Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaBrie
Jag har ännu inte bestämt vilken xc60 jag ska välja. Har provat både D4 awd ( 6stegad) och D4 VEA (8stegad) direkt efter varandra.
Det tar ungefär 20 sekunder och 3 växlingar innan man tänker "nya VEA med nya lådan är helt galet överlägsen"
Den är lika snabb som en D5:a, årlig skatt=1250:- (istället för 3600 för Awd), betydligt lägre bränsleförbrukning,
Så trots detta så tvekar jag, varför? I mitt fall handlar det om ovisshet om andrahandsvärde, som ingen tycks veta något om. ...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Lika snabb som en D5 är den inte. Iallafall inte i början, har för mig att teknikens värld har gjort ett test på det. Tror att xc60 d4 awd kommer ha bättre andrahandsvärde än d4 FWD. Om nu inte skatten förändras mycket på dom. Verklig förbrukning mellan D4 & D4 AWD verkar inte skilja så mycket.
av LaBrie
Ok, om du tycker att D5:ans 8,3 sek 0-100 mot Vea 8,5 sek är en skillnad har du rätt.
Har du kört nya Vea? den drar galet jämt och oförtretligt över hela registret.
D4 awd gör 0-100 på 10,2 sek, och den upplevs def som "seg" mot Vea.
Vea har även högre toppfart än både D5 och D4 awd (om man gillar att köra fort)
:-)
Allt hänger på lådan som är både snabbare och optimerar rätt varvtal, framförallt har "lockup" över alla växlar medans 6stegade känns som en slirig 90- tals låda...
Användarvisningsbild
av BePe
LaBrie skrev:Jag har ännu inte bestämt vilken xc60 jag ska välja. Har provat både D4 awd ( 6stegad) och D4 VEA (8stegad) direkt efter varandra.
Det tar ungefär 20 sekunder och 3 växlingar innan man tänker "nya VEA med nya lådan är helt galet överlägsen"
Den är lika snabb som en D5:a, årlig skatt=1250:- (istället för 3600 för Awd), betydligt lägre bränsleförbrukning,
Så trots detta så tvekar jag, varför? I mitt fall handlar det om ovisshet om andrahandsvärde, som ingen tycks veta något om. ...
Är verkligen skatten för en aut AWD 3600:-?
Jag har precis fått min D4 AWD med manuell låda och jag har en skatt på 2114:- Släpper verkligen aut ut såpass mycket mer att skatten är 70% högre på en aut än på en manuell? ?:-/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
V60 MY15 D4 AWD aut årsskatt 3249:- Hittar ingen manuell d4 awd

/Kalle
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="~Kalle~"]V60 MY15 D4 AWD aut årsskatt 3249:- Hittar ingen manuell d4 awd

/Kalle[/quote]

Hej
Jag har en "vanlig" D4 Summum Aut och den är skattebefriad under 5 år

leiwi
Användarvisningsbild
av Momentum
LaBrie skrev:Ok, om du tycker att D5:ans 8,3 sek 0-100 mot Vea 8,5 sek är en skillnad har du rätt.
Har du kört nya Vea? den drar galet jämt och oförtretligt över hela registret.
D4 awd gör 0-100 på 10,2 sek, och den upplevs def som "seg" mot Vea.
Vea har även högre toppfart än både D5 och D4 awd (om man gillar att köra fort)
:-)
Allt hänger på lådan som är både snabbare och optimerar rätt varvtal, framförallt har "lockup" över alla växlar medans 6stegade känns som en slirig 90- tals låda...
Den sex stegade ska använda momentomvandlaren (slira som man brukar säga), det är tänkt så, just för att den saknar lite "mellanväxlar", men om det rent praktiskt spelar något roll kan man fråga sig, även den har lockup på alla växlar utom ettan
Användarvisningsbild
av Grodan99
Det är ju varken 0-100 eller toppfart som de flesta har nytta av. Däremot acc från typ 70-80 och uppåt vid omkörning osv. Då är den gamla femman helt underbar med skönt bottendrag. Där känns den nya fyran inte alls lika grym. Avsaknaden av AWD är ju också ett fett minus.
av PFA
VEA D4'an och nya 8-stegade automaten är en suverän kombination för de flesta skulle jag vilja påstå. Sedan finns det de som VERKLIGEN behöver AWD och då får man i dagsläget helt enkelt välja den gamla spisen och automaten. Inget dåligt alternativ det heller.
av newbie1111
Grodan99 skrev:Det är ju varken 0-100 eller toppfart som de flesta har nytta av. Däremot acc från typ 70-80 och uppåt vid omkörning osv. Då är den gamla femman helt underbar med skönt bottendrag. Där känns den nya fyran inte alls lika grym. Avsaknaden av AWD är ju också ett fett minus.
Skönt bottendrag?
Antar att du menar D5 AWD isf, D4 AWD har inget drag alls.

Efter optimering av D4 AWD är den verkligen bra(då går den som den ska), innan dess ett skämt.
Hade XC60 D3 AWD i 1 år och led, Polestar resterande 2 år av 3.
Har nu en D4 VEA och nya motorn är bra mycket bättre tycker jag, 8-stegarn är även den grym!
AWD kommer saknas till vintern dock.
Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]

Hjälp med Vida

Får du några P-koder med din obd l&aum[…]

Smart :-D

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]