Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte skicka in min instrumentpanel (Dim ?) till OBD tuning för att fixa till det vanliga felet att instrumentet slocknar tidvis.
Efteråt, när man monterat instrumentet igen, ska felkoder nollställas i en viss ordning. Hur gör man detta?

Funkar det att göra det med en sådan här:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32270/ (jag råkar ha en sådan)?
Om jag måste köpa något annat, vad rekommenderas, och vad får man räkna med för pris?

Volvo tar 830:- för att släcka koderna. Priset för en ny felkodsläckare hoppas jag inte ligger på mer än det dubbla, annars åker jag nog till Volvo ändå. :|
BSRs ppc eller vida är det väl som gäller för oss hemma
fixare, som vill läsa ut felkoder/släcka felkoder.
Leta på blocket/tradera så dyker det upp från
ca 800 kr å uppåt, då och då.
Tror inte du behöver radera felkoder för att DIM
ska fungera efter reparation, men precis som
datorer som laggar å krånglar vid fullt minne, gör väl
bilen likadant med för många felkoder.
Ja det verkar som felkoderna för SRS-airbag ligger på flera ställen i bilen. De måste raderas i rätt ordning från de olika enheterna. Jag kan ju radera felkoder med mitt instrument men jag fattar inte hur man kommer åt de olika enheterna. Går allt genom OBD II uttaget för det första?
Kan min "släckare" (Biltema OBDII Gauge) inte släcka annat än vanliga motorkoder?

Annars är ju kanske smidigaste lösningen att få hjälp av någon här på forumet. Finns någon vänlig själ i närheten av mig, jag bor mellan Gävle och Uppsala?
Skickade in min instrumentpanel (V70 -02) till odb tuning nu i våras. Hade i förväg införskaffat dice/vida på ebay för att kunna släcka eventuella felkoder. Efter att jag monterat den renoverade instrumentpanelen så lös ingen SRS-lampa. Det fanns inte heller några felkoder att släcka. Jag som såg fram emot att släcka felkoder efter att lagt åtskilliga timmar på att få vida/dice att fungera :shock:
Finns det någon i närheten av Uppsala, Sala eller i Heby kommun som kan nolla felkoder. Glömde att ta bort minuspolen när jag skulle byta glödlampor i ECCmodulen, klantigt, jag vet, men nu är det som det är, nu står det " srs-airbag service snarast" och gumman är orolig. Bilen är en V70-07 som gått 44000 mil drygt, men i gott skick
Instrumentet kom tillbaks från OBD tuning Kl.11:20 onsdagen den 23'e. Jag skickade det på måndagen 21'a. Det var riktigt snabbt!!!
Allt fungerar bra förutom att SRS airbag felkoden visas, men det visste jag ju att den skulle göra förstås.
Nu ska jag bara hitta någon som är villig att släcka felkoden för en rimlig peng.......

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten[…]