Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:En fråga kan jag nog svara på: Ja, kompressorn kan gå ganska länge på tomgångsvarv.
exakt hur länge är ganska länge?.
berättar om ett tag när jag vet hur min koppling funkar eft kylmedel fyllnig det tar jag då i nån av mina gamla trådar.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Det vet inte jag, beror på ute-temperatur, fläktpådrag och säkert fler faktorer också. Testa med kupéfläkten på typ 10%, då går nog inte kompressorn så länge. Sen vrider du på max, då märker du skillnaden.
taxi skrev:Det vet inte jag, beror på ute-temperatur, fläktpådrag och säkert fler faktorer också. Testa med kupéfläkten på typ 10%, då går nog inte kompressorn så länge. Sen vrider du på max, då märker du skillnaden.
ja det verkar stämma :D testa nu i kväll mörkt ute o svalare typ +19 satte temp vredena på 18-20
kupefläkt hastigheten sjunker i eccn då drog kompressorn i 20 sek intervaller på tomgång
drog på full kyla o det blir full kupe fläkt då gick kompressorn hela tiden bara på tomgång alltså har läst en gammal tråd där nån hävdar att det är rätt.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
gubbstrutt skrev:
taxi skrev:Det vet inte jag, beror på ute-temperatur, fläktpådrag och säkert fler faktorer också. Testa med kupéfläkten på typ 10%, då går nog inte kompressorn så länge. Sen vrider du på max, då märker du skillnaden.
ja det verkar stämma testa nu i kväll mörkt ute o svalare typ +19 satte temp vredena på 18-20
kupefläkt hastigheten sjunker i eccn då drog kompressorn i 20 sek intervaller på tomgång
drog på full kyla o det blir full kupe fläkt då gick kompressorn hela tiden bara på tomgång alltså har läst en gammal tråd där nån hävdar att det är rätt.
AC-kompressorn har inte full kapacitet förrän motorvarvet är 1500-2500 rpm så snurrar motorn på 800 rpm så har man typ halva kylkapaciteten.

kompressorn går så länge temperaturen är högre än inställda värden på frostkyddstermostaten eller lågtrycktermostaten kring 2-0 grader C, och vid högre fläktflöde med varmluft så flödar det in mer värme i evaporatorn än vad kompressorn orka transportera bort och därför går kompressorn hela tiden.

När man har minimum fläkt så transporterar kompressorn ut mer värme än luftflödet fyller på med värme i evaporatorn - det blir kallt och närma sig att gå under 0 grader och det börja vara risk för att frysa och kompressorn stängs av.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]