Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Förutsättningar:
Bytte en v70My10 2.4d mot en v60MY14 d6. Har åkt ca 2000 mil senaste åren, snitt 0.7 l/mil = 1400 liter diesel. 14,28 kr/l (medel senaste året) -> 20000 kr/år.

Ett år med d6:an
  • 1962,5 mil
  • 580,45 liter diesel
  • 2746,76 kWh
  • 10759,75 kr totalt
Detta ger
  • 0,296 l/mil
  • 5,48 kr/mil
Lite pladder:
  • För 10759,75 kr kan man köpa 753,48 l diesel för 14,28 kr/l, det ger 0,384 l/mil.
  • Med gamla bilen borde jag ha förbrukat 1962,5*0,7 = 1373,75 liter disel, så ca 800 liter mindre.
  • Jag har bara kvar 5mm på sommardäcken (Michelin Primacy 3, alla jämnt slitna), måste hitta hårdare däck alternativt börja bromsa i rondellerna. Alla dubb är kvar i vinterdäcken (Nokkian Hakka 8 )
  • Längsta period utan att tanka: 49 dagar
  • Mätaren i bilen skulle ha visat 0,256 l/mil om jag aldrig nollställt den, mot 0,296 l/mil i verkligheten. Det är som vanligt 0,05 l/mil fel som på gamla bilen, men procentuellt blir det ju mycket.
  • Spontant ser inte batteriet ut att ha försämrats något
Användarvisningsbild
av MartinS
Tolkar jag det rätt i att du sparat drygt 11k i bränslekostnad mot den tidigare bilen?
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur står det sig i förhållande till det högre inköpspriset för bilen? Jag vet att man inte skall enbart se på detta. Men har du någon uppfattning hur lång tid det tar innan du vinner ekonomiskt också om du jämför med en "vanlig" V60 D5? Nu skall ingen tro att jag inte skulle vilja ha en D6:a, det skulle jag. Med mitt körmönster skulle jag inte behöva använda dieselmotorn speciellt mycket tror jag. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB, att räkna hem den ekonomiskt vid normalt privat ägande lär väl va omöjligt?!
crumpets skrev:Tack för att du delar med dig! Jätteintressant :)
Jag tänkte att det är säkert fler som är intresserade av siffror och laddhybrider :-)
skyrazer skrev:Kul! Grymt intressant läsning. Inte nog med att du får en billig förbrukning, du får ju en jäkligt rolig bil också :)
Exakt! :-) Man kan säkert få samma siffror i någon Prius (inget ont om den på något sätt), men kul är den. Däcken tycker uppenbarligen inte att det är lika kul.
MartinS skrev:Tolkar jag det rätt i att du sparat drygt 11k i bränslekostnad mot den tidigare bilen?
Nja, jag måste nog räkna in elen i bränslekostnader också och då blev det totalt 10759,75 kr mot knappt 20000 kr året innan, så säg ca 9200 kr. Jag glömde skriva att vi har effektavgift i kommunen och jag laddar på natten så jag har ingen nätavgift. Därför kostar 1kWh för mig 90 öre (bundet 3 år). Jag hade estimerat (jag har ett stort excelark för att räkna på kostnaden :-) ) 10100 kr så det var enligt plan :-). Det är lite för mycket förluster i laddningen samt att jag tappade lite för mycket i bränslevärmare än jag trodde.
SvenB skrev:Hur står det sig i förhållande till det högre inköpspriset för bilen? Jag vet att man inte skall enbart se på detta. Men har du någon uppfattning hur lång tid det tar innan du vinner ekonomiskt också om du jämför med en "vanlig" V60 D5? Nu skall ingen tro att jag inte skulle vilja ha en D6:a, det skulle jag. Med mitt körmönster skulle jag inte behöva använda dieselmotorn speciellt mycket tror jag. :D
Jag kollade faktiskt häromdagen och jämförde med bilen på bilpriser.se med min tänkta exakt lika bil fast utan el (den man får räkna förmånsvärde på) och D6:an hade gått från 500k (efter prut och supermiljöbilspremie) -> 400k och d5:an hade gått från 420->360k (högsta värdet vid köp privat).

Nu hittar ni ingen laddhyrid My14 för 400000 kr men något form av mått i alla fall. Så vinna ekonomiskt - NJA! :). Sen går värdeminskningen på företaget och tar bränslet privat så lite bättre blir det men vet inte om man kan säga "bra" :-)
EjS skrev:Är det någon som vet vilken miljöpåverkan bilen har i livstiden jämnfört med vanlig bil när man tar med tilverkning av lithiumbatteri osv?
Det som sägs från Volvo är i alla fall att batterierna är användbara inom industrin efter att de är uttjänta som bilbatterier, så den som räknar på det får räkna med det :-)
Få fart på styrservon

Funkade inte

Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]

Hjälp med Vida

Får du några P-koder med din obd l&aum[…]

Smart :-D