...

Moderator: Moderatorer

Det känns som att du ser E4 mellan Stockholm och Uppsala framför dig, medans jag har E18 mellan Västerås och Hallstahammar i sinnet :D
Skulle behöva utrusta bilen som Joel80 tror jag.
Saken är väl det att blir man tillräckligt irriterad på rövslickare (BMW eller inte) så tar den rationella delen av hjärnan semester... och då har det ingen betydelse hur mycket obehag man själv får så länge man även får orsaka lite lidande för den man tycker gjort fel från början.
Det är långt ifrån alla gånger jag gör så, speciellt nu sen jag blivit lite äldre, fått barn... och har kameran. :D Ni är en väldigt hård publik ibland. På gott och ont... ;)

Gissar att rövslickarna i fråga tänker ungefär samma sak med motiveringen att den framför gjort fel från börja då den inte skulle ligga i vänsterfil när "jag vill köra fortare"... oavsett om den kör om nån ännu segare.
joel80 skrev:Ni är en väldigt hård publik ibland. På gott och ont... ;)
Jo, det skall gudarna veta :) Även om jag inte blivit "drabbad" i denna tråden, men väl i andra. :-)-)
Joel80, du har skapat ett monster :D
Och då syftar jag på trådstarten och att racka ner på ett oklanderligt premiummärke som BMW.
Sådana diskussioner brukar sällan bli... balanserade.

Såg tråden minutrarna efter den skapades och tänkte "det här blir smutskastning, påhopp och låsning inom ett dygn".
Men det här monstret har fått leva några dagar och det glädjer mig.
Folk har ändå skrivit några vettiga rader här och där.

:-)-)
Hahaha...
Ja det var kanske lite djupt vatten.. Men du vet, jag gillar vetenskap och siffror, och Folksam erbjöd ju det perfekta upplägget! :D

De flesta här verkar ju ändå ha distans och se humorn i det. :)
taxi skrev:Mycket roligare att ta det i trafiken :D
En seriös undran: när jag tog körkort så fick jag lära mig att det är jag som måste kompensera för en bakomvarande bilist som ligger för nära (det där med att man måste underlätta och hjälpa till i görligaste mån). Alltså: ligger någon för nära där bak, då måste ju jag sakta in och MINST dubbla säkerhetsavståndet till framförvarande bil gäller, eftersom jag inte kan använda bromsen (om det skulle behövas) utan att bli påkörd bakifrån.
Är jag ett arsel när jag gör så? Detta gäller oftast på motorvägar med tät trafik, det finns liksom ingenting att vinna på att försöka köra fortare än alla andra..
Borde vara en självklarhet för alla att öka avstånd till framförvarande om någon klistrar sig där bak. Hur mycket blir i tät trafik på en tvåfilig motorväg blir en avvägning där du mer eller mindre medvetet beaktar faktorer såsom; - trafiktäthet i höger resp vänter fil samt hastighetsskillnaden dem emellan, - möjligheten att släppa fram bakomvarande genom att smita in i lucka i högerfilen och därpå möjligheten att komma tillbaka till vänterfilen inom en rimlig framtid, - sikt och avstånd framför framförvarande fordon och fordon ytterligare längre fram och risk för plötsliga stopp, - hur långt/länge situation pågått och förväntas fortgå.
En alltför tvär eller en alltför lång (till låg hastighet) inbromsning för ta sig i lucka i högerfilen är inte att rekommendera. En tillsynes harmlös manöver kan vid köbildning fortplanta sig bakåt till mycket svåra och farliga förlopp. Tänk autobahn (130+), körning och beteende vid hög hastighet kan om det överförs skapa säkerhet och marginal vid lägre hastighet (110).
Självklart beaktas vanliga faktorer såsom hastighet, sikt, väg, väglag, trafik. Alla avvikelser från det enkla och normala bör öka utrymme och kompenserande för tolkningar och misstolkningar hos medtrafikanter.
Graden av galenskap och idioti hos raketen i r**en är nog bland det sista man ska bry sig om i tät trafik. Vid vanlig trafik försöker man självklart göra sig av med den fortast möjligt. Utan att provocera!
sthlm skrev:Joel80, du har skapat ett monster :D
Och då syftar jag på trådstarten och att racka ner på ett oklanderligt premiummärke som BMW.
Jag uppfattar det inte som att tråden "rackar ner" på BMW. Det är ju inte bilen som Folksam menar är orsaken till alla olyckor, utan att den drar till sig förare som inte behärskar den.
Som förare av en BMW så förväntar man sej att vanliga svensson flyttar på sej så att JAG får nyttja min tyska premiumvagn och det svenska vägnätet på det sätt JAG behagar!! Annars visar vi vårt missnöje tydligt! Max 2 meter bakom och febrilt blinkande helljus!

(skrivet med en STOR dos ironi och självdistans) Även om man själv är den som ibland tycker att framförvarande ligger lite väl nära!! ;-)

//David
Nybbe_gefle skrev:Som förare av en BMW så förväntar man sej att vanliga svensson flyttar på sej så att JAG får nyttja min tyska premiumvagn och det svenska vägnätet på det sätt JAG behagar!! Annars visar vi vårt missnöje tydligt! Max 2 meter bakom och febrilt blinkande helljus!

(skrivet med en STOR dos ironi och självdistans) Även om man själv är den som ibland tycker att framförvarande ligger lite väl nära!! ;-)

//David
I dessa lägen med rumpsniffare så låter man vänsterfoten glida upp på bromspedalen och lätt ansätta den så bromsljusena tänds fast bilen fortsätter framåt i samma hastighet som tidigare utan att bromsen tar, ev. högerfoten på gasen då farthållaren släpper. Efter detta så sniffar han inte mera, han skiter antagligen först på sig i tron att man bromsar och han kommer få kyssa röv vilket svider. Han håller sen behörigt avstånd och om han /hon är begåvad med hjärna tar det lite lugnare utan att tränga sig fram, kör sen om vid lämpligt tillfälle utan att förlora tid.
Funkar lika bra på allt tyskt som svenskt.
Nästa gång är det en lastbil som han rumpsniffar och tröttnar den på otyget så stämplar den bromsen så det verkligen blir en rövkyss modell fetare.
ER skrev:Funkar lika bra på allt tyskt som svenskt.
Jag håller inte med. Oftast fungerar det någon minut eller två, sedan ligger de där igen och verkar inte fatta att de inte kommer snabbare fram när jag börjar bromsa dem. Oavsett bilmärke. :-(O)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

På "gamla" 960 matar den givaren e[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]