Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
ska byta komplett fjäderben med dämpare o fjäder, tycker det är lite slapp så ordna upp framvagnen lite.

bilen gått 17500 mil, ska man eller ska man låta bli byta bärarmana och spindelled ? , inget som har anmärkts på vid besiktning dock.

har dessa nån särskilld livslängd ? Klart jag tycker det känns spårigt köra som det är nu, men brukar det generellt göra med 16" och större i vilket fall. så vissa vägar får man sträta emot när det vill dra åt ett eller annat håll. styrstagen är bytta inre/yttre nåt år sen, men gjorde ingen skillnad efter det i vilket fall.
Senast redigerad av 1 volvov702002, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
länkarmen är ju stum o fast i sin kostruktion, det är spindelleden och bussningarna som byts om de börjar glappa. Att bara byta armen gör ingen skillnad.
prova led + bussning i stället om de är slappa.
av volvov702002
JO givetvis menade jag bussningarna, jag som va otydlig, skriver oftast otydligt när jag nämner länkarm så menar jag egentligen själva bussningarna.
frågar hur pass slappa dom är, ej provat själv, volvo tyckte enbart det såg ok ut, torra givetvis efter alla dessa år, men inget som direkt klonkar metall mot metall,men givetvis antar jag det blir skillnad med nytt,
av Arne
Länkarmsbussningarna brukar hålla 25-30000 mil vid normal körning och normala hjuldimensioner. Att byta länkarmsbussningar i förebyggande syfte då bilen gått 17500 mil låter lite overkill. Har man 18", 19", 20" fälgar så belastas framvagnen mycket hårdare.
Användarvisningsbild
av milktrucker
det där med intervallen på bussningar håller jag inte med om öht. slits oerhört mycket mer på D5 än på sugisarna, och framförallt om man har koppling och släp.
av Arne
Jag har en S60 D5 -02:a, jag bytte länkarmsbussningar vid 30000 mil. Jag har dragkrok och drar släp ibland. Däremot brukar det bli mest långkörning och det sliter förstås mindre också. Jag kan tänka mig att vid mycket kortkörningar så får du en annan belastning.
av volvov702002
tänkte mest för jag har vibrationer , det kommer och går, mkt beroende på väglag mm...
läst vissa där det försvunnit med länkarmsbyte( bussningsbyte ) , visserligen ihop med andra byten med, men det är den enda imitt fall som isf är kvar att byta i framvagnen, allt övrigt är bytt, stötdämpare, lager, inre/yttre styrled.
Användarvisningsbild
av milktrucker
vibrationer kan också bero på glapp i styleder
av Andis
Jag tycker N serien blir slingrig och ostabil med dåliga bussningar. Byte mina första länkarmar vid ca 20000 mil då sa besiktningen dom är mjuka men vi anmärker inte på dom. Du kan stoppa in koben och bända lite vid främre bussningen så känner du hur dom är.

Nu 4000 mil senare får jag byta den ena länkarmen igen bussningarna helt slut. Riktigt läskig vid bromsning i motorvägsfart. Får styra typ 10 cm på ratten emot för bilen inte ska åka höger.

Bestälde orginal på Volvo den här gången och blev förvånad att dom inte kosta mer än ca 1580kr kommer inte ihåg på kronan.

Här en bild på bakre bussningen på 4000 mils . Ja visst ja går inte att lägga upp från tapatalk för någon registrering lägger upp från datorn senare idag

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]