Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
Jag har en ny v60 MY 15 business edition PRO, så alltså parkeringssensorer fram och bak, men funderar på att uppgradera till parkeringspilot. Är det någon som vet om det bara är en programmeringsdetalj i vida eller måste man byta sensorerna eller vad måste göras? Kunde nämligen inte välja parkeringspilot till min bil när jag köpte den av någon anledning. Någon som vet varför kanske?
av Tjocken
s6025t skrev:Parkeringshjälpen finns bara till nya VEA motorerna som har annan styrväxel med elservo så bilen kan styra själv
Som tillval ifrån fabrik eller? För jag har kört V40 D3 och V40 cc T4awd med parkeringshjälp? Och man kan ju välja t4 och t5 med parkeringspilot.
Så det du skriver tror jag tyvärr inte riktigt är sanningen....
av s6025t
Den nya servon finns inte till de gamla 5-cylindriga motorerna i 60-serien
S/V60 med VEA o driver support har även filhållningshjälp (LKA) om man kommer utanför väglinjemarkeringarna de använder samma system då att styra bilen detta system finns inte heller på de 5-cylindriga modellerna

V40 har annan servostyrning så den kan ha parkeringspilot
av Tjocken
Ok. Men v60 t4 o t5 är väl inte VEA? Men kan ha parkeringspilot, plus att jag nu fått fram att man kan eftermontera det på min bil, http://accessories.volvocars.com/Access ... _Countries
Så tror tyvärr fortfarande inte att det du riktigt säger är sant.
av s6025t
T4 är ford motor o nya T5 är VEA bensinvarianten av D4 VEA de har helt andra styrväxlar
Det skulle isf vara om de bytt styrväxel till MY15 till de 5-cylindriga men jag har svårt att tänka mig
Bygger man en V60 med 5-cylindrig motor i bygg din bil så finns inte parkeringspilot som tillval
För att bilen ska kunna eftermonteras med parkeringspilot så måste bilen ha EPAS (Electric Power Assist Steering). står det på tillbehörssidan det har inte de 5-cylindriga haft tidigare iaf http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-472998
Användarvisningsbild
av torwald
s6025t har nog rätt. Kollade upp det när jag köpte min MY15 d4 AWD (5-cyl.). Det gick då bara att få till V40 och de nya VEA motorerna.
av Tjocken
Men om man går in på Volvos hemsida och tittar modellspecifikt vilka bilar man kan eftermontera pilot på, då om man väljer D4 AWD så kan man ju välja pilot. Varför ha ett tillbehör där om man inte kan montera det?
av Lövet
Det är inte första gången det står fel på hemsidan direkt tyvärr.
av Tjocken
Visserligen inte, jag får helt enkelt åka och fråga på verkstaden och se vad dom säger där! :-)
Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]

Hjälp med Vida

Får du några P-koder med din obd l&aum[…]

Smart :-D

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]