Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#877395
HiTek skrev: Absolut, en trimmad T5 t.ex. med etanol i sig är ruskigt fint!
Men visst gör det inget att det är en miljöbil som rör på sig friskt och låter gött som bränner förbi. Det man kommer sakna är ju t.ex. 6:ans och 5:ans ljud. Inte jämförbart med nya 4-cylindriga mot dem om vi tar med de nya VEA motorerna i jämförelsen.

Det är så mycket som man går miste om när man går ner i cylindrar eller ska tillverka miljöbilar.
Något hade ju varit att lyckas få ner en T6 att dra 0.35 i stadskörning t.ex.
Om volvo kommer satsa på effektstarka 2-lietrs 4:or så har man låst in sig i ett hörn. Hög effekt kräver mycket luft och mycket luft blir hög komp som betyder högre värme vilket i sin tur får bensin att knacka(självantända) vilket ej är önskvärt. Hög värme bildar även kväveoxider som försurar miljön, för inte kommer privatpersonerna tolerera att behöva tanka ad-blue för att reducera kväveoxiderna.
#877399
En S/V60 T6 AWD med Four-C motsvarar ju i princip en klassisk R-bil från 00-talet. Det blir ju ännu vassare med Polestar versionen som släppts nu, det är en ju en "R" som jag ser det.
#877401
Lika bra att Volvo lade ned R-serien. Sådana där köra-fort-som-fan-bilar finns det många andra som håller på med, inte minst tyskarna. Volvos R-modeller hade ju ändå inte en chans mot M- och S-serier och absolut inte mot Mp :lol: R-modellerna kändes mest som något man köpte om man ville ha en liter fräsigare Volvo än grannen och absolut inte ville köra något annat än Volvo.
#877441
milktrucker skrev: Om volvo kommer satsa på effektstarka 2-lietrs 4:or så har man låst in sig i ett hörn. Hög effekt kräver mycket luft och mycket luft blir hög komp som betyder högre värme vilket i sin tur får bensin att knacka(självantända) vilket ej är önskvärt. Hög värme bildar även kväveoxider som försurar miljön, för inte kommer privatpersonerna tolerera att behöva tanka ad-blue för att reducera kväveoxiderna.
Mercedes A/CLA 45 AMG har 2-liters 4cyl på 360hk. Det fungerar ju så varför inte? Visst, man kommer inte upp i RS6/M5/E63-klass på effekten men det har aldrig/kommer aldrig vara Volvo's ambition. Fördelen med VEP HP jämfört AMG's 4cyl är att Volvo har en kompressor som tar hand om låg/mellanvarv som gör det möjligt att använda en större turbo som annars inte hade fungerat på låga varv.

Att VEP är en tålig motor har man redan visat. C30'n som Polestar tävlade med i WTCC var en nerfodrad VEP byggd på de första prototypblocken.
#877477
Guru skrev:
milktrucker skrev: Om volvo kommer satsa på effektstarka 2-lietrs 4:or så har man låst in sig i ett hörn. Hög effekt kräver mycket luft och mycket luft blir hög komp som betyder högre värme vilket i sin tur får bensin att knacka(självantända) vilket ej är önskvärt. Hög värme bildar även kväveoxider som försurar miljön, för inte kommer privatpersonerna tolerera att behöva tanka ad-blue för att reducera kväveoxiderna.
Mercedes A/CLA 45 AMG har 2-liters 4cyl på 360hk. Det fungerar ju så varför inte? Visst, man kommer inte upp i RS6/M5/E63-klass på effekten men det har aldrig/kommer aldrig vara Volvo's ambition. Fördelen med VEP HP jämfört AMG's 4cyl är att Volvo har en kompressor som tar hand om låg/mellanvarv som gör det möjligt att använda en större turbo som annars inte hade fungerat på låga varv.

Att VEP är en tålig motor har man redan visat. C30'n som Polestar tävlade med i WTCC var en nerfodrad VEP byggd på de första prototypblocken.
absolut, en jävulsk IC och kompressor och högt varv kan ge de hästarna, men vridet är det som är intressant
#877638
Den enkla sanningen varför Volvo , och till stor del de andra stora gjort designpaket av "sportmodellerna" är helt enkelt för att även om folk snackar om toppmodellerna så säljer dom inte så bra att det betalar sig.
S-line, AMG paket och R-design tjänar man bra på, det andra är inte mycket vinstdrivande. Men det som kan vara lite knäppt just nu från Volvos sida är att man saknar lite draghjälp från en "äkta" R, vilket kanske möjligen kunde gett lite extra bra glans. Men framtiden kanske har något nytt tänk att visa upp...vem vet.

Rent prestandamässigt så är jag inte oroad.
absolut, en jävulsk IC och kompressor och högt varv kan ge de hästarna, men vridet är det som är intressant
Som det ser ut idag så lämnar en tvåliters HP-fyra från Volvo ungefär lika mycket effekt som den gamla trelitaren. Med ca. 10% lägre vrid i dagsläget. Det kanske låter lite trist, men i realiteten så är momentkurvan betydligt snyggare och körbarheten kalas. Parat med ny låda så är det ett paket som slår det gamla på fingrarna utan problem på de allra flesta parametrarna. Jag hoppas verkligen att alla får möjligheten att provköra..
Att det dessutom gör det med 20% lägre förbrukning och bibehållna eller förbättrande avgasvärden kan väl knappast ses som ett problem. Där är vi idag, och i framtiden lär det bli ännu bättre.

Chassiemässigt då ? Jag har gjort mååånga mil alla upptänkliga Volvobilar och håller då inte de gamla R-modellerna som speciellt bra egentligen. Bättre komfort och samtidigt bättre väghållning och kursstabilitet är både relativt lätt och billigt att fixa med hjälp av optionlistan idag. Och dessutom till ett ganska hyggligt pris, en "äkta R" var minsann inte billig..

/Thomas
#878112
milktrucker skrev: absolut, en jävulsk IC och kompressor och högt varv kan ge de hästarna, men vridet är det som är intressant
AMG'n ger 450Nm och med tanke på att VEP HP (T6) ger 400Nm så känns +450Nm rimligt. Visserligen ger S/V60 Polestar 500Nm men det är svårt ersätta slagvolym fullt ut. Tror att en sådan drivlina ändå blir snabb nog.
#878226
milktrucker skrev:
HiTek skrev: Absolut, en trimmad T5 t.ex. med etanol i sig är ruskigt fint!
Men visst gör det inget att det är en miljöbil som rör på sig friskt och låter gött som bränner förbi. Det man kommer sakna är ju t.ex. 6:ans och 5:ans ljud. Inte jämförbart med nya 4-cylindriga mot dem om vi tar med de nya VEA motorerna i jämförelsen.

Det är så mycket som man går miste om när man går ner i cylindrar eller ska tillverka miljöbilar.
Något hade ju varit att lyckas få ner en T6 att dra 0.35 i stadskörning t.ex.
Om volvo kommer satsa på effektstarka 2-lietrs 4:or så har man låst in sig i ett hörn. Hög effekt kräver mycket luft och mycket luft blir hög komp som betyder högre värme vilket i sin tur får bensin att knacka(självantända) vilket ej är önskvärt. Hög värme bildar även kväveoxider som försurar miljön, för inte kommer privatpersonerna tolerera att behöva tanka ad-blue för att reducera kväveoxiderna.
Väldigt många bilar har adblue numera, mercedes, bmw, nån japansk etc. Så det har varit här länge, först nu börjar det bli riktigt vanligt.
#878371
Funk skrev:Som det ser ut idag så lämnar en tvåliters HP-fyra från Volvo ungefär lika mycket effekt som den gamla trelitaren. Med ca. 10% lägre vrid i dagsläget. Det kanske låter lite trist, men i realiteten så är momentkurvan betydligt snyggare och körbarheten kalas. Parat med ny låda så är det ett paket som slår det gamla på fingrarna utan problem på de allra flesta parametrarna. Jag hoppas verkligen att alla får möjligheten att provköra..
Jag har inte haft möjlighet att provköra ännu (den finns ju inte tillgänglig för Svenska marknaden ännu), men 20% (400nm mot 480nm) lägre vrid borde vara ganska stor skillnad. Det blev ju stor skillnad när jag la in polestar i min T6:a och ökade vridet från just 400 till 480nm.

Men det är ju lite svårt att jämföra äpplen och päron. Den sexcylindriga finns ju bara med sex-stegs automaten och AWD, medans den fyrcylindriga bara finns med nya åtta-stegs automaten och FWD. När kommer 4-cyl T6 med AWD, det är ju då man kan börja göra jämförelser på riktigt.

/Martin
#878398
Ja Martin, visst är det skillnad, men hur mycket som verkligen är vrid och hur mycket som är annorlunda trottelmapp mm. kan man bara gissa.
Det lär finnas marginal även för ett litet uppsälj med Polestar på de nyare också. Men som sagt, men kan inte bara snacka motor när hela drivlinan förändras, och det är totalen som räknas tycker jag. AWD kan inte vara så långt borta, men kanske bara i nya bilmodeller. Vi får väl se..

/Thomas

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]