Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

xxargs skrev:ta en blomspruta med vatten och spruta på remmen - försvinner det då så är det remrelaterat.

Om det inte händer något prova att spruta vatten med blomflaska på ett lager i taget som om du skulle försöka få in lite olja i glipan mellan den rörliga och fasta delen och som är åtkomliga - tystnar det - bingo, du har hittat den misstänka lagret!

Om man stannar motorn (vid kallstart och kall motor) efter någon minut körning och därefter väldigt snabb och känna efter om någon nav/lager verkar varmare än förväntat så ger det också en hint vad man skall titta på...

Men annars tycker jag det låter på ljudet som ett dåligt lager då periodiciteten i ljudet kan bero på när rullarna i lagret hamnar på samma ställe mellan ytter och innerringen, häng av remmen och kolla varje remskiva för för hand att det inte är glappt, rullar grusigt, snurrar överdrivet lätt (= utan fett i lagret) eller verkar gå tungt. glöm inte kolla remspännarens rulle, kompressorn bör kollas både avslagen och med magnetkopplingen dragen eller att man för hand vrider på kopplingsdisken på utsidan av remskivan och inte känner något onormalt mer än att det fjädrande tar emot. generator går alltid lite med motstånd då den är borstad och man försöka bedöma om lagret närmast remskivan är OK.
Nu vet jag inte om du svarade på Gustav40:s problem eller mitt, men det ljud som visas i videon av Gustav40, dvs det "kvittrande" ljudet försvann för mig när multiremmen byttes ut. Nu kvarstår ett kortvarigt skrikande ljud stundtals/ibland oftast vid start av motorn. Känna på lager osv är nog bortom min motorkunskap, men min mekande bilbrorsa kommer hit om någon vecka, då kanske vi kan kolla på det lite.
Tack!
@stefanelenius

Är det remrelaterat så märks det med att spruta lite på vatten på (bara!) remmen - kolla båda sidorna av remmen då det numera driver saker av båda sidorna...

---

Tja så svårt är det inte att känna på ett lager - största övningen är nog då att hänga av remmen (fotografera eller skissa av innan så att du vet hur serpetinen till rem skall hängas tillbaka - det kanske ser lätt ut innan man hänger av - men när man skall hänga tillbaka så kommer alla frågetecken vilken sidan om hjulet remmen gick nu igen då man missade alla sådana detaljer...)

Svårt att missa om man kan rycka remskivan med någon delar till millimeter i glapp, låter en massa om man snurrar eller känns skrovlig som om den håller på att mala sand, om lagret går lätt och snurrar relativt länge om man knycker igång remskivan och kan tyckas kanske vara bra, men är det en permanent fettsmord lager så visar det att fettet är borta och går torrt invändigt och det som håller isär kulorna/rullarna på lagom mellanrum inne i lagret kan börja gnissla - det är detta som man upptäcker om man sprutar vatten på ett lager som gnisslar och det blir tyst - då vattnet en kort stund smörjer innan den ångat bort igen...

Ett permanentsmord lager i bra skick är inte glapp, låter inget när man snurrar och försöker man knycka den i snurr så dämpas varvet snabbt till noll igen av fettet inne i lagret som bromsar.

sedan kan man alltid bestämma sig om man stöter på ett lättrullad lager som inte är för glapp eller rullar allt för ojämt och ljudligt, om man skall försöka få in lite olja i lagret och skjuta upp reparationen några hundra mil eller att man fixar det så fort man kan. rull/kullager tål att snurra ett tag även om de börja låta och inte rulla helt jämt och är dåligt smort - men man bör inte vänta för länge...

---

Se till och vad med och försök göra så mycket själv som möjligt när du har din mekande brorsa till hjälp, och även titta på vilken grundupprättning verktyg som behövs...

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]