- fre 04 jul 2014, 10:45
#877395
HiTek skrev: Absolut, en trimmad T5 t.ex. med etanol i sig är ruskigt fint!Om volvo kommer satsa på effektstarka 2-lietrs 4:or så har man låst in sig i ett hörn. Hög effekt kräver mycket luft och mycket luft blir hög komp som betyder högre värme vilket i sin tur får bensin att knacka(självantända) vilket ej är önskvärt. Hög värme bildar även kväveoxider som försurar miljön, för inte kommer privatpersonerna tolerera att behöva tanka ad-blue för att reducera kväveoxiderna.
Men visst gör det inget att det är en miljöbil som rör på sig friskt och låter gött som bränner förbi. Det man kommer sakna är ju t.ex. 6:ans och 5:ans ljud. Inte jämförbart med nya 4-cylindriga mot dem om vi tar med de nya VEA motorerna i jämförelsen.
Det är så mycket som man går miste om när man går ner i cylindrar eller ska tillverka miljöbilar.
Något hade ju varit att lyckas få ner en T6 att dra 0.35 i stadskörning t.ex.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez