Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Låter som limp home . Du glömde antagligen att lossa minuspolen på bilbatteriet och då registrerar styrsystemet att du har saknat gasspjäll. Testa om du kan nolla genom att lyfta minuspolen 5 min
Det brukar inte hjälpa du måste antagligen få systemet nollat med en odb2 läsare.
Var bor du?
oldtimersmc skrev:Låter som limp home . Du glömde antagligen att lossa minuspolen på bilbatteriet och då registrerar styrsystemet att du har saknat gasspjäll. Testa om du kan nolla genom att lyfta minuspolen 5 min
Det brukar inte hjälpa du måste antagligen få systemet nollat med en odb2 läsare.
Var bor du?

Glömde tyvärr kabeln och kom på det efter halva arbetet (givetvis..)

Innebär detta att man inte kan köra sedan? Har automat..eller har jag tittat för mycket på amerikanska klipp på youtube?

Bor intill Göteborg
Användarvisningsbild
av Vojje
oldtimersmc skrev: Och antar att du har den vita etiketten i så fall så är det nog så att släpkontakterna är slitna dvs spjället håller på att ta slut. finns att köpa på skroten.
jaså, du tycker han ska byta bla, bla, bla.

Ja, det är som jag redan förklarat en av två potentiometrar som inte gillas. Har du problem med det?
Ok ingen skada skedd det är bara ett säkerhetssystem som trätt in men du kan återställa det med en odb2 läsare ex en från Biltema för nästan inga pengar det borde följa med en sådan i alla bilar.
Limp home innebär att du skall kunna "halta hem" bilen går att köra men med mycket låg effekt.
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev: Och antar att du har den vita etiketten i så fall så är det nog så att släpkontakterna är slitna dvs spjället håller på att ta slut. finns att köpa på skroten.
jaså, du tycker han ska byta bla, bla, bla.

Ja, det är som jag redan förklarat en av två potentiometrar som inte gillas. Har du problem med det?

Även en blind höna hittar då och då ett frö...
En liten uppdatering.

Bilen var inne på bilverkstad idag som bara grejar med Volvo och Renault bilar, väldigt bra verkstad i omdöme.

(Obs, bilen var inne pga ett annat fel, inte något med spjället)

Påpekade det om kabeln och spjällhuset och att bilen går dåligt efter rengöring.

De kunde tyvärr inte hitta fel med spjällhuset då det står att det saknas vid läsning med dosa?

Måste vara pga kabeln är helt knas och glapp PÅ själva spjällhuset..

Som tur va så fick jag tag i en som hade ett liggandes(ser väldigt fräscht ut om man dömer med ögonen) som också hade suttit på en S80 2.4 170HK fast denna hade en GUL etikett, vilket tydligen är bra.

Har precis rengjort det med BRÄKLEEN och denna gången är både + och - kabeln utdragen i batteriet.

Eftersom det fått sig en del BRÄKLEEN-medel, bör man tvätta av det sedan med vanligt vatten?

Ska monteras ikväll sen så får bilen stå utan ström tills imorgon bitti.

Hoppas på en förbättring! :)
Diplomaten skrev:En liten uppdatering.

Bilen var inne på bilverkstad idag som bara grejar med Volvo och Renault bilar, väldigt bra verkstad i omdöme.

Påpekade det om kabeln och spjällhuset och att bilen går dåligt efter rengöring.

De kunde tyvärr inte hitta fel med spjällhuset då det står att det saknas vid läsning med dosa?

Som tur va så fick jag tag i en som hade ett liggandes(ser väldigt fräscht ut om man dömer med ögonen) som också hade suttit på en S80 2.4 170HK fast denna hade en GUL etikett, vilket tydligen är bra.

Har precis rengjort det med BRÄKLEEN och denna gången är både + och - kabeln utdragen i batteriet.

Eftersom det fått sig en del BRÄKLEEN-medel, bör man tvätta av det sedan med vanligt vatten?

Har du tur så slipper du programmera om spjället då det kan kräva en annan programvara men det är inte säkert.
I sådana fall så kommer bilen att gå i limp home när du startar den.
Är det så så är det bara att dra till volvo och tanka programvara.

Om inte så grattis då kommer bilen att gå bättre och bättre de närmaste 20 milen ( tills alla system har optimerats)
oldtimersmc skrev:
Diplomaten skrev:En liten uppdatering.

Har du tur så slipper du programmera om spjället då det kan kräva en annan programvara men det är inte säkert.
I sådana fall så kommer bilen att gå i limp home när du startar den.
Är det så så är det bara att dra till volvo och tanka programvara.

Om inte så grattis då kommer bilen att gå bättre och bättre de närmaste 20 milen ( tills alla system har optimerats)
¨

Börjar gå in i väggen.. monterade färdigt det nya idag då jag fick byta ut en bult som gick av.. (totalt 4st till spjällhuset)

Jag startade upp bilen med det nya spjällhuset, ett stort leende när bilen äntligen låter mer normalt igen.
Med växelväljaren i N och P så ligger bilen väldigt jämnt på ca 900-1 000 varv.

Tog bilen och körde ett par mil och märker att så fort jag släpper gasen så pendlar varvtalen upp och ner..hyfsat mycket.
Samt så ökar varvtalen när automatlådan växlar och det rycker till mer mellan växlarna än innan spjällhuset byttes.

Kan det vara så att det ändå behöver ny mjukvara? alt kolla läckage på diverse slangar.

Det nya spjället har en GUL lapp och är kontrollerat innan det såldes.

Då bilen ska in till Volvo imorgon för service, så känns det sådär om de ska behöva felsöka i motorn då pengarna redan börjar försvinna.

Väldigt tacksam för svar, stort tack hitils! :)
Bra! Då ser du till att du får en uppdaterad programvara till ditt gasspjäll.
Ska de ändå på service så berätta att du just bytt spjäll och vill vara försäkrad om att du har rätt programvara till det.
Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]