NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Nordis69 skrev:Ok, då måste jag nog ta kontakt med Bilbolaget... *suck*
Nästa fråga då, har jag rätt att kräva att dom fixar värmaren. När jag läst det finstilta förstår jag det som att bilar äldre än 4 år har man bara trafiksäkerhetsgaranti på. Alltså typ sånt som bilprovningen skulle anmärka på.. Känner mig ju lurad om man på sommaren, då man inte märker det så väl köper en bil som värmaren är trasig på . Hade det inte varit så kallt den där morgonen när bilen rök som värst så hade jag nog inte märkt nåt innan hösten.

Nästa fundering, om värmaren krånglar, får man inget felmeddelande på displayen i bilen då ?

Kan inte lagar och regler riktigt men det finns andra här som snart fyller i hoppas jag.
Men tror du har rätten på din sida. Upp till 6 månader eller 12 månader tror jag man har lagen/rätten på sin sida... Däremot så är det smart att gå varsamt fram och inte bara gnälla och skrika.
Åk till dem å prata med dem så är dem säkert inte omöjliga. Man förutsätter självklart att värmaren skall fungera om det sitter en i...

Nej tyvärr får man inget felmeddelande i DIM om värmaren krånglar :(
Det finns bara ett fåtal fel som visas i DIM som har med värmaren att göra och det är låg batterispänning å någon mer.
av Nordis69
Jag har idag varit i kontakt med säljare där vi köpte bilen. Dom säger att dom inte tror att det är ngot fel på bilen men att jag får åka in på närmaste volvo och kolla. Säljaren hävdar att värmaren INTE startar på direktstart när det är över vissa grader ute, han minders inte hur många grader ?! Vad är det som gäller ?
Ni som kan det här, kan man starta värmaren när det är 20 grader plus ute ??
Testade igår att kyla vänster backspegel med kallt vatten så yttertemperaturen visade +6 grader. Värmaren startade inte i alla fall, måste det i så fall vara ännu kallare ???
av Ulvex
Jag kan starta varmaren manuellt nar det ar varmare an 20 grader (V50 2010). Det rekommenderas att den skall startas en gang i manaden vinter som sommar .
mvh
av timebandit
Men jösses vilka klåpare. Men bra att du får åka å kolla upp det iaf! För det är ingen billig historia å det det fixat!
Värmaren kan du starta manuellt när som.

Däremot så startar värmaren alltid automatiskt vid +4 grader eller lägre. Går det inte att starta med direktstarten så är något fel.
Körde min värmare förra månaden. Kör den varje månad för jag har redan haft mina problem med värmaren.
Notera också att värmaren troligen inte startar om motorn/kylvattnet redan är uppe i drifttemperatur.
av timebandit
Bränsledriven tillsatsvärmare, kontroll
Obs! Eftersom bilderna i informationen återanvänds mellan olika årsmodeller och/eller modellvarianter kan vissa avvikelser förekomma. Den väsentliga informationen i bilderna stämmer dock alltid överens.
Provkörning
Viktig information

Om motorns kylvätsketemperatur överstiger ca 75 °C, startar inte tillsatsvärmaren.

Kontroll av bränslemängd

J8704028 Om motorn är igång
Tillsatsvärmaren startas alltid. Under 1 minut kontrolleras bränslemängden i tanken.
Om bränslemängden är större än 4 liter, fortsätter tillsatsvärmaren att gå.
Om bränslemängden är mindre än 4 liter, stängs tillsatsvärmaren av.
Om motorn är avstängd
Bränslemängden ska kontrolleras innan start.
Varningstext i teckenfönster
En varningstext visas i kombiinstrumentets teckenfönster om:
- bränslemängden är för liten
- batterispänningen är för låg.
Villkor för start
- yttertemperturen ska vara lägre än 5 °C
- motorn ska vara igång
- bränslemängden ska vara större än 4 liter
- ingen felkod som förhindrar start får vara satt
- krockkudde förar- och/eller passagerarplats (SRS) får inte ha utlöst.
Aktivering av tillsatsvärmare

När tillsatsvärmaren är aktiverad, låt den gå några minuter.
Kontrollera att:
- tillsatsvärmaren startar och går normalt
- tillsatsvärmaren inte ryker onormalt
- inga mekaniska oljud hörs från bränslepumpen, vattenpumpen eller värmarfläkten
- det inte finns något läckage från bränsleledningar och anslutningar
- det inte finns något läckage från kylvätskeslangar och anslutningar
- kylvätskeslangen från tillsatsvärmaren blir varm.

Stoppa tillsatsvärmaren.

Om temperaturen överstiger 20 °C kan tillsatsvärmaren ha en ojämn förbränning på grund av gasning i bränslet.
Tillsatsvärmaren är normalt inte avsedd att arbeta i så höga omgivningstemperaturer.
Om tillsatsvärmaren inte är utrustad med timer, startas den i VIDA.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har för mig att jag läst i instruktionsboken att värmaren inte går att starta över 25 grader.
Men det där om att man bör starta den en gång i månaden var nytt. Var hittar man den rekommendationen?
Att den mår bra av att gå fullt ut förstår jag men är det alltså dumt om den aldrig används under sommaren?
av timebandit
Tomas88 skrev:Har för mig att jag läst i instruktionsboken att värmaren inte går att starta över 25 grader.
Men det där om att man bör starta den en gång i månaden var nytt. Var hittar man den rekommendationen?
Att den mår bra av att gå fullt ut förstår jag men är det alltså dumt om den aldrig används under sommaren?
Den rekommendationen får du av Volvo/Bilia om du frågar dem samt i manualen etc till själva värmaren. Står tyvärr INTE i bilmanualen. Lite dåligt kan man tycka!
Att den skall gå helst 1 gång per månad är för att sotet/avlgaringar inte skall få en chans att ta fäste ordentlig. Brännkammaren ser för jävlig ut om den inte underhålls...

Jag har kört min värmare i +30 grader så visst går det :)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Tycker du ska stå på dig. Jag fick mer eller mindre hela framvagnen ny renoverad av VMC Gotland förra året. Bilen hade gått strax under 25 tusen :-) 30 dagars garanti ska du ha som minst! Men man kan få upp till 90 dagars garanti om bilen är nyare eller gått mindre. Bilbolaget? Är det i Norrbotten?
av Nordis69
Gotlandsbästa skrev:Tycker du ska stå på dig. Jag fick mer eller mindre hela framvagnen ny renoverad av VMC Gotland förra året. Bilen hade gått strax under 25 tusen :-) 30 dagars garanti ska du ha som minst! Men man kan få upp till 90 dagars garanti om bilen är nyare eller gått mindre. Bilbolaget? Är det i Norrbotten?
Nej, bilen är köpt i Söderhamn...

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]