Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mike_H
#878469
Hej!

Jag ska köpa en ny V60 med den ny 181-hästars motorn som verkligen förvånade mig på alla sätt. Fin gång, tyst och stark!

Hursom så såg att Volvo nu bjuder på AWD och automatlåda vid köp av V60 Business Edition. Toppen tänkte jag efter att ha provkört och gjorde ganska rejäl research de senaste veckorna. Jag bygger ihop en spec för att skicka till min säljare när jag upptäcker att om man väljer AWD så får man den gamla 6-växlade lådan istället för den nya 8-växlade! Och än värre om man går "utanför kampanjen" och väljer FWD + automat så blir bilen 20 000 dyrare!

Så, frågan är nu. Den 8-växlade är jag nöjd med. Klart jämförbar med BMWs 8-växlade lådor, om än inte riktigt lika rapp (speciellt under nedväxling).
Den 6-växlade lådan tror jag inte att jag har kört. Men tidigare Volvo-automatare (4 och 5-växlade) har ju varit riktigt dåliga om vi ska vara ärliga. Hur är den 6-växlade? Är det värt prispåslaget? Dessutom tappar man också AWD vilket är trevligt vintertid.
Användarvisningsbild
av Momentum
#878473
AWD - Sex växlad låda - och den gamla motorn, nu "trimmad" till 181 hk istället för 163
FWD - Åtta växlar - och den nya VEA motorn, på 181 hk

Just nu skickar man iväg den gamla femman, med den gamla sex växlade lådan, med noll i prispåslag för AWD och automat
Nya VEA motorn finns inte med nya åtta stegs lådan och AWD
av Mike_H
#878480
Grodan99 skrev:Tips....sök i forumet. Finns väl ett antal trådar om denna fråga nu.
Peka gärna, jag har sökt. Har dom kört den här kampanjen längre? Trodde det var en hyfsat ny kampanj och att frågan inte diskuterats. Men visst, tack för tipset..........
av Mike_H
#878481
Momentum skrev:AWD - Sex växlad låda - och den gamla motorn, nu "trimmad" till 181 hk istället för 163
FWD - Åtta växlar - och den nya VEA motorn, på 181 hk

Just nu skickar man iväg den gamla femman, med den gamla sex växlade lådan, med noll i prispåslag för AWD och automat
Nya VEA motorn finns inte med nya åtta stegs lådan och AWD
Aha, så AWD är inte ens nya VEA-motorn. Jag förstår, då kanske prispåslaget ändå på någonstans känns rimligt. Frågan är hur många icke initierade förstår att det är den gamla motorn som trimmats upp till 181? Tyckte det var märkligt när det stod 5 cylindrar i offerten, men antog att det var en felskrivning.
Användarvisningsbild
av Momentum
#878493
Mike_H skrev:Frågan är hur många icke initierade förstår att det är den gamla motorn som trimmats upp till 181? Tyckte det var märkligt när det stod 5 cylindrar i offerten, men antog att det var en felskrivning.
Ja eller om man ska säga att den bara är strypt från D5:ans 215 till 181 mot tidigare strypning till 163
Samma motor - många effeklägen, bara mjukvara till motorn, då VEA kom med 181 så släppte man fram lite mera hk, från 163 till 181, men den kan lika gärna leverera 215 hk som D5:a, bara mjukvara och marknadsstrategi

Om du vill ha AWD skulle jag utan tvekan ta den gamla motorn och låda, lite omodernt, lite mera bränsle, men en försumbar merkostnad mot vad bilar tappar i värde rent generellt
av Exquattro
#878536
Misstänker att Volvos marknadsavdelning har valt att skruva upp lite på effektknappen på gamla AWD 5:an så den också har 181hk för att förvilla icke insatta. Alla håller ju inte till på forumet och är 100% pålästa. Dock har uppgiven bränsleförbrukning sänkts(till ung.samma tal som Passat :wink: ), accelerationen blivit ganska märkbart bättre(ung.som Passat :wink: ) men automaten är ju densamma gamla 6-stegs slirautomat.(Verkligen inte som Passat :( ) Dock är ju Volvolådan välbeprövad och håller bra, men slirar ju på ett helt annat sätt än nyare lådor, som t.ex. den nya 8-stegs eller DSG. Jag är dock hyfsat nöjd med min "gamla" D4 AWD och står också i valet o kvalet vilken jag ska välja om det blir en ny Volvo.
av Lövet
#878569
Skillnaden i förbrukning i verkligheten är långt mindre än Volvo uppger mellan nya VEA motorn och gamla femman. Jag skulle lätt valt femman, trevligare motorljud och dessutom fyrhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#878576
Bättre bottendrag i D4 awd tycker jag.
av riha
#878589
Momentum skrev:
Mike_H skrev:Frågan är hur många icke initierade förstår att det är den gamla motorn som trimmats upp till 181? Tyckte det var märkligt när det stod 5 cylindrar i offerten, men antog att det var en felskrivning.
Ja eller om man ska säga att den bara är strypt från D5:ans 215 till 181 mot tidigare strypning till 163
Samma motor - många effeklägen, bara mjukvara till motorn, då VEA kom med 181 så släppte man fram lite mera hk, från 163 till 181, men den kan lika gärna leverera 215 hk som D5:a, bara mjukvara och marknadsstrategi

Om du vill ha AWD skulle jag utan tvekan ta den gamla motorn och låda, lite omodernt, lite mera bränsle, men en försumbar merkostnad mot vad bilar tappar i värde rent generellt

AWD går BARA att får med den gamla 5-cyl motorn!
AWD i kombination med nya VEA (4-cyl) kommer först i samband med kommande XC90, sen kommer det smitta av sig vidare ner bland andra modellerna. Ryktet går också att AWD framöver endast kommer vara i samband med eldrift bak (hybrid), men det kan också vara så att det endast gäller kommande XC90, dock återstår det och se.

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]