Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte spola min låda och har 2 frågor, någon som på rak arm vet dimensionen på inloppet till växellådan där slangen från oljekylaren går in eller om ni har ett bra tips på vad man kan plugga med. Sedan tänkte jag med min skrala sjukpension köpa olja på Swedol. Denna bör vara OK enligt vad jag kan se - Q8 Oils UNITRANS JK 20L Artikelnummer: OF-80647. Den har specifikation Volvo P/N 1161540-8 och i Haynes står det 1161540** Tar gärna emot synpunkter på detta.

Problematiken i tidsordning:

1. Meddelande om att motorservice erfordras. Servar med oljebyte och filter.
2. ABS lampan har lyst ibland men senaste veckorna hela tiden så det måste åtgärdas. (Har inte kört många mil med dessa problem då jag åker mest MC just nu, men har inte haft tid eller ekonomi att åtgärda tyvärr)
3. Lampan för lambdasond lyser ibland men senaste veckan hela tiden - bilen går dock helt OK.
4. Frugan är ute och kör, plötsligt står det "Stanna bilen omedelbart, inga bromsar" (nånting sånt enligt henne). Alla lampor i bilen lyser som en julgran men bilen driver inte men gick på tomgång fram till en parkering. Hon stänger av bilen och vid prov att starta igen så gick det att varva i 2 sekunder sedan lade bilen av, inga mätare fungerade. När jag skulle få hem bilen på kvällen så provstartade jag och fick igång den och kunde köra sakta hem, meddelande om service av växellåda i kontrollfönstret.

Därför tänkte jag att den omedelbara åtgärden bör vara spolning för att rädda lådan. Jag ska låna en felkodläsare men den har gått över 20 000 mil så det måste ju göras ändå. Som sagt så har den gått jättebra sedan jag bytte motor för 2 år sedan och nu verkar det vara växellådans tur.

Mottar som sagt idéer och förslag på åtgärder, kommer att återkomma så fort jag har felkoder men någon kanske har varit med om något liknande.
Senast redigerad av 1 TotanTotan, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Körde 34000 hårda mil med min Ltt utan att byta olja till automaten och inga problem med det.
1 lampan/meddelandet betyder inte att det är time att byta olja utan att du har fått en felsignal i från någon komponent( läs av felkod).
2 kolla abs-kransarna ganskasäkert att det är en sådan som har rostar sönder/spruckit kolla NOGA!!!
3 rengör gasspjället fullt i skit på baksidan av spjället ger sig tillkänna genom bl.a. Taskigt lambdavärde
4 kolla nivå bromsolja
"Stanna bilen broms service erfordras " va meddelandet som hon fick sedan så lade sig bilen i limp home läge
Köp en odb2 läsare ex biltema så kan du både läsa och i vissa fall radera felkoder

Tror inte att det skall bli så dyrt kuggkransar kostar runt 200kr
Rengöring i stort sett gratis mm

Lycka till
Användarvisningsbild
av milktrucker
tror på något elektroniskt om allt detta dyker upp.....

1. hjälper inte med oljebyte för att åtgärda felmeddelande, det måste felsökas....
2. ABS....kan vara någon givare eller någon krans, felsökning med VIDA...
3. VIDA....
4. kolla bromsservo och bromsvätskan till att börja med. Gissar på elfel....

hur kan du få för dig att byta olja som åtgärd för alla dessa felmeddelanden?
Det är står väl inget om fel på växellådan?
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Tack för svaren.

Att spola lådan grundar jag på meddelandet växellådservice erfordras och att oljan på stickan är inte så röd längre, börjar se ut som en blandning av jordgubbsaft och te (om det kan beskriva det) och det som skrivits här på forumet om aut.lådor och miltal mm.
Men jag ska givetvis kolla felkoderna och kolla ABS kransar mm. Har ganska nytt spjäll (ca 3 år sedan) så en rengöring är väl inte fel ändå.

Kan denna fungera någorlunda:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151362/

En Volvo Vida Dice 2013A från Kina kan ju riskera att ta lång tid att få så det känns inte som ett alternativ just nu om jag ska få fart på bilen eller är det värt att vänta?
Grannens felkodläsare fungerade inte tyvärr. (nån liten plugg som han körde via en app i mobilen, gick inte alls)
av Wesk83
Jag läste någonstans i Haynes bok att bara volvo kan ta bort felmeddelandet gällande Växellåds oljan, antagligen har temperaturen blivit jävligt hög/läckage nånstans.

Att lambdasonden lyser är verkligen inte bra då katan pajjar om du kör omkring med det förlänge.

Jag hade nog kört original volvo olja för din växellåda. Samt kollat rör och så om det finns lackage.

men jag är ingen expert :)

// Michel
Användarvisningsbild
av milktrucker
när det gäller lådan kan det vara precis vad som helst, de nya aisin-lådorna är snabba på att berätta om minsta lilla sak.

Anslut till Vida och se om du verkligen har så mycket fel på bilen.....

btw, vilken olja du häller i lådan är inte så viktigt så länge den uppfyller kraven från tillverkaren. I detta fallet JWS 3309.
Det är ändå så få som tillverkar JWS 3309; Q8, exxon-mobil, castrol. Volvo orginal är tillverkat av någon av dessa, vilken kan vi bara gissa...
av oldtimersmc
Att lambda lampan tänds är bara en vink om att bilen inte får rätt blandning. det har bytts 1000tals lambdasonder helt i onödan. En annan sak som kan ge limp home är skitig luftmassemätare gör rent med sprit och topps = gratis. Är i det 3år sedan så beroende på antalet mil inte så troligt att det är spjället. Kör du med öppet filter så är det en annan sak då är det både spjäll o lmm.
av oldtimersmc
TotanTotan skrev:Tack för svaren.

Att spola lådan grundar jag på meddelandet växellådservice erfordras och att oljan på stickan är inte så röd längre, börjar se ut som en blandning av jordgubbsaft och te (om det kan beskriva det) och det som skrivits här på forumet om aut.lådor och miltal mm.
Men jag ska givetvis kolla felkoderna och kolla ABS kransar mm. Har ganska nytt spjäll (ca 3 år sedan) så en rengöring är väl inte fel ändå.

Kan denna fungera någorlunda:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151362/

En Volvo Vida Dice 2013A från Kina kan ju riskera att ta lång tid att få så det känns inte som ett alternativ just nu om jag ska få fart på bilen eller är det värt att vänta?
Grannens felkodläsare fungerade inte tyvärr. (nån liten plugg som han körde via en app i mobilen, gick inte alls)

Japp den duger gott till del basala, men för djupare analys så är det Volvos egen allt vidadevice men som sagt etthyfsat budget alt
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jaha, köpte budget varianten från Biltema så att jag skulle få klarhet. Efter andra försöket har jag fått fram dessa 6 st felkoder med följande förklaringar från olika sidor, ni får gärna vidare utveckla speciellt om dom inte stämmer och gärna tips på felåtgärd.

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/13 ... ob2-codes/

1. P1612 Engine Control Module Incorrectly Coded

2. P0600 Serial Communication Link Malfunction

3. P1670 ODM has Detected a Voltage greater than 33 volts

4. P0500 Vehicle Speed Sensor Malfunction

5. P0573 Cruise Control/Brake Switch A Circuit High

6. P1662 P - hittar ingen förklaring

Bilprovningen:

1.

2. P0600 Seriell kommunikationslänk

3.

4. P0500 Fordonshastighetsgivare "A"