joel80 skrev:Dieselvärmare har jag fått mig förklarat för mig att de inte ger ut lika mycket konstigheter och har en renare förbränning, så det säger jag inget om och använder även själv på vintern
Japp, förbränningen är ju renare men sedan finns ju överhuvudtaget ingen rening av värmarens avgaser alls. Motorn har ju både flervägskatalysator och partikelfilter som tar hand om mycket konstigheter.
Partikelfiltret behöver inte vara varmt för att stoppa partiklar, katalysatorn däremot behöver vara varm för att reducera. NOx. Dock producerar motorn mest NOx när den är varm och man gasar hårt. Mest NOX släpper man alltså ut om man gasar iväg hårt innan katten är varm nog att reducera NOx.
Vad gäller växthuseffekten så motsvarar ju en timmes värmarkörning mer än en halv timmes tomgångskörning med AC på.
Jag som inte kör värmaren på vintern borde alltså kunna gå ut en halv timme innan jag ska iväg nu på sommaren och starta upp bilen så den får gå på tomgång med AC på.
Men du kan vara lugn, jag skulle aldrig göra det, :D Inte ens när vi var i Spanien och det var +40 grader i skuggan, eller när vi var i Nevada med +43 så fick jag för mig att köra AC i förväg
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.