Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Försöker fixa i ordning mina gamla trotjänare. En Volvo 850 GLT -94
Men har stött på problem vad det gäller handbromsen.
Har bytt till nya handbromsbackar på bägge bakhjulen och har följt allt enligt Haynes.
Men när jag ska montera bromskivorna får de inte längre plats. De nya beläggen är förstora.
Bild
Bild

Bromsbackarna är från Biltema har samma passform som de utslitna. Det enda som skiljer de åt är storleken på bromsbelägget.
Vilket jag har försökt få på bild här:
Bild
Så har inga avsikter att tro de är dålig konstruktion från Biltema.
Försökt klämma ihop det så gått det går men då tar justeringsskruven emot och hela anordningen med handbromsbackarna förflyttar sig åt sidan bara.

Så jag riktar min hjälp till er för om ni kan eventuellt se och ge några tips om vad jag kan ha glömt att göra under proceduren.
Tack på förhand!
av *pettson*
Taxi.. titta på bild 1.. titta i botten på höger back.
Där är definitivt INTE så att manualen följts det vågar jag garantera, det hoppades över en massa.
Bara att släppa på det som släppas ska och sen utgå därifrån.
Har monterat biltema backar och tycker snarade de var för små. Fick de aldrig ta ordentligt så de skicka jag till *pettson* :lol:
Du får nog kolla igenom din montering igen då handbromsanordningen sitter fel eller så rider backen på anliggningsklacken
av *pettson*
Nexus skrev:Har monterat biltema backar och tycker snarade de var för små. Fick de aldrig ta ordentligt så de skicka jag till *pettson* :lol:
Du får nog kolla igenom din montering igen då handbromsanordningen sitter fel eller så rider backen på anliggningsklacken
Jepp minns dom väl och dom passade utmärkt utan anmärkning. Blev kalas handbroms i den bilen. :-)-)
*pettson* skrev:Taxi.. titta på bild 1.. titta i botten på höger back.
Där är definitivt INTE så att manualen följts det vågar jag garantera, det hoppades över en massa.
Okej gör om, gör rätt helt enkelt. Tar och läser ur manualen extra nog, tycker inte jag har missat något. Lovar att komma med en uppdatering.
Men hur som helt när jag inspekterade nyss så märkte jag att expandern(den som sitter där nere) som förhindrar så att bromsbackarna sitter ordentligt.
Något extra jag ska tänka på då för att de ska få plats?
Användarvisningsbild
av taxi
Tio minuters stirrande tog det, fattar inte hur ni kan se sånt direkt? :D
Men det är ju bra när man hittar felet och kan åtgärda det, istället för planlös felsökning (min metod vid temperatur överstigande 18 grader).
För övrigt har jag följt just Haynes från första gången vid p-bromsmontering och har inte misslyckats än. Så till TS: ta tidpå dig och var nogrann.
av *pettson*
chrisrolex skrev:
*pettson* skrev:Taxi.. titta på bild 1.. titta i botten på höger back.
Okej gör om, gör rätt helt enkelt. Tar och läser ur manualen extra nog, tycker inte jag har missat något. Lovar att komma med en uppdatering.
Men hur som helt när jag inspekterade nyss så märkte jag att expandern(den som sitter där nere) som förhindrar så att bromsbackarna sitter ordentligt.
Något extra jag ska tänka på då för att de ska få plats?
JA tänk på att i början av beskrivningen så bör det ha stått att du ska släppa spakjusteringen. Då blir vajrarna slappa och då går expandern in. Då passar backarna. Bör vara det momentet som förbigåtts.
MEN!.. det är inte så enkelt att man bara lossar på justerskruven vid spaken och sen är klar, eller alltid bara pressar ihop det hela. Vanligast är att man får ta en tång och dra tillbaka vajrarnas slack ut vid hjulen och sen montera backarna.
Det finns en stoppklack därnere, och den ska backarna stå emot när dom är ställda på noll. Misslyckas man med det och ändå får på skivan så misslyckas man definitivt med justeringen sen.

Varför man ser problemet med stoppklacken? Tja.. det är felet som 99% gör...
Sen brukar väl lika många göra fel vid justeringen av skivan som är ett senare moment. Man glömmer hur det hela är byggt och hur moder natur fungerar.
Man ställer ut backarna så det börjar att förnimmas att dom ligger på. Antingen utan att ha dragit några skruv i skivan. Eller så lägger man åt för löst. Vitsen är att det ska gå att förnimma med HJULET på. Det har lite större omkrets så då går det alltså betydligt tyngre än om man bara känner på skivan. Vana gör att man kan lägga an utan hjul och ändå får det bra.
De senaste två dagarna har jag inte blivit klokare på mitt problem.
Har dragit så mycket i handbromsvajern att den börjat blotta sig
Bild
Samt att handbromsspaken känns väldigt slak när man rör vid den.
Gissar på att jag får också byta handbromsvajern nu på bilen. Och kanske är det de som är problemet?

Och vidare till expandern så vill den inte längre in än så här:
Bild
Ska den längre in så att den nästan gömmer sig i hålet?

Tycker också att den yttersta delen på expandern är alldeles för lång när jag ska montera backarna och de ska sitta emot klacken. De når fortfarande inte dit.
Bild
Men det har ju fungerat innan så....

Hoppas ni kan hjälpa mig lite till och du ska ha stort tack till att du tagit dig tid att svara *pettson*.

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]