Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det borde väl inte ligga samma miltal på bränslekostnaden på Hyundaien och V60'n. V60'n kommer ju rulla mer, däremot bör du ha bränslekostand för V70'ns ökade sträcka om du väljer att fortsätta med Hyundaialternativet.

Kostar en helförsäkring bara 4300kr för en V60 med det ökade miltalet jämfört mot Hyundaien? Billigt isåfall!

Du missar ju dessutom att du slipper moms och skatt på alla extra driftskostander på V70'n. Om du väljer V70'n så blir det ju färre mil på bilarna ovan och fler i V70'n med allt vad det innebär i form av billigare försäkring, mindre däckslitage etc. etc. etc. Att ha V70'n som "förstabil" måste bli billigare, alla kostnader är ju 60-70% lägre på den tack vare att du slipper moms och skatt och egenavgifter på utgifterna.

Sen bör du nog fundera mer kring service, däckskostnader etc. och inte utelämna det och tro att det är samma. Har du bra däck på hyundaien, hur är däcken på den beggade V60'n. Visst det är kostnader som ändå finns inom marginalen för feluppskattning av inköp och värdeminskning, men ju mer data man får in desto mer verklighetstrogen blir kalkylen.

Nästa fråga som jag vill ställa mig är (som borde vara fråga 1A), är verkligen en V60 såååå mycket större invändigt än en i30? Bagaget kanske är större, men är det ett bagage du är ute efter så finns det nog bättre bilar att välja.

Näe, nu skall jag inte va sån, klart du skall ha en V60 istället för en Korean, men jag vill inte att du skall inbilla dig att det går jämt upp mot att ta förmånsvärdet på V70'n, det köper jag bara inte.
Jag förstår inte.. Varför skulle jag öka miltalet? Vi kör idag max 1000 mil med privata bilen.. det kommer inte öka speciellt med en ny privat bil. Tar jag förmånskostnaden minskar Hyundai-milen men V70 ökar...

Har jag firmans V70 som förstabil handlar det om max 500 mil per år privat. (Sambon kommer ändå behöva den andra för att åka till sitt jobb och allt när jag inte är hemma.)

Vilka är de stora kostnaderna som du menar att jag ska räkna med.
Kan lägga till däck-kostnad på säg 2kr/mil på V60, vilket bara skulle bli då kanske 1kr/mil extra om jag tog det på Volvon och fick dra kostnaden för däck i firman. Fortfarande bara en skillnad då på 500kr/år.
Men det är bra.. Däck ska jag lägga till, och räkna på.

Servicekostnaden blir ju typ densamma.. som sagt måste vi fortfarande ha en privat bil.. Och kommer åka på en årsservice där vilket som.. vi kommer ändå inte upp till milen på den per år utan gör service p.g.a tid. Alltså vi sparar inte speciellt mycket på att kunna köra 500 mil privat med firmabilen.

Jag åker ju på alla kostnader i firman som vanliga "anställda" med förmånsbil inte behöver se. Alltså alla kostnader påverkar min firma vilket påverkar min lön. Det handlar om ca 50% av kostnaden som min lön minskar med..

Jag fortsätter räkna, men ser inte att det blir stor skillnad just nu.. :)

Edit:
Och gällande försäkring så har jag rätt billiga helförsäkringar.. Jag bor inte i Stockholm, har villa och garage.. Och är 30+... Så de försäkringar som innan jag flyttade från Stockholm och innan jag blev 30 kostade 10 000-12 000kr/år är nu nere på 4000-4500kr/år! (Hade fram till att jag blev 25-26 mina bilar stående på Pappa i Gävle (ja jag vet att man kan få problem) då det inte gick att betala 12000kr/år för en bil värd 35 000kr, när den stod på pappa kostade det ca 4000kr. (Hade en Hyundai sonata på den tiden..) :)

Så här ser det ut för Hyundaien:
Bild
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Uppdaterat uträkningen..

Vad saknas?
Bild

La till räntekostnad också. Den hade jag förbisett... men det åker jag nog på då jag inte kan handla det kontant.
Ev. blir den lägre då jag kanske kan öka lånet lite på huset istället och få 2,5% i ränta istället.
Hur ofta behöver ni en fullstor bil med dragkrok, är det bara några gånger per år så kanske hyrbil är lösningen. Jag kör hyrbil i jobbet då jag inte vill använda min egen bil, kostar 4000:- för en vecka med fria mil det blir allt från V70 D2 till XC70 D4 bara det är automat och diesel är jag nöjd och på sommaren är det ännu billigare tror jag betalde 2600:- sist.
Som det är nu så klarar vi oss knappt på Hyundai i30 när vi ska åka hela familjen. En av oss får sitta väldigt trångt i baksätet.. och tar vi med vagn så är det helt kört. Jag har kollat på V60 och även om inte bakluckan är i klass med V70 så är det bra mycket större, sen är också baksätet och måtten inne i kupén bättre anpassad för barnstolar.

Dragkroken (På Hyundaien) använde jag senast idag! Hämtade en våningssäng som köpts på blocket. :)
Lite då och då är det t.o.r till tippen med ett lass från trädgården och vid storhandling totalfyller vi bakluckan på Hyundaien direkt.
Vi har husvagn också, så där är det ju praktiskt med en bil med krok.

Så skulle nog påstå att vi behöver en fullstor bil med dragkrok rätt så ofta.. vi är nog så nära målgruppen för det det bara går i allafall.. :)

Jag uteslutet dock inte bilar utan krok.. det går att eftermontera och är något som jag brukar förhandla om när jag köper bilen. (Om det är på firma)

I jobbet behöver jag fulla storleken av V70 rätt ofta och det händer att jag fäller baksätet för att få in allt. Jobbar med video och ibland lastar man in ett kontrollrum och en halv studio i bilen. :D
joel80 skrev:Jag förstår inte.. Varför skulle jag öka miltalet? Vi kör idag max 1000 mil med privata bilen.. det kommer inte öka speciellt med en ny privat bil. Tar jag förmånskostnaden minskar Hyundai-milen men V70 ökar...
Ja det var så jag menade, kanske var jag otydlig.

Om du idag kör 1000mil med den privata, varav 500 är med hela familjen om jag förstått rätt? Låt oss leka med tanken att du kör 3000mil i tjänsten, bara för att ha något att räkna med.

Idag: V70 3kmil, Hyundai 1kmil
Framtid med V70 och V60: V70 3kmil, V60 1kmil
Framtis med V70 som förmånsbil och Hyundai: V70 3,5kmil, Hyundai 500mil.
Ja, uträkningen blir densamma ändå då V70 och Hyundaien drar typ lika mycket. (0,6l mil, diesel)
Kör jag privat med V70 så måste jag ju betala bränslet privat också.. (Eller förmån på det också som blir typ lika dyrt.)

Men jag har specificerat det nu på senaste uträkningen här ovan. :)
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]