Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Fast de e rätt vanligt med djupare vatten i t.ex hjulspår. 3mm är väldigt lite vatten.
Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev:Varför har de två typer av däck avsedda för väta? Räcker det inte med ett eller finns det olika regndäck?.
Wet, dvs regndäck är avsedda för regn med riktigt mönster och vatten som ligger kvar på banan. Dessa däck kräver väta för att kylas och räcka längre sträcka, kör man dom i torra/halvtorra spår brinner dom bokstavligt upp på ett fåtal varv, därav konsiga spårval av den del gamlers i en del race.
Intermediate är mellanvariant avsedda när vatten inte ligger kvar i mängder som kräver wet. Å andrar sidan går dom att köra i torra spår ett tag innan varvtiderna blir så dåliga att slicks är snabbare.
berrabus skrev:Menar du att om man kör 30km/h med ett nytt däck kan man inte köra mer än 5km/h med däck som har 4mm mönsterdjup för att få samma kontaktyta?
Med nytt/fräscht däck kan du hålla betydligt högre fart än med ett som bara har ynka 4mm kvar, ganska logiskt med tanke på att mönstret inte kan hantera vattnet samt det är när du skall svänga och gärna även bromsa i kombination och givetvis på uruselt underhållen svensk väg med spår som sammlar vatten du måste rätta dig efter, inte körning rakt fram på torr väg med asfalt tillräckligt ny att oljehalkan försvunnit.

Mycket av detta fick man ju lära sig i körskolan på 90-talet, betydligt enklare ta kort idag uppenbarligen då man inte behöver veta om relationen däck/väta.
berrabus skrev:Man hade nästan kunna tänka sig att du på ngt sätt handlar med däck själv :wink:
Om det vore så bra, då skulle jag iofs inte halka runt på 16-18", då hade jag utan minsta tevkan smällt på 20-22" på XC70:n bara för jag kan och givetvis INTE betalar dom själv vilket jag nu råkar göra och då har jag rätt att kräva att medtrafikanter också alltid har däck för värsta tänkbara scenariot, dvs MINST 4mm, inte 3, inte 2mm och vet man med sig att man kommer åka långt så är det bara byta innan, inte minst på semesterresan långt utanför landets gränser.
Perra83 skrev:Bara att anpassa hastigheten efter väglaget :wink: Sällan man har nya däck..............
Är ju en helt annan sak om man kuskar runt i närheten av hemmet och kör ner till 3mm och i vår byter till nya sulor för då har man ändå inte kört så många mil innan vinterdäck i november. Nu hadlar det om en mastodontresa på 700mil rakt av på kort tid och däck som jag och många med mig utan att tveka byter av säkerhetsskäl för man vinner inget ekonomiskt på att spara med bytet av dom två sämsta till senare, snarare risk för tvärt om med böter om man åker i tyskland under fel väderförhållanden. Däck är billig livförsäkring, snåla kan man göra på andra punkter utom broms/däck om man måste snåla.

Dock är 6mm klart bättre än 4mm INNAN resan börjar som med säkerhet innebär 3mm när resan är klar och man ligger under säkerhetsrekommendationen.
Du kan inte lura någon att tro att personX med 4mm mönsterdjup håller 5km/h vilket han borde för att erhålla samma vägkontakt som andra med tex 6mm mönsterdjup som håller 50-60 km/h.
Finns inget att fundera över egentligen, bara byta INNAN långresan
av berrabus
ER skrev:Wet, dvs regndäck är avsedda för regn med riktigt mönster och vatten som ligger kvar på banan. Dessa däck kräver väta för att kylas och räcka längre sträcka, kör man dom i torra/halvtorra spår brinner dom bokstavligt upp på ett fåtal varv, därav konsiga spårval av den del gamlers i en del race.
Intermediate är mellanvariant avsedda när vatten inte ligger kvar i mängder som kräver wet. Å andrar sidan går dom att köra i torra spår ett tag innan varvtiderna blir så dåliga att slicks är snabbare.
Tack. Visste inte detta.
ER skrev:Med nytt/fräscht däck kan du hålla betydligt högre fart än med ett som bara har ynka 4mm kvar, ganska logiskt med tanke på att mönstret inte kan hantera vattnet samt det är när du skall svänga och gärna även bromsa i kombination och givetvis på uruselt underhållen svensk väg med spår som sammlar vatten du måste rätta dig efter, inte körning rakt fram på torr väg med asfalt tillräckligt ny att oljehalkan försvunnit.
Håller med om detta men du skrev tidigare var "Enda sättet att kompensera är att köra 5km/h vilket ger lika stor kontaktyta som nytt däck med tillräckligt mönster." vilket är vilseledande då du inte preciserar vilken hastighet med 8mm-däcken du jämför med.
Kör du 10km/h eller 210km/h med 8mm-däcken om du bara kan köra 5km/h med 4mm-däcken för att få samma kontaktyta?
ER skrev:Mycket av detta fick man ju lära sig i körskolan på 90-talet, betydligt enklare ta kort idag uppenbarligen då man inte behöver veta om relationen däck/väta.
Mycket möjligt att du fick lära det det i körskolan på 90-talet. Kan informera dig att det fick man på 80-talet också men du påstår saker som du definitivt inte fick lära dig i körskolan.
ER skrev:...då har jag rätt att kräva att medtrafikanter också alltid har däck för värsta tänkbara scenariot, dvs MINST 4mm, inte 3, inte 2mm och vet man med sig att man kommer åka långt så är det bara byta innan, inte minst på semesterresan långt utanför landets gränser.
Lite märklig inställning att kräva saker av andra trafikanter lite hur som helst som du får för dig. Vore det inte bättre att du krävde av lagstiftarna att de ändrar till att minsta tillåtna mönsterdjup är 4mm?
ER skrev:Är ju en helt annan sak om man kuskar runt i närheten av hemmet och kör ner till 3mm och i vår byter till nya sulor för då har man ändå inte kört så många mil innan vinterdäck i november.
Har du ändrat dig? Tidigare kräver du av medtrafikanterna att de har MINST 4mm?
ER skrev:Du kan inte lura någon att tro att personX med 4mm mönsterdjup håller 5km/h vilket han borde för att erhålla samma vägkontakt som andra med tex 6mm mönsterdjup som håller 50-60 km/h.
Källhänvisning på detta tack.
Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev:[ Kan informera dig att det fick man på 80-talet också men du påstår saker som du definitivt inte fick lära dig i körskolan.
Sa aldrig att man inte fick det innan, men idag knappast. Sen att vissa fick lära sig saker andra inte fick har ju även med lärarna att göra då vill förbereda sina elever på bästa möjliga vis, att det sen tillkommit saker som att 4mm är en säkerhetsrekommendation, att 3mm är minsta REKOMMENDERADE att köra på får man själv ta till sig genom att läsa information OM man har intresse att ta till sig säkerhetsinformation som finns utgivet och publicerat på nätet.
berrabus skrev:Lite märklig inställning att kräva saker av andra trafikanter lite hur som helst som du får för dig. Vore det inte bättre att du krävde av lagstiftarna att de ändrar till att minsta tillåtna mönsterdjup är 4mm?
Inte alls, det är din skyldighet som trafikant att ha utrustning avsedd för sämsta tänkbara scenario, dvs mönsterdjup tillräckligt för att inte komma under 3mm efter 700 mila resan, 1mm är på gränsen och under gränsen i tyskland om omständigheterna säger det. Jag KRÄVER att medtrafikanter har vinterdäck på vintern, med fördel dubbat om man är urtanför saltträsket där vi har riktiga vintervägar med isbark. Lågt krav i mening då det är sunt förnuft att lämna sommardäckena hemma november-april likväl som man lämnar "allvädersdäck"/vinterdäckena hemma maj-oktober oavsett dubb eller ej. Att ändar lagen vore bäst men dom bryr sig inte om viktiga saker, dom är mera intresserade av trams som förbrukningshysterin och miljö som bilägare ändå upphäver genom att sätta på fetare däck ej avsedda för just dem "miljömodellen" utan att skatten återställs osv än trafiksäkerhetsåtgärder som ger effekt(förbud mot dubbfritt sommartid, trafikkameror i första hand på 30 sträckor utanför tex skolor än fin landsväg/motorväg)
berrabus skrev:Har du ändrat dig? Tidigare kräver du av medtrafikanterna att de har MINST 4mm?
Inte alls, är dock STOR skillnad mellan att köra korta sträckor som i slutändan inte blir många mil och en resa på 700 mil rakt av, håller man sig inomskärs finns möjlighet att göra panikbyte hos en däckgubbe när som helst, långresa innebär att man skall ha sett on huset INNAN så bilen är laglig var man än åker, dvs MINST 4mm om man passerar tyskland på hemvägen.
berrabus skrev:Källhänvisning på detta tack.
Kolla i trafiken själv, INGEN kör 5km/h med dåliga däck i regn, då skulle viss typ av olyckor inte ske och det syns på övriga skicket på bilen om ägaren är den nonchalanta typen som struntar i det mesta utom att tanka när det nästan är snustorrt i tanken eller den skötsamma typen som faktiskt sköter om bilen. Samma gäller vintertid då vissa envisas med att klistra sig i vänsterfilen oavsett dubbat/dubbfritt oavsett saltlake med planingsrisk eller fin väg med isbark
men ack så snorhal.
av berrabus
ER skrev:Inte alls, det är din skyldighet som trafikant att ha utrustning avsedd för sämsta tänkbara scenario, dvs mönsterdjup tillräckligt för att inte komma under 3mm efter 700 mila resan, 1mm är på gränsen och under gränsen i tyskland om omständigheterna säger det. Jag KRÄVER att medtrafikanter har vinterdäck på vintern, med fördel dubbat om man är urtanför saltträsket där vi har riktiga vintervägar med isbark. Lågt krav i mening då det är sunt förnuft att lämna sommardäckena hemma november-april likväl som man lämnar "allvädersdäck"/vinterdäckena hemma maj-oktober oavsett dubb eller ej.

Sämsta tänkbara scenario är att det blir snöstorm i maj. Menar du att jag skall förbereda mig för det genom att fortsätta ha på vinterdäcken även i maj?
ER skrev:Att ändar lagen vore bäst men dom bryr sig inte om viktiga saker, dom är mera intresserade av trams som förbrukningshysterin och miljö som bilägare ändå upphäver genom att sätta på fetare däck ej avsedda för just dem "miljömodellen" utan att skatten återställs osv än trafiksäkerhetsåtgärder som ger effekt(förbud mot dubbfritt sommartid, trafikkameror i första hand på 30 sträckor utanför tex skolor än fin landsväg/motorväg)
Så de som tar fram lagar och som har beslutat att minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1.6mm vet och kan inte lika bra/mkt som du och då ger det dig rätt att kräva saker av andra trafikanter som inte har någon som helst grund i lagstifningen?

Jag kanske missat det men hur vanligt är det att det sitter fartkameror på motorväg? Kommer inte på att jag stött på det någon gång.

Ojdå, tycker du det borde vara förbud mot dubbfritt sommartid? Vet inte om jag håller med dig då jag inte anser det vara bra på ngt sätt att köra med dubbade däck på sommaren. Men du har säkert rätt här också...
ER skrev:Inte alls, är dock STOR skillnad mellan att köra korta sträckor som i slutändan inte blir många mil och en resa på 700 mil rakt av, håller man sig inomskärs finns möjlighet att göra panikbyte hos en däckgubbe när som helst, långresa innebär att man skall ha sett on huset INNAN så bilen är laglig var man än åker, dvs MINST 4mm om man passerar tyskland på hemvägen.
Du skrev att det var ok om man "kuskade runt hemmet" att komma ner i 3mm. Det kanske finns motorvägar runt hemmet också. Är det ok att köra på dem i regn med 3mm eller kräver du att man tar en annan väg?
I vilket land skulle det inte vara lagligt att ha 4mm menar du?
ER skrev:Kolla i trafiken själv, INGEN kör 5km/h med dåliga däck i regn, då skulle viss typ av olyckor inte ske och det syns på övriga skicket på bilen om ägaren är den nonchalanta typen som struntar i det mesta utom att tanka när det nästan är snustorrt i tanken eller den skötsamma typen som faktiskt sköter om bilen. Samma gäller vintertid då vissa envisas med att klistra sig i vänsterfilen oavsett dubbat/dubbfritt oavsett saltlake med planingsrisk eller fin väg med isbark
men ack så snorhal.
Skulle vara tacksam om du kunde ge källhänvisning till var du hittat att däck med 6mm mönsterdjup och hastighet 50-60km/h motsvarar 5km/h med däck som har 4mm mönsterdjup?
Användarvisningsbild
av Sierra94
+1 på Berrabus ;-)
Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev: Sämsta tänkbara scenario är att det blir snöstorm i maj. Menar du att jag skall förbereda mig för det genom att fortsätta ha på vinterdäcken även i maj?
Sämsta tänkbara scenario vintertid är superhala isgatan, sämsta tänkbara sommartid är skyfall där dagvattnensystemet mättats och vatten står kvar på vägar, Uppsala hade ett trevligt förra sommaren där man såg max 10m framför bilen och det var konstant minst 5mm vatten på vägen under den tiden pga att det var mättat, trotts detta blev man omkörd av huvudlösa som hade övertro på sig själva och förmågan att syniskt veta vad som fanns 15m längre fram i diset/regnet man inte såg.
berrabus skrev:Så de som tar fram lagar och som har beslutat att minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1.6mm vet och kan inte lika bra/mkt som du och då ger det dig rätt att kräva saker av andra trafikanter som inte har någon som helst grund i lagstifningen?
Vi har ALLA rätt att kräva att våra medtrafikanter klarar av sämsta tänkbara scenario, vad lagstiftarna tycker är orelevant, då 1.6mm ger dig enbart ynka 16% kontaktyta i 75km/h och usla 6% i 125km/h av vad däcket har med 8mm djup, motsvarande för 4mm är 58% resp 11% och är minst dubbelt upp mot 1.6mm. Lagen är utdaterad och orelevant när rekommendationerna är satta av relevant anledning och säkerhetsrekommendationerna satta för att undvika risken för vattenplaning mer än tama lagen och mer än allmänna rekommendationerna när både du och jag vet att du kör inte 5km/h med 3mm mönsterdjup när det regnar eller är spårigt, du kör på som vanligt precis som du kör lika vanligt trotts moddigt väglag vintertid.
Vissa lägger tydligen hellre pengar på fulstyling som förstör bilen helt och sänker värdet minst dubbelt mot vad sakerna kostar än livförsäkring/däck.
Varför konstant vara dumsnål och låta snålhet bedra visheten? Man vinner inget på att köra totalslut på däck, enda du vinner är att risken för punktering ökar radikalt med mindre mönsterdjup för tex bergskrossbitar att gömma sig i, dom får du in i däcken med punktering som resultat och i sämsta fall ett totalförstört däck du inte kan fortsätta köra alls på.
Jag har noll intresse av att bli påkörd/indragen i olycka pga dumsnålheten hos medtrafikanter att inte anpassa sig, ha däck som fungerar i förhållandet för tillfället mm. Listan kan göras hur lång som helst där orsaken är dumsnålhet.

Tycker du också det är dumt att kräva att medtrafikanter har SVENSKT körkort också taget i Sverige efter svenska förhållanden och inget transformerat taget i skumt asiatiskt/öst/sydeuropeiskt turistland där det är vilda västern på vägarna och den som tutar mest har förkörsrätt?
berrabus skrev:Jag kanske missat det men hur vanligt är det att det sitter fartkameror på motorväg? Kommer inte på att jag stött på det någon gång.
Dom finns, iof. mest i form av mobila enheter men ändå är det lätta pinnar att få ihop när det är dags för jakten, liksom att ha kameror på 70-90 vägar isället för att göra det rätt från början och ta bort hindret som orsakar att man bedömer hastigheten på vägsträckan skall vara en viss istället för en annan med hindret borttaget.
berrabus skrev:Ojdå, tycker du det borde vara förbud mot dubbfritt sommartid? Vet inte om jag håller med dig då jag inte anser det vara bra på ngt sätt att köra med dubbade däck på sommaren.
Vad har du problem med, jag anser att det skall vara förbud mot vinterdäck sommartid oavsett dubb eller ej då enda skälet att köra dubbfritt sommartid är lathet eller snålhet alt. kombination av dessa. INGET är att föredra då dubbfritt är för mjukt sommartid och tar slut på nolltid, skulle heller se att dom åker på budget regummerade sommardäck än dubbfritt och låter dubbfritt användas vintertid som nödlösning. Att "tvingas" byta däck 2ggr per år gör ju att man dessutom har koll på bromsar 2ggr per år mot i sämsta fall ingen gång annat än bromsvärden från besiktningen som inte säger nåt om skicket annat än att dom fungerar.
berrabus skrev:I vilket land skulle det inte vara lagligt att ha 4mm menar du?.
Tyskland har "godtyckliga" regler sist jag kollade. Åker du med 3.5mm i skyfall KAN dom bötfälla dig OM dom anser at 4mm krävs pga omständigheterna, skulle vara lika i Sverige att gränsen anpassas efter omständigherna så 1.6mm inte alls var fast och slutgiltig, tex skulle 3mm kunna rendera i bot under regnperioder om man fastnar i kontroll och bilprovningen skulle vara hårdare på mönsterdjup och ha tex 4mm som gräns innan det blir återkontroll, alt körförbud om det är under 2mm.
berrabus skrev:Skulle vara tacksam om du kunde ge källhänvisning till var du hittat att däck med 6mm mönsterdjup och hastighet 50-60km/h motsvarar 5km/h med däck som har 4mm mönsterdjup?
Ta valfri sida som handlar om däck och har testbilden som visas längre upp, finns en-två till med samma resultat.
Kolla hur fotavtrycket ser ut, "100%" vid 4mm och 5km/h är mera som 8mm och 74% kontakt vid 75km/h. Har svårt att se att 50km/h med 6mm INTE ger bättre kontakt än 75km/h med 4mm när det inte är konstant hur försämringen kommer utan det ökar med förslitningen, logiskt med tanke på att vatten lyfter däcket när mönstret inte räcker till.
av berrabus
ER skrev:Sämsta tänkbara scenario vintertid är superhala isgatan, sämsta tänkbara sommartid är skyfall där dagvattnensystemet mättats och vatten står kvar på vägar, Uppsala hade ett trevligt förra sommaren där man såg max 10m framför bilen och det var konstant minst 5mm vatten på vägen under den tiden pga att det var mättat, trotts detta blev man omkörd av huvudlösa som hade övertro på sig själva och förmågan att syniskt veta vad som fanns 15m längre fram i diset/regnet man inte såg.
Fast det kan fortfarande komma snö i maj. Hur löser du det?

Om man ser max 10m framför bilen och det ligger 5mm vatten på vägen, hur fort körde du själv vid det tillfället och hur fort uppskattar du att de "huvudlösa" körde?
ER skrev:Vi har ALLA rätt att kräva att våra medtrafikanter klarar av sämsta tänkbara scenario, vad lagstiftarna tycker är orelevant, då 1.6mm ger dig enbart ynka 16% kontaktyta i 75km/h och usla 6% i 125km/h av vad däcket har med 8mm djup, motsvarande för 4mm är 58% resp 11% och är minst dubbelt upp mot 1.6mm. Lagen är utdaterad och orelevant när rekommendationerna är satta av relevant anledning och säkerhetsrekommendationerna satta för att undvika risken för vattenplaning mer än tama lagen och mer än allmänna rekommendationerna när både du och jag vet att du kör inte 5km/h med 3mm mönsterdjup när det regnar eller är spårigt, du kör på som vanligt precis som du kör lika vanligt trotts moddigt väglag vintertid.
Det där att man skall klara sämsta tänkbara scenario som du envisas med är lite svårt att förberedda sig för då det är en definitionsfråga och skiftar från person till person. Osäker på om du enbart menar mönsterdjup eller även annat såsom proviant, spade, vatten, reservdunk osv

Sedan tycker nog jag att det är högst relevant vad lagstiftarna tycker. Låt oss säga att du har 1mm mönsterdjup, blir stoppad av polisen och får böter. Då är det högst relevant vad lagstiftarna tycker eftersom du får böter då du har ett mönsterdjup som är mindre än vad lagstiftarna tycker.

Hur vet du om jag "kör på som vanligt"? Vad baserar du det påståendet på?

Då du skriver "...när det regnar eller är spårigt..." menar du att om vägen är spårig kräver du att medtrafikanterna har minst 4mm mönsterdjup och isåfall, vad baserar du det på?
ER skrev:Vissa lägger tydligen hellre pengar på fulstyling som förstör bilen helt och sänker värdet minst dubbelt mot vad sakerna kostar än livförsäkring/däck.
Nu är du inne på tycke och smak och gissar att de flesta på forumet inte har samma åsikt som du. Kan du ge exempel på fulstyling och hur det förstör bilen helt och hållet?
ER skrev:Varför konstant vara dumsnål och låta snålhet bedra visheten? Man vinner inget på att köra totalslut på däck, enda du vinner är att risken för punktering ökar radikalt med mindre mönsterdjup för tex bergskrossbitar att gömma sig i, dom får du in i däcken med punktering som resultat och i sämsta fall ett totalförstört däck du inte kan fortsätta köra alls på.
Om man får punktering på ett totalslut däck och man inte kan fortsätta köra på det alls är det väl jättebra för dig, då får du ju bort ett som har mindra än 4mm från vägarna.
ER skrev:Tycker du också det är dumt att kräva att medtrafikanter har SVENSKT körkort också taget i Sverige efter svenska förhållanden och inget transformerat taget i skumt asiatiskt/öst/sydeuropeiskt turistland där det är vilda västern på vägarna och den som tutar mest har förkörsrätt?
Hur kom det här in i den pågående diskussionen?
ER skrev:Vad har du problem med, jag anser att det skall vara förbud mot vinterdäck sommartid oavsett dubb eller ej då enda skälet att köra dubbfritt sommartid är lathet eller snålhet alt. kombination av dessa.
Det har jag inga problem med men det var inte det du skrev. Du skrev att det skall vara förbud mot dubbfritt på sommaren och mig veterligen är sommardäck dubbfria.
ER skrev:Ta valfri sida som handlar om däck och har testbilden som visas längre upp, finns en-två till med samma resultat.
Kolla hur fotavtrycket ser ut, "100%" vid 4mm och 5km/h är mera som 8mm och 74% kontakt vid 75km/h. Har svårt att se att 50km/h med 6mm INTE ger bättre kontakt än 75km/h med 4mm när det inte är konstant hur försämringen kommer utan det ökar med förslitningen, logiskt med tanke på att vatten lyfter däcket när mönstret inte räcker till.
Du angav tidigare exakta siffror och frågar ännu en gång efter källhänvisning till dessa.

Nu skriver du ist "...är mera som..." och då är vi helt plötsligt inne på tolkning av bilder ist för exakta siffor.
Användarvisningsbild
av ER
berrabus skrev:Fast det kan fortfarande komma snö i maj. Hur löser du det?
Skiter i lagen, då åker dubbdäck på igen. Har alltid en bil kvar på dubbisar längre än den andra så bytet kan ta 10 sekunder, dvs välja den andra nyckeln passande andrabilen som agerar alternativ.
berrabus skrev:Om man ser max 10m framför bilen och det ligger 5mm vatten på vägen, hur fort körde du själv vid det tillfället och hur fort uppskattar du att de "huvudlösa" körde?
MAX 10km/h då man inte såg vart man skulle och jag tänke svänga av men följde efter istället för att se vart han skulle och hur däckena såg ut när man tar sig friheten att köra så pass dåligt att han dels missar rödljuset och sen har problem med att anpassa sig efter rådande omständigheter när han var den enda som höll över 15km/h, "huvudlöse" ca 40-50km/h vingligt, sen ca 10m förbi rödljuset så han fick backa tillbaka då det var rött för oss.
berrabus skrev: Det där att man skall klara sämsta tänkbara scenario som du envisas med är lite svårt att förberedda sig för då det är en definitionsfråga och skiftar från person till person. Osäker på om du enbart menar mönsterdjup eller även annat såsom proviant, spade, vatten, reservdunk osv.
I första hand att du inte orsakar olycka pga dåliga däck, undermåliga bromsar osv men visst vi kan dra det ytterligare, har du med dig vinteoverall utifall du får motorhaveri mitt i kallaste vintern och utan täckning på mobilen gärna mitt i natten på mörkaste småväg utan övrig trafik. Detta är inte en definitionsfråga på godtycklig basis utan sunt förnuft att se till att däck alltid är ÖVER rekommendationen, inte bara över lagen som är tam.
berrabus skrev:Sedan tycker nog jag att det är högst relevant vad lagstiftarna tycker. Låt oss säga att du har 1mm mönsterdjup, blir stoppad av polisen och får böter. Då är det högst relevant vad lagstiftarna tycker eftersom du får böter då du har ett mönsterdjup som är mindre än vad lagstiftarna tycker.
När lagen är lamare än vad man själv ser till att ha under fötterna så är det orelevant då du själv redan klarar av strängare krav än lagen, Ingen med vett kör på 1mm mönsterdjup, den skulle belönas med körkortsindragning och börja om i körskolan då den tydligen inte lärt sig nåt.
berrabus skrev:Hur vet du om jag "kör på som vanligt"? Vad baserar du det påståendet på?
35000mil på svenska vägar i olika former, väder, årstider och vind visar att anpassningen INTE sker utan det brakas på som om det är sommar åter runt. Väldigt FÅ kör efter rådande förhållanden, stor majoritet gasar på lite för att hålla "flytet" i kön.
berrabus skrev: Då du skriver "...när det regnar eller är spårigt..." menar du att om vägen är spårig kräver du att medtrafikanterna har minst 4mm mönsterdjup och isåfall, vad baserar du det på?
Rådande säkerhetsrekommendation är 4mm, finns anledning till att den finns, ett däcks förmåga att transportera bort vatten minskar lite mellan 8mm och 6mm, sen är minskningen radikalare mellan 6mm och 4mm pga volymen som finns tillgänglig mellan klackarna är betydligt mindre. 4mm rekommendationen ör oberoende satt för att hitta ett djup där däckens egenskaper avtar mer än nödvändigt och ändå få lagom livslängd på dom utan att säkerheten tummas för mycket.
berrabus skrev:Nu är du inne på tycke och smak och gissar att de flesta på forumet inte har samma åsikt som du. Kan du ge exempel på fulstyling och hur det förstör bilen helt och hållet?
"Stylingstålkastare med "DRL" och Devil Eye till S60/V70N vilka inte är helt lagliga, samma typ av strålkastare till S/V40, allt övrigt i form av karosskit från 3:e part som tar bort användbarheten från bilen genom att göra nosen för låg för normal väg.
Fulxenon helst 6000K+ likaså undantaget i helljus/extraljus då du enbart bländar andra med fulkonvertering i halvljus/dimljus om det inte är riktigt gjort vilket kanske 1% gör då rätt delar kostar pengar då strålkastaren till S60/V70N kostar ca 10000kr/st nya och minst 3000kr/st på skrot samt ett par tusen för övriga delar, jag vet då jag var "dum" att göra det korrekt på S60:n men ändå inte helt laglig då bilen inte hade det från fabrik men hade rätt funktioner och gick igenom besiktningen ändå av "misstag". Listan kan göras hur lång du vill, finns det inte original hos volvo att tillgå är det säkert med på listan, är det inte diskret så är den säkert med på listan osv..
För att göra det enkelt, istället för relevanta saker som fräscha däck i tid lägger dom tiotusentals på att mer ofta än sällan förfula fordonen istället och ofta även mindre trafiksäkra om fulxenon monteras, detta på bilar mer ofta än sällan inte värda mer än vad dom lägger ner på delar+lack i många fall. OFTA hittar du dom på lekstugan.org, spoilernytt/blöjsport brukar ha dom också utöver dom som förtjänar respekt för sitt jobb utfört.

berrabus skrev:Hur kom det här in i den pågående diskussionen?
Du tyckte det var fel att kräva att dina medtrafikanter använder sunt förnuft eller här bästa däck efter omständigheterna, jag vände på det med körkort och kunskap istället för däck.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]