Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybbis
någon här ute som kan förklara lite om hur man kan byta värmepaket på volvo s70 98, själv, har bekymmer med min s70 som har varit på lijas 3gånger nu med felkoder, felkodar på förarsidans motorspjäll, dom har bytt men den ville inte funka heller, bilen krånglar med att det bara kommer in väldigt varm luft, går inte att reglera tempraturen och inte heller längre om man vill ha luft på typ fötter framrutan, för varje gång dom haft den inne på felkod så "flippar" bilen ur mer och mer.så nu har jag iskall luft på förasida,passagerasida varmluft.och det är bara domma fläktarna el ventilation som det går att få luft ut i. :( dom har försökt att kallibrera men det funkar inte heller, sist nu så trodde dom att något har hängt sig som gör att "bilen" tro att inte spjället funkar. det var det som dom trodde, typ tyckte inte att det var värt att laga den, men jag gillar min pärla så finns det någon här som har några förslag??? vore super tacksam, kan dessutom tilllägga att jag har glykol läckage under golvmattan på förarsidan nån som vet nåt om detta med? kan detta ha något med att värme systemet inte funkar?
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är simpelt byta värmetpaket. Gjorde det i veckan på min V70. Köpte från skruvat och det ingick nya o-ringar oxå.
Kolla även så "länkaget" till REC spjället inte hoppat av axeln. Ganska vanligt fel. Lätt se om du lossar handskfacket och tittar rakt fram. :-)-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
föreslår även att du letar på en bättre verkstad än den du varigt på.
de vill troligen hellre nasa på dig en ny bil och är nog inte så väldigt intresserad av att laga ta betalt för de sk reparationerna har de troligen vart intresserad av.
såna fel som du tagit upp har ju andra verkstäder fixat.

Med vänlig hälsning hasse.
av nybbis
Nexus skrev:Det är simpelt byta värmetpaket. Gjorde det i veckan på min V70. Köpte från skruvat och det ingick nya o-ringar oxå.
Kolla även så "länkaget" till REC spjället inte hoppat av axeln. Ganska vanligt fel. Lätt se om du lossar handskfacket och tittar rakt fram. :-)-)
tack så mkt :lol: klippet var ju kanon!! hoppas bara nu att det funkar igen riktigt om man byter hela paket, verkar ju inte som om lijas har en susning om vad dom pysslar med.
av nybbis
gubbstrutt skrev:föreslår även att du letar på en bättre verkstad än den du varigt på.
de vill troligen hellre nasa på dig en ny bil och är nog inte så väldigt intresserad av att laga ta betalt för de sk reparationerna har de troligen vart intresserad av.
såna fel som du tagit upp har ju andra verkstäder fixat.

Med vänlig hälsning hasse.
tack för svar, tyvärr har jag varit runt på olika verkstäder här, men ingen vill ta emot pärlan, dom tycker och menar på att om inte"liljas" kan, så kan nog troligtvis inte dom för dom inte har nån djup gående data! suck, dom säger som liljas inte värt på en sån gammal bil som gått snart 36000, personligen tycker jag att det ska dom inte bry sig om!! :evil: för övrigt är bilen i topp skick därför vill jag inte släppa min fina bil :D
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, jag har hållit på med trasslande spjäll, de flesta som finns på bilen tror jag. Sök på "spjällmotor ECC" och liknande, så får du veta mer om vad som felar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Byta värmepaket löser att du slipper få glykol på golvet och i bilens fläkt system. Att du har olika temp på hö/vä måste vara någon spjällmotor som inte hänger med som taxi skrev
av nybbis
ok ja jag blir inte klok på detta nu, bestämt mig för att riva ner panel själv och se vad man kan hitta. nån som vet vad axlen? till förarsidans spjällmotor sitter el hur den ser ut? det är ju förarsidans spjällmotor bilen felkodar på, den byttes ut mot en ny men den ville inte heller funka, nån som kan tror sig veta i vilken ända man ska börja med?
Användarvisningsbild
av taxi
När man bytt eller lossat på en spjällmotor måste ecc kalibreras. För att kalibreringen ska fungera måste samtliga spjällmotorer fungera. Har du otur funkar inte detta med "blinkdiodsmetoden", utan bilen måste till volvo.
Förarsidans spjällmotor sitter till vänster om stereon, ta ner panelen över pedalerna så ser du den.
DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Hej! Tack för enastående inlägg p[…]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]