Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#87830
Nu när det varit riktigt kallt ett par dagar så har jag ställt in luftutblåset manuellt istället för att ställa allt i autoläget. Jag trycker på mittpilen på den där gubben så, drar upp värmen till max och stänger av ac:n. Det känns som att värmen kommer snabbare då. Men detta beror väl på att ifall jag ställer den på tex 26 grader på båda sidor så börjar fläkten inte pumpa ut massa luft förrän den luften uppnått den temperaturen?

Och när det väl kommit värme då ställer jag tillbaks allt i autoläget och ac-knappen lyser igen. Ac:n ska ju vara på året runt har jag lärt mig här för att få bort imma och så. Men en dum fråga nu då... Borde inte varmluften blandad med kalluft=ac om man har ac:n på ? Isåfall borde det väl inte bli så varmt i kupen?

Inga dumma och spydiga svar nu så är ni snälla :wink:
#87832
OrsonGbg skrev:Nu när det varit riktigt kallt ett par dagar så har jag ställt in luftutblåset manuellt istället för att ställa allt i autoläget. Jag trycker på mittpilen på den där gubben så, drar upp värmen till max och stänger av ac:n. Det känns som att värmen kommer snabbare då. Men detta beror väl på att ifall jag ställer den på tex 26 grader på båda sidor så börjar fläkten inte pumpa ut massa luft förrän den luften uppnått den temperaturen?

Och när det väl kommit värme då ställer jag tillbaks allt i autoläget och ac-knappen lyser igen. Ac:n ska ju vara på året runt har jag lärt mig här för att få bort imma och så. Men en dum fråga nu då... Borde inte varmluften blandad med kalluft=ac om man har ac:n på ? Isåfall borde det väl inte bli så varmt i kupen?

Inga dumma och spydiga svar nu så är ni snälla :wink:
Jag brukar ha min på 20 grader, och auto. Blir lagom varmt och "auto" innebär ju att den sköter allt åt dig. :)

(det var väl inte spydigt hoppas jag)
av Plutten
#87879
22 grader auto fukar kannon på min V70
När jag startar på vinter trycker jag på defråsterknappen en stund så försviner imman
Användarvisningsbild
av Mr H
#87881
AC-systemet har inte bara funktionen att kyla luften om det behövs utan den även torkar luften i kupén. Det är det som gör att du slipper imman bättre i bilar med ac än i bilar utan.
av Noodles
#87882
Är det kallt ute så går väl inte ACn till? :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#87887
jag tror inte du vinner ett enda dugg på dina inställningar.

systemet väntar med att bölåsa luft tills det finns´varm luft att böåsa, inte tills luften överskrider det du ställt in.
oavsett om du ställer in 28 ellr 18 grader så kommer systemett att pumpa in max tills man är i närheten av den inställda tempraturen, då varvarden ner & höjer det sista till en lägre ljudnivå.

det du missar med din inställning är att blåsa luften på rutorna & det ät derför du tycker det könns varmare (luften komer på dig istället för på framrutan)
av Marbas
#88001
Bara för att ACn är "på" (knappen lyser) betyder väl inte att den är igång (kompressorn jobbar). Att ha den "på" (dvs knappen lyser) betyder väl att ECCn har tillgång till ACn om den behöver (kyla luft , torka luft, osv). Vore väldigt oekonomiskt att köra med kompressorn på hela tiden...

Så även om ACn är "på" (knappen lyser) så betyder det inte att den varma luften är kallare än om den är "av".
Användarvisningsbild
av greeeken
#88009
Torr luft är inte alltid bäst, iallfall om man har linser på sig.
då kör jag hellre utan AC:n på för att int eha för torr luft i onödan.

Men ja håller med Carman ,du vinner inget du känner bar amer värme för att den blåser på dig.
av OrsonGbg
#88013
Så om jag manuellt kör ut luften vinner jag inte på det? Brukar köra på auto men nu när det varit så kallt upplever iallafall jag det som att jag får värme snabbare när jag kör det manuellt :???:

Gudskelov har temperaturen hittat till rätt sida nollstrecket igen...
Användarvisningsbild
av CarMan
#88041
Marbas skrev:Bara för att ACn är "på" (knappen lyser) betyder väl inte att den är igång (kompressorn jobbar). Att ha den "på" (dvs knappen lyser) betyder väl att ECCn har tillgång till ACn om den behöver (kyla luft , torka luft, osv). Vore väldigt oekonomiskt att köra med kompressorn på hela tiden...

Så även om ACn är "på" (knappen lyser) så betyder det inte att den varma luften är kallare än om den är "av".
du har helt rätt

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]