Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#877013
andreasw skrev:Jag har hört att om startmotorn är dålig kan den dra såpass mycket ström att ECUn vägrar ge gnista och soppa. Bytte han till en ny startmotor eller?
Ska fråga det, vet faktiskt inte.

Föresten, vart får man tag i en ny insugsslang (den LMM sitter på)? För såg att den lilla plastpinnen som en vakuumslang sitter på var avbruten så superlimmade den men känns inte så hållbart!
#877023
Skroten är nog bästa alternativet för en ny slang. Råder ju ingen brist på dom direkt :)


För att återgå till el... Nu vet jag inte vad rid menar med "farliga strömmar", men jag t ex har en 5V 3A DC adapter, den ger iaf kyssar så handen domnar en stund :roll: ... Även 5V 500mA(USB) ger skapliga pirr i fingrarna. Därimot har jag aldrig känt något med mindre kräm än ~400mA.
Och ja, jag är rätt duktig på att se till att ge mig själv stötar när jag jobbar med el :lol:
av rid54
#877087
Forts. OT om el...

Ström genom kroppen börjar kännas vid runt 10 mA eller lite därunder, det är skillnad på lik- och växelström. Lokalt pirr i ett finger är inte i samma domän som att få ström mellan exvis händerna eller hand och fot. Strömmen drivs fram av spänningen och för att strömmen ska kunna drivas genom kroppen krävs en spänning som så att säga övervinner motståndet i huden. Denna spänning är väl över normala bilspänningar (utom tändspänningen såklart!) och brukar anges till > 50 V. En 5 V laddare som ger "kyssar" skulle jag slänga; det troliga är att det är ett isolationsfel i den och att då matningsspänningen (230 V) slinker ut till viss del på utgången. Inte ovanligt i moderna billiga saker.

Strömmen från en strömkälla ut i en belastning (även en människokropp) beror ALDRIG på vad strömkällan har för märkström (om man inte slår i strömgränsen för strömkällan...), utan på vilket motstånd som finns i belastningen. Annars vore ju bilbatterier helt livsfarliga, då de kan ge 1000+ A vid en kortslutning. Motståndet i huden är flera tusentals ohm om man inte legat i blöt länge. Det innebär (Ohms lag: I = U/R, dvs strömmen är den pålagda spänningen delat med motståndet i kretsen) att det krävs betydligt över normala bilsystemspänningar för att man ska kunna få strömkänningar.

Sedan finns alltid specialfallen: man är blöt om händerna, man har nåt sår som en kabeltråd sticker in i, det uppstår någon form av induktionsspänning (om man håller på med generator/startmotor/solenoid etc) och då kan man uppleva det som att även låg spänning ger obehag. Någon fara torde inte föreligga i sådana fall.
#877091
rid54 skrev:Forts. OT om el...

Ström genom kroppen börjar kännas vid runt 10 mA eller lite därunder, det är skillnad på lik- och växelström. Lokalt pirr i ett finger är inte i samma domän som att få ström mellan exvis händerna eller hand och fot. Strömmen drivs fram av spänningen och för att strömmen ska kunna drivas genom kroppen krävs en spänning som så att säga övervinner motståndet i huden. Denna spänning är väl över normala bilspänningar (utom tändspänningen såklart!) och brukar anges till > 50 V. En 5 V laddare som ger "kyssar" skulle jag slänga; det troliga är att det är ett isolationsfel i den och att då matningsspänningen (230 V) slinker ut till viss del på utgången. Inte ovanligt i moderna billiga saker.

Strömmen från en strömkälla ut i en belastning (även en människokropp) beror ALDRIG på vad strömkällan har för märkström (om man inte slår i strömgränsen för strömkällan...), utan på vilket motstånd som finns i belastningen. Annars vore ju bilbatterier helt livsfarliga, då de kan ge 1000+ A vid en kortslutning. Motståndet i huden är flera tusentals ohm om man inte legat i blöt länge. Det innebär (Ohms lag: I = U/R, dvs strömmen är den pålagda spänningen delat med motståndet i kretsen) att det krävs betydligt över normala bilsystemspänningar för att man ska kunna få strömkänningar.

Sedan finns alltid specialfallen: man är blöt om händerna, man har nåt sår som en kabeltråd sticker in i, det uppstår någon form av induktionsspänning (om man håller på med generator/startmotor/solenoid etc) och då kan man uppleva det som att även låg spänning ger obehag. Någon fara torde inte föreligga i sådana fall.
Tack för informationen, mycket sakligt och du verkar kunnig i ämnet. :-)-)
För att förtydliga så var jag ute efter att varna för kortslutning då man t ex håller i ett verktyg av metall i händerna (och fipplar med t ex startmotorn. Allt är inte strömlöst bara för att bilen är avslagen menar jag).

Hoppas detta nu kan anses helt utrett och att vi nu kan återgå till TS och hans problem med bilen. :wink:

Jag får väl be om ursäkt då för att jag varnade för något som andra här uppfattar som totalt ofarligt. Lite trist dock att se i vissa trådar hur mycket energi som läggs på att tillrättavisa människor, istället för att tillföra något genom att hjälpa till och komma med uppslag/teorier om vad som faktiskt kan hjälpa TS. :roll:
av rid54
#877094
TomK: Det var inte avsikten att vara tillrättavisande och jag ber TS om ursäkt för OT. Varning för brännskador vid kortslutning är helt relevant och ska tas på allvar (been there, done that...).
#877229
rid54 skrev:En 5 V laddare som ger "kyssar" skulle jag slänga; det troliga är att det är ett isolationsfel i den och att då matningsspänningen (230 V) slinker ut till viss del på utgången. Inte ovanligt i moderna billiga saker.
Det är ingen laddare :) Och att den gav kyssar, som jag kallade det, kaaanskeeee berodde på att trådarna var blottade :wink: Kontrollerade vilken kabel som var plus å jord och lyckades slå ihop dom i handen :-)-)
Nåja, hur som helst, el ska alltid handskas med respekt oavsett om den är skadlig eller ej(dvs, precis vad jag inte gör haha) 8)



Ang. startmotorm. Du kan ju bygla halvljusen medans du startar bilen, om dom blinkar eller rent av slocknar så drar startmotorn för mycket ström, och då startar inte styrboxen(och utan styrbox går det inge bra att starta bilen :)).
#877385
Lucif3r skrev:
rid54 skrev:En 5 V laddare som ger "kyssar" skulle jag slänga; det troliga är att det är ett isolationsfel i den och att då matningsspänningen (230 V) slinker ut till viss del på utgången. Inte ovanligt i moderna billiga saker.

Ang. startmotorm. Du kan ju bygla halvljusen medans du startar bilen, om dom blinkar eller rent av slocknar så drar startmotorn för mycket ström, och då startar inte styrboxen(och utan styrbox går det inge bra att starta bilen :)).
Bra förslag Lucif3r. :-)-)
Har för mig att att jag hört av någon att det i så fall kan vara så att man behöver ta bort startmotorn och rengöra, alltså ta bort oxid mm, på anliggningsytorna mellan startmotorn och motorn, kan det stämma?

Tror också att jag sett någon tråd av Pettsson där han tipsade någon om att plocka isär startmotorn och smörja upp den ifall den går för tungt, även om det nog är enklare och snabbare att bara prova med en bättre begagnad från närmsta skrot.
#889124
Liten uppdate:

Bytt & rengjort Vevhusventilationen. Efter detta så har bilen av någon anledning aldrig varit svårstartad, den har startat normalt. Återstår att se om det är en tillfällighet eller inte men änsålänge har den vart normal.

Angående Generatorn:

Var ute och mätte den på den stora kontakten som sitter på. Hörde att den ska ligga mellan 13.4-14.4 volt, så jag jorda både på batteriet & på chassit.

Värdena blev lika:
Pendla mellan 14.0-14.3, alltså normalt? Eller?

Har märkt efter mer koll att lamporna pulserar även under färd bara att man har svårare att se det då. Finns det någon mer kontroll man kan göra på generatorn? Den mättes självklart när bilen var igång.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]