Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 855t-röd
hej,jag är helt ny här på forumet,jag har en 965-97 2.5l motorn automat som läcker lite olja längst fram på motorn där olje filteret sitter fast,det går 2 st slangar där ifrån till kylarslangen,vad gör den där klumpen samnt hur får man den att sluta att läcka?

mvh chrille
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Låter som om du har en oljekylare som sitter där för att kyla av automatlådans olja.

Kolla över hur kopplingarna ser ut.....

mvh

Robban
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det är oljekylaren till motoroljan som sitter där. Det går inte olja i slangarna utan kylvatten. Går det att dra åt centrummuttern som håller hela filter/oljekyl-paketet? Annras kan du ju plocka ner det göra rent och montera igen.

//David
av 855t-röd
ok, tackar för alla snabba svar först å främst men är det bara å skruva dän den så det inte läcker ut massa olja?sitter det nåra packningar som är trasiga där av läckaget?det måste läcka ganska mycket där för lådan är genom blöt under samnt motorn men det verkar bara vara när man kör det är väl när det blir tryck på den...

mvh chrille
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Så länge du inte tömmer motorn på olja kommer det att flöda bra nog om du försöker lossa vid filtret. Det sitter o-ringar i oljekylaren.

//David
av 855t-röd
tackar, då tömmer jag oljan innan jag gör nått,bra så får man ju den bytt me :lol:
Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]