Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis som wissel skriver varierar det.

Ex. på v70n före faceliften som kom 2005, lossas en plastbit i vinkeln melan den stående panelen och golvkonsolen. På V70n efter faceliften börjar man i framkant av jalusiluckan och arbetar sig sedan framåt uppåt. Det ät sedan plastramar runt radion som skall lossas, så en detaljerad beskrivning är att rekommendera.

Det är denna fläkt:
http://www.ipdusa.com/products/8746/115 ... 0-v70-xc70

Fläken går enkelt att ta isär och göra ren. Den skall inte smörjas, bara rengöras.

Vad du gör så pilla inte in något i "gallret" på fronten. Direkt innanför sitter den termistor som mäter temperaturen, stor som ett knappnålshuvud.
Den är väldigt lätt att ha sönder, men det går som tur är för den händige att ersätta den för 20 kr. Volvo säljer inte termistorn, utan bara hela ECC panelen. Kostar nog över 1000 kr även på skroten.
fisse skrev:
svda skrev:Tillverkad vecka 41 år 2000. Tror inte denna passar. kolla den jag länkat till ovan och jämför.
Aha nej då är det nog inte rätt sort. Den du länkade till ser lite annorlunda ut.

Men om man tittar på länken så hittar jag inte xc70 eller V70 från 01 bara till 04 men det kanske är samma??
av Saibot
Andis skrev:Eftersom nivån diskuteras. TS hoppas du förstår min ljudnivå förklaring nedan.

Så är motorn på ska du inte höra fläkten.
Stänger du av motor och har kvar läge 1 på nyckeln samt det är helt tyst kan du höra den surra lite lite en stund sen stängs den av.

Dammfrågan.
Tittar du in i den ser du säkert massa damm.

Då brukar jag suga lite försiktigt med dammsugaren utifrån utan att börja öppna några plastkåpan eller liknade. Då försvinner dammet från min.

Hur sjutton skulle det kunna förstöra en fläkt som påstås i tråden?
Tror nog en fläkt full med damm skadar den mer en en rengjord. Men det är klart börjar man öppna sakerna och peta på sensorer m.m. Då kan man nog lätt skada saker i fläkten.

Min fläkt har i alla fall snurrat på i 24000 mil nu. Med försiktig rengöring ibland när för mycket damm synts i den.
Fläkten kommer upp i så pass höga varv att antingen så går kullagret åt helvete eller så skär glidlagret ihop. Dammsuger man med korta stötar så skonar det fläkten.
robbn skrev:
fisse skrev:
svda skrev:Tillverkad vecka 41 år 2000. Tror inte denna passar. kolla den jag länkat till ovan och jämför.
Aha nej då är det nog inte rätt sort. Den du länkade till ser lite annorlunda ut.

Men om man tittar på länken så hittar jag inte xc70 eller V70 från 01 bara till 04 men det kanske är samma??
Nej det är inte samma ,då det ändrades runt 2002-2003 beroende vilket chassienr man har.
Jag funderade på att byta min sådan var inne på en bilskrot.
och där fick jag veta att jag veta att jag skulle ha den med kabeln på.
Har en sådan liggandes ,men kan inte hitta något art.nr på den.
loci skrev:Nej det är inte samma ,då det ändrades runt 2002-2003 beroende vilket chassienr man har.
Har en sådan liggandes ,men kan inte hitta något art.nr på
Då borde den som han hade hemma liggandes passa på min bil och inte den via länken eftersom jag har en 01a?

Eller tänker jag fel?

Mvh
robbn skrev:
loci skrev:Nej det är inte samma ,då det ändrades runt 2002-2003 beroende vilket chassienr man har.
Har en sådan liggandes ,men kan inte hitta något art.nr på
Då borde den som han hade hemma liggandes passa på min bil och inte den via länken eftersom jag har en 01a?

Eller tänker jag fel?

Mvh
Enklaste är väl att kolla vilken som sitter där idag.
Är det med kabel så skall du ha med kabel ;-)

You should be kicked out from this forum, head fir[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]