Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej då bilen var hyfsat ny så fixade meken det utan avgift.

Kan inte tänka mig att det skall vara speciellt dyrt om det är detfelet.
Är det det felet som valin föreslår så undrar jag vilka splines som han avser.
Anledningen till att det tillkommer koppling är att när man ändå tar ner lådan så vill man gärna passa på att byta koppling.
På en ej våldtrimmad bil håller den manuella växellådan nästan i oändlighet, men däremot använde Volvo undermåligt fett på splinsen (axeln) som går in i svänghjulet på motorn och där kopplingslamellen löper. Detta gäller årmodellerna runt -04 och för S80/V70. Troligen gäller typfelet också på S60, men jag är inte lika säker.

Det finns ett sätt att testa , men är inte riktigt hundra.
Ha i gång motorn och tryck på kopplingen och prova lägga in växlarna. Stanna motorn och fortsätt att hålla ner kopplingen och se om det går lättare.

Jag har haft samma problem och det finns flertalet trådar kring detta på forumet.
Ok då vet jag vad du menar för splins och förstår problemet med det men kan inte koppla det till att det endast skulle röra jämna växlarna, de "udda" Växlarna verkar ju funka fint.
det som verkar ske vid "fett-problemet" är att kopplingen ligger och trycker på svänghjulet (draggar) så att det blir svårt att växla rent generellt.

Ps valin verkar som att volvo försökt att "kompensations smörja" nyare modellerna läste om "felaktigt fett" som smorde sönder lamellerna,,, Less is Moore

Det är nog i olix fall så att han behöver justera växelvajern
Tack för era svar, det har verkligen varit till nytta. Ska testa knepet som valln rekommenderade. Men rent spontant känns det som att det är vajern som är feljusterad.'

Återkommer när jag vet mer. Ska även försöka kontakta en verkstad inom kort för att reparera felet.

I jul–februari har det i Finland föreko[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]