- tis 15 jul 2014, 10:24
#880326
Tack!
xxargs skrev:ta en blomspruta med vatten och spruta på remmen - försvinner det då så är det remrelaterat.Nu vet jag inte om du svarade på Gustav40:s problem eller mitt, men det ljud som visas i videon av Gustav40, dvs det "kvittrande" ljudet försvann för mig när multiremmen byttes ut. Nu kvarstår ett kortvarigt skrikande ljud stundtals/ibland oftast vid start av motorn. Känna på lager osv är nog bortom min motorkunskap, men min mekande bilbrorsa kommer hit om någon vecka, då kanske vi kan kolla på det lite.
Om det inte händer något prova att spruta vatten med blomflaska på ett lager i taget som om du skulle försöka få in lite olja i glipan mellan den rörliga och fasta delen och som är åtkomliga - tystnar det - bingo, du har hittat den misstänka lagret!
Om man stannar motorn (vid kallstart och kall motor) efter någon minut körning och därefter väldigt snabb och känna efter om någon nav/lager verkar varmare än förväntat så ger det också en hint vad man skall titta på...
Men annars tycker jag det låter på ljudet som ett dåligt lager då periodiciteten i ljudet kan bero på när rullarna i lagret hamnar på samma ställe mellan ytter och innerringen, häng av remmen och kolla varje remskiva för för hand att det inte är glappt, rullar grusigt, snurrar överdrivet lätt (= utan fett i lagret) eller verkar gå tungt. glöm inte kolla remspännarens rulle, kompressorn bör kollas både avslagen och med magnetkopplingen dragen eller att man för hand vrider på kopplingsdisken på utsidan av remskivan och inte känner något onormalt mer än att det fjädrande tar emot. generator går alltid lite med motstånd då den är borstad och man försöka bedöma om lagret närmast remskivan är OK.
Tack!