Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Smart.. är väl olagligt att köra tomgång mer än 3 min i de flesta tätorter i allafall?
Mja.. jag bor "på landet" men blir lite småsur om nån lämnar en bil igång mer än ett par minuter. Ett sätt att förpesta på, bara för att få någon halvminut mindre värme i bilen. Det blir ju svalt direkt om man kör iväg med fönstrena öppna några sekunder, för att sen låta acn jobba resterande halvminut. Ännu värre om det är dieselbilar som står på tomgång med kallt partikelfilter.. vill gärna inte ha det i närheten av mina barn.

Dieselvärmare har jag fått mig förklarat för mig att de inte ger ut lika mycket konstigheter och har en renare förbränning, så det säger jag inget om och använder även själv på vintern.
Synd att den inte går att använda för lite ac. :)
joel80 skrev:Dieselvärmare har jag fått mig förklarat för mig att de inte ger ut lika mycket konstigheter och har en renare förbränning, så det säger jag inget om och använder även själv på vintern
Japp, förbränningen är ju renare men sedan finns ju överhuvudtaget ingen rening av värmarens avgaser alls. Motorn har ju både flervägskatalysator och partikelfilter som tar hand om mycket konstigheter.

Partikelfiltret behöver inte vara varmt för att stoppa partiklar, katalysatorn däremot behöver vara varm för att reducera. NOx. Dock producerar motorn mest NOx när den är varm och man gasar hårt. Mest NOX släpper man alltså ut om man gasar iväg hårt innan katten är varm nog att reducera NOx.

Vad gäller växthuseffekten så motsvarar ju en timmes värmarkörning mer än en halv timmes tomgångskörning med AC på.

Jag som inte kör värmaren på vintern borde alltså kunna gå ut en halv timme innan jag ska iväg nu på sommaren och starta upp bilen så den får gå på tomgång med AC på.

Men du kan vara lugn, jag skulle aldrig göra det, :D Inte ens när vi var i Spanien och det var +40 grader i skuggan, eller när vi var i Nevada med +43 så fick jag för mig att köra AC i förväg
VolvoB20 skrev:
Vad gäller växthuseffekten så motsvarar ju en timmes värmarkörning mer än en halv timmes tomgångskörning med AC på.

Jag som inte kör värmaren på vintern borde alltså kunna gå ut en halv timme innan jag ska iväg nu på sommaren och starta upp bilen så den får gå på tomgång med AC på.

Du menar att en bil på tomgång med ACn igång drar mindre än 1,2l/timme? Kan det stämma?

NOx är inte så bra nej.. Sen bildas väl lite marknära ozon också med lite hjälp av NOx...
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:

Du menar att en bil på tomgång med ACn igång drar mindre än 1,2l/timme? Kan det stämma?

NOx är inte så bra nej.. Sen bildas väl lite marknära ozon också med lite hjälp av NOx...
''

Jag har provat att mäta och en modern dieselmotor drar sjukt lite bränsle på tomgång, under litern per timme. Utan att man maxxar AC och belysning kan en diesel klara sig på 0.6 l/h om den är varm.

Därför är jag ytterst tveksam till om inte start/stop är rätt onödigt på dieselmotorer. Jag har nog sparat under 10 min på två år.

Bensinmotorer är inte alls lika snåla på tomgång av flera olika skäl.
Ok, men i det här fallet bör det dra lite mer då det är kall motor och tanken med det är att ACn ska jobba för fullt. :)
Jag "sparar" nog säker 20min tomgång i månaden på s/s och tycker det är bekvämt att inte stå o spy ut avgaser stillastående. Har järnvägsövergång jag måste över typ varje gång jag åker någonstanns och där fastnar man för jämnan.. sen rödljus o sånt. Har man bara kört några km och står på tomgång går ju snittförbrukningen snabbt upp för resan. Står man stilla en minut på tomgång går det lätt från 5l/100km till 6,5l/100km. Har svårt att komma under 6,0 på mina kortresor t.ex då batteriet laddas eller då det är kallare än 0-gradigt så att s/s e avstängt. Åker man på några stopp drar det iväg. :)
Min kusin säger att hans DSC 13-motor tar tre liter per timme, när bilen står still och och motorn på lite förhöjt tomgångsvarv bara drar generator, kompressor och hydraulpump till kranen. Då har den ändå slagvolym som en personbilsmotor för varje cylinder, och så sex stycken.

Så inte behöver en diesel speciellt mycket bränsle när bilen inte rör på sig.
3 liter per timme är ju ändå 5 gånger mer än vad specen för dieselvärmaren säger. :)
joel80 skrev:3 liter per timme är ju ändå 5 gånger mer än vad specen för dieselvärmaren säger. :)
För en 12 liters megadiesel för en stor lyftkran ja......

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]