Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ghiller
Hej,

Jag håller på att renovera en B52345t som är från en 850, sitter i min v70-97. Har varit på volvo och beställt ramlager enligt tabell och klassningen på vev och mellandel. Dock hittade jag en tidigare tråd på forumet med orginalnummer på lagerna, men de var omöjliga att få tag på. Så jag fick be dem gå in på en nyare b5234t från år 2000 och ta lagerna därifrån. Beställde lagerna styckvis, men blev lite förvånad över priset, ca 2900kr skulle de kosta.

Vad jag läst på andra trådar så har folk betalat ca 1100kr för en sats med ramlager.

Har ni några tips?

Med vänlig hälsning,

Gustav
av *pettson*
Om tanken var att beställa i tabell så har du alltså dels mätt av vevaxeln så att den inte är sliten på något sätt i diameter och du har kikat så den inte är koniskt på något sätt. Sen har du använt plastigauge med tabellkort för att säkerställa vad du fick för mått när du drar ihop? Eller iof räcker det ju med en väldigt bra kalibrerad micrometer för att se så vevaxeln håller tabellmåttet, då bör ju givetvis vevaxelns gördel och allt hålla rätt mått om det inte är skadat nångång. Huvudsaken är att du mätt av.

Personligen är jag inte riktigt med på dom olika delarna i Volvos system. Jag har alltid köpt färdiga glyco lager och lagt i när vevaxeln är kontrollmätt.
av ghiller
Tack för svaren.

Jag vill helst inte ha glyco eller andra standard lager, utan jag vill ha lager som är enligt klassningen på vev och block från volvo. Jag skall ha två röda och resten gula, enligt volvo. Det finns inte hos glyco, utan de har bara standard eller överdimension om man har slipat.
av *pettson*
Då är det bara till att dokumentera det som är märkt och börja kontrollera veven mot minsta slitage. Sen är det plastigauge med tabell som gäller att jämföra med lagertabellen. Sen blir det då till att betala det som krävs för att få lagren.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Är du helt säker på att det inte finns längre? Jag köpte till min nuvarande motor enligt klassning och det fanns då iaf, dock var det -09 när jag börjar tänka efter :P. Finns det inte hade jag mätt den för större fel (konicitet och diameter) och köpt en sats med lager från tmr, ultra motor eller liknande. Glyco vete sjutton, jag gillar inte deras grejer men har inget riktigt skäl varför. Hör med dem vad du ska ha.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]