 17
Nyckel 18
Nyckel 19
Nyckel 21

Demontering
1. Med hjälp av domkraften lyft tills hjulet är i luften, placera pallbock.
2. Demontera framhjulet
3. Demontera koniska muttern för spindelleden (pos 14). (Använd torx som mothåll för att inte skada gummidamasken.)
4. Ta bort skyddskåpan under motorn för att komma åt skruvar mm.
5. Sätt dit spännband för att hålla hjulspindeln på plats genom att spänna från lämpligt läge vid fjäderbenet/hjulspindel till balk i underrede. Detta underlättar demontering och montering av länkarmen. Se till att spännbandet är fäst på ett säkert sätt.
6. För att avlasta och hålla hjulspindeln på plats, ta en mindre domkraft och lyft på undersidan av bromsskivan tills länkarmen är i läge. Kan vara trixigt att få till ett bra läge då bromsskivan är rund. Går att använda sig av spännband och spett som hävarm också.
7. Ta bort skruvarna och muttrarna som håller länkarmen på plats mot ramen (pos 5+6).
8. Kofot, träklubba eller liknande kan behövas för att demontera länkarmen.
9. Flytta över utslagsbegränsarrullen (11) från den gamla till den nya, M12.

Montering
1. Börja med att placera den bakre bussningspunkten (pos 6) på plats, sätt i skruv och mutter.
2. Med hjälp av spännband och höjdläge på domkraft vid bromsskiva samt vrid på ratten kan spindelledens skruv positioneras i det trattformade hålet (pos 3). Skruva på koniska muttern.
3. Skriva sedan fast de två skruvarna för främre bussningspunkten (pos 5).
4. Skruva åt allt, moment med mera kan ni kolla på andra som skrivit.
5. På med skyddskåpa för motor igen.
6. Sätt på hjulet och nu är du färdig.

(pos) enligt bilaga
lankarm.png
Länkarm S60
lankarm.png (160.26 KiB) Visad 886 gånger
Det var så jag löste det. Sen kanske det finns smidigare eller bättre sätt att göra det på. :)
Senast redigerad av 1 qenneth, redigerad totalt 0 gånger.
av Heat
qenneth skrev: Byta av vänster länkarm fram S60 -01
Ursäkta att jag lånar tråden, hittar inget bra svar någonstans :(
Har precis bytt länkarm vänster fram på min S60 av 2002 års modell, var hyfsat slitigt innan man väl fick grejerna på plats. Problemet nu är ju att bilen helt saknar drivning, drivaxeln har gått sönder/hoppat ut? Hur kontrollerar och fixar man detta på ett bra sätt?
Tacksam för all hjälp.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]