Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
När jag fick min vagn i våras så visade han mig två positions/sidolampor. Rött bak & Vitt fram. Han sa att dem skulle sitta där för vagnens tot vikt är över 1000kg. Men har för mig att jag läste att det hade med bredden av tunga släp att göra (I)

Du kan väl kontakta tillverkaren eller om du köpte släpet nytt, kontakta ÅF. Då kanske du kan få papper på hur släpet såg ut när det typades.
av *pettson*
Redan kikat på mina bilder då kärran anlände plus att jag kikat på samma sort några år äldre och några år yngre. Ingen av dom har sidoreflexer. Och jag har pratat med generalagenten redan i fredags och nej.. dom hade inte reflexer 2007. Dom infördes till 2013 års modell.
Ge mej gärna ett papper. Propsa gärna på säkerhetshöjande saker. Men hitta på tvåor.. det är fel. Så skitliten sak..inte dyr men av princip viktig.
Det kunde varit en modifiering för tusenlappar istället för 80 spänn reflexer. Kostnaden avgör inte hur rätt eller fel det är.

Man får tycka att jag är gnällig, men jag står för det. Hade jag knutit handen i fickan o skitit i det varje gång svensk inkonsekvenskontroll hittat på egna tolkningar eller utföranden, ja då kunde man gått med helknutet mest hela tiden. Typ nedslag på nya lyktor för att reflektorena var för dåliga. Otydlig ljusbild på.en annan bil när inte sidoskärningen var knivskarp. Där jag blev visad en korrekt ljusbild.. där min med slipat glas jämförs med en projektorlampa. När jag fick underkänt med orginalrutor i bil då dom var för gröntonade. När motorn underkänns för mitt *hembyggda insug.. som var ett orginal svanhalsinsug på 240 och jodå motorn var orginalet sen 81. Ja listan kan göras hur lång som helst. Varenda gång har man fått berätta hur fel dom har. Hela felet kanske har varit att jag besiktigat i Motala Mjölby och Linköping. Dom kanske är kunnigare på andra ställen.
Men visst.. jag har träffat dom 60-100ggr per år via jobbet och privat så förmodligen slipper dom flesta träffa en stolle.
Inte ens när jag jobbade på opel blev det rätt. Då fick jag.skäll som fan av en äldre herre som stod och slog med en arbetsorder. Han kunde minsann dra in hela tillståndet för kontrollerad bilverkstad på grund av mej och mina fuskreparationer. Han ville veta vad jag hade för försvar. Min bas stod också och blängde.
Så jag bad honom sbps representant att ordagrant dra åt helvete. Om han var så senil att han tog sina prov i min JOBB KORG och inte i min FÄRDIGKORG som dessutom är uppmärkt. Ja då kan jag inget mer göra för honom. Lustigt.. när han synade färdigkorgen blev det tyst.
ja jävlar....
over and out..
Användarvisningsbild
av Nexus
På tal om besikta. Jag var en sväng på gamla jobbet igår och la om 2 däck. Ena meken fixade bromsar på en bil som fick nerslag på ojämna bromsar fram. Bak sa de inget om de var ju godkända. Han rev även bak då han tyckte den skrek när han körde in bilen. Bak klossarna var så slut att de gick på järnet!! En nybesiktad bil idag är inte mycket till lita på....Det ska gå snabbt men de tycks missa det viktigaste...
av Gelis
Här i Norrköping känns det som SBP blivit av med dom värsta idioterna i hallarna. Har inte haft några problem dom sista åren jämf. med hur det var tidigare.

Har ett exempel som är några år gammalt men är hur absurt som helst.

Var inne och skulle besiktiga min Cheva pickis ( S10 -96) och fick väl naturligtvis den enda kvinnliga "inspektören" vilken jag visste sedan tidigare drabbningar var, hur ska jag uttrycka mig utan att vara kränkande, jag skriver maktgalen.
Hon säger inte ett ord förrän hon kommer till främre bromsrören. Då kommer kommentaren bägge sidor rostiga, det blir en 2:a. Hon skrapade inte ens utan avgjorde rent visuellt.
Vaa, svarade jag det är ju bara skit som sitter på rören.
Det snäsiga svaret blev det avgör inte du. Bad henne då vänligt att hämta någon annan som fick titta på rören, hon blev skit tjurig men for iväg o pratade med någon som jag inte såg.
Strax kommer hon ensam tillbaka och säger att det är hon som bestämmer. Här gör jag då det stora felet knyter näven som Pettson skrev och tog protokollet.

Väl hemma så kollar jag rören och visst det är bara brun skit när jag skrapat av rören så är dom hur blanka som helst under tectylen.
Fixar till dom med ny tectyl och åker för drop-in ombesiktning ett par dagar senare.
Men till min stora förtret så är kärringen på ombesiktningen den dagen.

Kommer in i hallen och hon kollar rören och kläcker ur sig, du har ju inte bytt dom. Näe svarar jag då det var du som dömde ut rören pga smuts så då byts inga felfria rör. Då tog hus i helvete, hon bad mig i princip dra åt helvete med en uppläxning hur ett bromssystem fungerar, men si det accepterar inte Gelis när han vet att han har rätt.
Krävde att hon går och hämtar stationchefen, hon vägrar, då tar jag tag i hennes kollega på banan bredvid och ber honom att titta på rören.
Hon börjar tjafsa med honom innan han tittat på rören, så jag ber henne hålla käften tills kollegan bildats sig en egen uppfattning.

Inge fel på rören bilen blir godk. Vad jag sa till henne efteråt ska jag inte skriva här.
Det här är runt 5-6 år sedan och har bilen kvar fortfarande och inga anmärkningar på bromsrören.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
SBP i Visby är kanon. Går alltid att snacka med dom. Hade en Cheva van förr. Då slet jag ut soffan längst bak i den. Men eftersom den var reggad för 6 passagerare så måste tydligen soffan vara i vid besiktningen. Men som tur är så hade jag en hund bur där då. :D Det var lugnt sa besiktningsmannen, även fast både bälten & soffästen saknades. ?:-/
Användarvisningsbild
av Vojje
min besiktningstjej är supersnäll, supersnygg och brukar få sexiga motorstopp när hon kör upp på rampen.
Jag älskar att få ombesiktningar. Särskilt med h-vagnen = många, många motorstopp :D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
gelis du verkar veta hur man hanterar odugliga bilprovare :-)-) känner igen detta.
sen att bilprovaren är kvinna gör inget alls så länge hon vet vad hon pratar om
finns gubbar som e lika trista som hon. obs menar här inte att starta nån debatt om kvinna vs gubbe som bilprovare
båda kan vara bra eller dålig.

Med vänlig hälsning hasse.

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]