taxi skrev:Mycket roligare att ta det i trafiken :D
En seriös undran: när jag tog körkort så fick jag lära mig att det är jag som måste kompensera för en bakomvarande bilist som ligger för nära (det där med att man måste underlätta och hjälpa till i görligaste mån). Alltså: ligger någon för nära där bak, då måste ju jag sakta in och MINST dubbla säkerhetsavståndet till framförvarande bil gäller, eftersom jag inte kan använda bromsen (om det skulle behövas) utan att bli påkörd bakifrån.
Är jag ett arsel när jag gör så? Detta gäller oftast på motorvägar med tät trafik, det finns liksom ingenting att vinna på att försöka köra fortare än alla andra..
Borde vara en självklarhet för alla att öka avstånd till framförvarande om någon klistrar sig där bak. Hur mycket blir i tät trafik på en tvåfilig motorväg blir en avvägning där du mer eller mindre medvetet beaktar faktorer såsom; - trafiktäthet i höger resp vänter fil samt hastighetsskillnaden dem emellan, - möjligheten att släppa fram bakomvarande genom att smita in i lucka i högerfilen och därpå möjligheten att komma tillbaka till vänterfilen inom en rimlig framtid, - sikt och avstånd framför framförvarande fordon och fordon ytterligare längre fram och risk för plötsliga stopp, - hur långt/länge situation pågått och förväntas fortgå.
En alltför tvär eller en alltför lång (till låg hastighet) inbromsning för ta sig i lucka i högerfilen är inte att rekommendera. En tillsynes harmlös manöver kan vid köbildning fortplanta sig bakåt till mycket svåra och farliga förlopp. Tänk autobahn (130+), körning och beteende vid hög hastighet kan om det överförs skapa säkerhet och marginal vid lägre hastighet (110).
Självklart beaktas vanliga faktorer såsom hastighet, sikt, väg, väglag, trafik. Alla avvikelser från det enkla och normala bör öka utrymme och kompenserande för tolkningar och misstolkningar hos medtrafikanter.
Graden av galenskap och idioti hos raketen i r**en är nog bland det sista man ska bry sig om i tät trafik. Vid vanlig trafik försöker man självklart göra sig av med den fortast möjligt. Utan att provocera!