gubbstrutt skrev:taxi skrev:Det vet inte jag, beror på ute-temperatur, fläktpådrag och säkert fler faktorer också. Testa med kupéfläkten på typ 10%, då går nog inte kompressorn så länge. Sen vrider du på max, då märker du skillnaden.
ja det verkar stämma testa nu i kväll mörkt ute o svalare typ +19 satte temp vredena på 18-20
kupefläkt hastigheten sjunker i eccn då drog kompressorn i 20 sek intervaller på tomgång
drog på full kyla o det blir full kupe fläkt då gick kompressorn hela tiden bara på tomgång alltså har läst en gammal tråd där nån hävdar att det är rätt.
AC-kompressorn har inte full kapacitet förrän motorvarvet är 1500-2500 rpm så snurrar motorn på 800 rpm så har man typ halva kylkapaciteten.
kompressorn går så länge temperaturen är högre än inställda värden på frostkyddstermostaten eller lågtrycktermostaten kring 2-0 grader C, och vid högre fläktflöde med varmluft så flödar det in mer värme i evaporatorn än vad kompressorn orka transportera bort och därför går kompressorn hela tiden.
När man har minimum fläkt så transporterar kompressorn ut mer värme än luftflödet fyller på med värme i evaporatorn - det blir kallt och närma sig att gå under 0 grader och det börja vara risk för att frysa och kompressorn stängs av.