Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av megga
Hej.

Helt ny medlem här på forumet men varit inne sen maj när jag köpte min bil och "tjuvläst".
Är totalt värdelös på bilar men jag kan gasa i allafall :lol: :twisted: .

Vidare till min fråga nu då.
Har en sonyericsson telefon med orginalladdare till och en fmsändare som jag har och kör mina låtar från telefon med. funkar bra men så fort jag sätter i laddaren i cigguttaget så kommer det ett generatorljud i stereon som givitvis ökar med farten... riktigt irreterande... :( .
Sätter jag laddaren i cigguttaget där bak i konsollen mellan framsätena så blir det mycket högre än om jag sätter det där fram...

Min fråga blir då om det finns något man kan göra för att få bort det eller om det är bortkastade pengar på laddaren.

Tack på förhand

Magnus
Användarvisningsbild
av Sparkz
En kondensator över ciguttaget, och kanske en spole med ferritkärna i serie borde göra nytta. Sen har jag ett svagt minne av ett servicemeddelande om generatorvin i den inbyggda telefonen, kanske finns åtgärder där som kan hjälpa.
av megga
hej!

Tack för svaret, men du har inte lust att förklara lite mer hur du menar? Fattade inte så mycket om jag ska vara ärlig

Magnus
Användarvisningsbild
av Sparkz
http://www.kjell.com/kjellfakta/kondensatorn/
Scrolla ner lite och läs om glättning och filter.

Jag skulle nog prova med en kondensator på några uF över uttaget. Alltså mellan plus och minus.
Ser ut så här:
Bild
Sno en ur en gammal radio eller nåt och prova först. En elektrolytkonding måste sitta på rätt håll, den är märkt med "+" eller "-". Plus att den ska tåla spänningen, se så den är märkt med 16 V eller högre.

Ställ frågan på http://www.elektronikforumet.com så får du nog bättre svar än jag kan ge...
Användarvisningsbild
av Loner
Visst avstörning med kondensator och drossel i all ära, men först skall man nog funder på vad som ger ljudet.

Är det generatorvin och inte tändknäppar?

Generatorvin brukar uppstå när kolen eller batteriet börjar bli dåligt. Så det kan vara värt att kolla upp det först.
Men helt korrekt så kan en liten konding göra underverk. Och 2st ännu mera underverk.

/L

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]