berrabus skrev:Fast det kan fortfarande komma snö i maj. Hur löser du det?
Skiter i lagen, då åker dubbdäck på igen. Har alltid en bil kvar på dubbisar längre än den andra så bytet kan ta 10 sekunder, dvs välja den andra nyckeln passande andrabilen som agerar alternativ.
berrabus skrev:Om man ser max 10m framför bilen och det ligger 5mm vatten på vägen, hur fort körde du själv vid det tillfället och hur fort uppskattar du att de "huvudlösa" körde?
MAX 10km/h då man inte såg vart man skulle och jag tänke svänga av men följde efter istället för att se vart han skulle och hur däckena såg ut när man tar sig friheten att köra så pass dåligt att han dels missar rödljuset och sen har problem med att anpassa sig efter rådande omständigheter när han var den enda som höll över 15km/h, "huvudlöse" ca 40-50km/h vingligt, sen ca 10m förbi rödljuset så han fick backa tillbaka då det var rött för oss.
berrabus skrev: Det där att man skall klara sämsta tänkbara scenario som du envisas med är lite svårt att förberedda sig för då det är en definitionsfråga och skiftar från person till person. Osäker på om du enbart menar mönsterdjup eller även annat såsom proviant, spade, vatten, reservdunk osv.
I första hand att du inte orsakar olycka pga dåliga däck, undermåliga bromsar osv men visst vi kan dra det ytterligare, har du med dig vinteoverall utifall du får motorhaveri mitt i kallaste vintern och utan täckning på mobilen gärna mitt i natten på mörkaste småväg utan övrig trafik. Detta är inte en definitionsfråga på godtycklig basis utan sunt förnuft att se till att däck alltid är ÖVER rekommendationen, inte bara över lagen som är tam.
berrabus skrev:Sedan tycker nog jag att det är högst relevant vad lagstiftarna tycker. Låt oss säga att du har 1mm mönsterdjup, blir stoppad av polisen och får böter. Då är det högst relevant vad lagstiftarna tycker eftersom du får böter då du har ett mönsterdjup som är mindre än vad lagstiftarna tycker.
När lagen är lamare än vad man själv ser till att ha under fötterna så är det orelevant då du själv redan klarar av strängare krav än lagen, Ingen med vett kör på 1mm mönsterdjup, den skulle belönas med körkortsindragning och börja om i körskolan då den tydligen inte lärt sig nåt.
berrabus skrev:Hur vet du om jag "kör på som vanligt"? Vad baserar du det påståendet på?
35000mil på svenska vägar i olika former, väder, årstider och vind visar att anpassningen INTE sker utan det brakas på som om det är sommar åter runt. Väldigt FÅ kör efter rådande förhållanden, stor majoritet gasar på lite för att hålla "flytet" i kön.
berrabus skrev:
Då du skriver "...när det regnar eller är spårigt..." menar du att om vägen är spårig kräver du att medtrafikanterna har minst 4mm mönsterdjup och isåfall, vad baserar du det på?
Rådande säkerhetsrekommendation är 4mm, finns anledning till att den finns, ett däcks förmåga att transportera bort vatten minskar lite mellan 8mm och 6mm, sen är minskningen radikalare mellan 6mm och 4mm pga volymen som finns tillgänglig mellan klackarna är betydligt mindre. 4mm rekommendationen ör oberoende satt för att hitta ett djup där däckens egenskaper avtar mer än nödvändigt och ändå få lagom livslängd på dom utan att säkerheten tummas för mycket.
berrabus skrev:Nu är du inne på tycke och smak och gissar att de flesta på forumet inte har samma åsikt som du. Kan du ge exempel på fulstyling och hur det förstör bilen helt och hållet?
"Stylingstålkastare med "DRL" och Devil Eye till S60/V70N vilka inte är helt lagliga, samma typ av strålkastare till S/V40, allt övrigt i form av karosskit från 3:e part som tar bort användbarheten från bilen genom att göra nosen för låg för normal väg.
Fulxenon helst 6000K+ likaså undantaget i helljus/extraljus då du enbart bländar andra med fulkonvertering i halvljus/dimljus om det inte är riktigt gjort vilket kanske 1% gör då rätt delar kostar pengar då strålkastaren till S60/V70N kostar ca 10000kr/st nya och minst 3000kr/st på skrot samt ett par tusen för övriga delar, jag vet då jag var "dum" att göra det korrekt på S60:n men ändå inte helt laglig då bilen inte hade det från fabrik men hade rätt funktioner och gick igenom besiktningen ändå av "misstag". Listan kan göras hur lång du vill, finns det inte original hos volvo att tillgå är det säkert med på listan, är det inte diskret så är den säkert med på listan osv..
För att göra det enkelt, istället för relevanta saker som fräscha däck i tid lägger dom tiotusentals på att mer ofta än sällan förfula fordonen istället och ofta även mindre trafiksäkra om fulxenon monteras, detta på bilar mer ofta än sällan inte värda mer än vad dom lägger ner på delar+lack i många fall. OFTA hittar du dom på
lekstugan.org, spoilernytt/blöjsport brukar ha dom också utöver dom som förtjänar respekt för sitt jobb utfört.
berrabus skrev:Hur kom det här in i den pågående diskussionen?
Du tyckte det var fel att kräva att dina medtrafikanter använder sunt förnuft eller här bästa däck efter omständigheterna, jag vände på det med körkort och kunskap istället för däck.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..