Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#86573
1. Bilar drar med vid kallstart som bekant, men varför? Är det för att oljan är kall och därmed mer trögflytande?

2. När jag skrapar rutorna och har motorn igång för att få bilen varm känner jag mig som en bov. Men kan det vara så att jag i slutändan förbränt mindre bränsle när jag kommit till jobbet, eftersom motorn gått lite varm innan jag börjar köra?
av Daddan
#86607
1. Motorn förbränner bränslet sämre vid kall motor, därför går det åt mer. Optimal temperatur är mitten på tempmätaren.

2. Nej, det går åt mycket bränsle även på tomgång eftersom den snabbare blir varm när du kör. Du är liksom de flesta miljöbovar när man skrapar rutorna. Använd motor och kupévärmare så är det löst med lägre förbrukning och inget rutskrap.
av Daddan
#86774
Jag parkerar på gatan, inte många allmänna uttag i Stockholm... Nej det skulle vara skönt med varm bil och isfria rutor. Tomgångsskrap regerar då sätesvärmen i alla fall hinner värmas upp och gör arslet halvvarmt...
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#86878
Daddan skrev:1. Motorn förbränner bränslet sämre vid kall motor, därför går det åt mer. Optimal temperatur är mitten på tempmätaren.

2. Nej, det går åt mycket bränsle även på tomgång eftersom den snabbare blir varm när du kör. Du är liksom de flesta miljöbovar när man skrapar rutorna. Använd motor och kupévärmare så är det löst med lägre förbrukning och inget rutskrap.

för d första va d väl inte nån riktig förklaring på varför den drar mer...
iaf, d beror delvis på att bensinen kondenseras vid kalla ytor, t.ex. inloppsröret å cylindern, vilket leder till magerblandning --> ökat bensininsprut.

vidare så är d knappast miljöboaktigt att låta motorn stå på tomgång: 1. att göra gaspådrag vid kallmotor leder till att katalysatorn inte kan arbeta optimalt = högre utsläpp av gifter. 2. motorn slits (som du nämnde p.g.a. oljan är kall), å i ett långsiktigt perspektiv så kostar och sliter det mer på miljön att byta ut en hel motor än att låta bilen värma upp på tomgång. självklart är motorvärmare att föredra, men i andra hand är d bättre me tomgång före varmkörning (när bilen håller på att bli varm). mängden bensinförbrukning vid tomgång e ju inte att bråka om...

så skrapa du dina rutor i lugn och ro, menar, så länge USA kör runt me SUV:s, 4wd å automat tycker ja inte att vi behöver bry oss så mycke ;)
av Daddan
#87816
Silver.Swe. skrev:
Daddan skrev:1. Motorn förbränner bränslet sämre vid kall motor, därför går det åt mer. Optimal temperatur är mitten på tempmätaren.

2. Nej, det går åt mycket bränsle även på tomgång eftersom den snabbare blir varm när du kör. Du är liksom de flesta miljöbovar när man skrapar rutorna. Använd motor och kupévärmare så är det löst med lägre förbrukning och inget rutskrap.

för d första va d väl inte nån riktig förklaring på varför den drar mer...
iaf, d beror delvis på att bensinen kondenseras vid kalla ytor, t.ex. inloppsröret å cylindern, vilket leder till magerblandning --> ökat bensininsprut.

vidare så är d knappast miljöboaktigt att låta motorn stå på tomgång: 1. att göra gaspådrag vid kallmotor leder till att katalysatorn inte kan arbeta optimalt = högre utsläpp av gifter. 2. motorn slits (som du nämnde p.g.a. oljan är kall), å i ett långsiktigt perspektiv så kostar och sliter det mer på miljön att byta ut en hel motor än att låta bilen värma upp på tomgång. självklart är motorvärmare att föredra, men i andra hand är d bättre me tomgång före varmkörning (när bilen håller på att bli varm). mängden bensinförbrukning vid tomgång e ju inte att bråka om...

så skrapa du dina rutor i lugn och ro, menar, så länge USA kör runt me SUV:s, 4wd å automat tycker ja inte att vi behöver bry oss så mycke ;)
Lite läsning om om kallstarter och miljökörning, döm själva vilket ni tycker verkar bäst:
http://www.vv.se/templates/page3____12778.aspx
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
#87817
Daddan skrev:
Silver.Swe. skrev:
Daddan skrev:1. Motorn förbränner bränslet sämre vid kall motor, därför går det åt mer. Optimal temperatur är mitten på tempmätaren.

2. Nej, det går åt mycket bränsle även på tomgång eftersom den snabbare blir varm när du kör. Du är liksom de flesta miljöbovar när man skrapar rutorna. Använd motor och kupévärmare så är det löst med lägre förbrukning och inget rutskrap.

för d första va d väl inte nån riktig förklaring på varför den drar mer...
iaf, d beror delvis på att bensinen kondenseras vid kalla ytor, t.ex. inloppsröret å cylindern, vilket leder till magerblandning --> ökat bensininsprut.

vidare så är d knappast miljöboaktigt att låta motorn stå på tomgång: 1. att göra gaspådrag vid kallmotor leder till att katalysatorn inte kan arbeta optimalt = högre utsläpp av gifter. 2. motorn slits (som du nämnde p.g.a. oljan är kall), å i ett långsiktigt perspektiv så kostar och sliter det mer på miljön att byta ut en hel motor än att låta bilen värma upp på tomgång. självklart är motorvärmare att föredra, men i andra hand är d bättre me tomgång före varmkörning (när bilen håller på att bli varm). mängden bensinförbrukning vid tomgång e ju inte att bråka om...

så skrapa du dina rutor i lugn och ro, menar, så länge USA kör runt me SUV:s, 4wd å automat tycker ja inte att vi behöver bry oss så mycke ;)
Lite läsning om om kallstarter och miljökörning, döm själva vilket ni tycker verkar bäst:
http://www.vv.se/templates/page3____12778.aspx
dom säger ju bara att man inte ska stå på tomgång, men inte vilket sätt som är att föredra när det gäller att värma upp bilen. dom säger inte heller något om d e giftigare att köra me bilen kall lr låta den stå på tomgång.. men men, VV är väl inte annat än statliga propagandaförare..

sen va d ett citat ja inte fattade alls :S "Backa in när bilen är varm så att du kan köra ut framåt när den är kall. Det minskar bränsleförbrukningen."
nån som vågar sig på en logisk förklaring på d där? d faktum att d drar mer bensin att backa bilen kan väl ändå inte vara något att tjaffsa om då man backar cirka 5-10 meter..
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]