Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hur kan det finnas ett kvitto om inte bilen är betald? Vad är det för säljare som skriver på ett sådant? Eller är det köpekontrakt du avser? (Det har juridisk betydelse)

Tips i all välmening: Avtal är bara för ärliga människor. Den här säljaren låter inte som han kommer leva upp till någonting oavsett vad som står. Gå vidare och köp en annan. Det råder ingen brist på V70 till salu.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Har du ring till honom då? Skickat rek brev? Borde ligga i hans intresse att inte äga en bil du tutar runt i, alla p-böter, vägtullar & andra brott hamnar ju hos honom. Medan han å andra sidan kan anmäla bilen stulen. Visst du har kvitto, men kan bli jobbigt att stå längs vägen & dividera med polisen om hela affären... Försök lösa detta så fort du kan.
av Mwi
Det här är väl inget problem för köparen? Nuvarande ägare har lovat att fixa felen, gör han inte det så får han behålla bilen och skulden. För köparen är ju detta en riskfri affär, är inte felen fixade blir det inga pengar kan det bli bättre? Under tiden han inte fixar det han lovat så har du fri parkering överallt och inga vägtullar, så nuvarande ägare verkar lite osmart.
av mhjelm
Hade det varit min bil så hade jag varit väldigt mån om att bli av med bilen. Borde ju dimpa ner att ägarbytet inte gått igenom samt att finnansbolaget vill ha månadens betalning. Frågan om man ska vänta ut. Börjar bli trött på att ligga på han. Han sitter förmodligen i sin fotölj och väntar på att ägarbytet går igenom för att sedan skita i allt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
mhjelm skrev:Hade det varit min bil så hade jag varit väldigt mån om att bli av med bilen. Borde ju dimpa ner att ägarbytet inte gått igenom samt att finnansbolaget vill ha månadens betalning. Frågan om man ska vänta ut. Börjar bli trött på att ligga på han. Han sitter förmodligen i sin fotölj och väntar på att ägarbytet går igenom för att sedan skita i allt.
ägarbytet går igenom, men bilen förblir fortfarande pantsatt tills dess att kapitalskulden är fullständigt reglerad.
Användarvisningsbild
av SvenB
milktrucker skrev: ägarbytet går igenom, men bilen förblir fortfarande pantsatt tills dess att kapitalskulden är fullständigt reglerad.
Om det inte blivit ändring senaste året så går ägarbytet inte igenom, så länge spärren ligger kvar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
SvenB skrev:
milktrucker skrev: ägarbytet går igenom, men bilen förblir fortfarande pantsatt tills dess att kapitalskulden är fullständigt reglerad.
Om det inte blivit ändring senaste året så går ägarbytet inte igenom, så länge spärren ligger kvar.
fungerade så hösten 2013 iaf.......egen erfarenhet
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, då har det ändrats. Jag har inte sålt någon bil med lån på ett antal (6) år. :oops:
av mhjelm
Bytet har gått igenom men skulden finns kvar. Märkligt men men. Nu står bilen hos volvo och väntar på service. Fick medelande att han skulle leta annan verkstad då volvo var för dyrt. Nu orkar jag inte med detta mer. =/
Användarvisningsbild
av milktrucker
mhjelm skrev:Bytet har gått igenom men skulden finns kvar. Märkligt men men. Nu står bilen hos volvo och väntar på service. Fick medelande att han skulle leta annan verkstad då volvo var för dyrt. Nu orkar jag inte med detta mer. =/
ja men låt han välja vilken verkstad han vill då, så länge som han får parkeringssensorerna att fungera och att arbetet och delarna får kvitto med garanti.

När vi köpte vår V70 så hade förarsätets söm i skinnet gått upp. förra ägaren "kände en som fixar sådant" och åtog sig att sy om det. Blev självklart tveksam, men sambon "kände att det var rätt bil" så vi körde på det. och sömmen ser lika fin ut nu 5 år senare.
man ska uppenbarligen inte alltid gå på magkänslan man själv har, även kvinnor kan ha rätt om bilar....hehe

hur ska du göra nu då?
byta ägare en gång till?
vill du fortfarande ha bilen?
i så fall, hur ska ni lösa skulden på bilen?
kreditbolagen ger inte ut några uppgifter till dig trots att du äger bilen. De ger inte ens ut bg/pg-nummer + OCR så att du kan betala av skulden, eftersom krediten inte står på dig.
Och betalar du säljaren har du ingen garanti på att han betalar av krediten.
Minst sagt besvärligt.
Enda lösningen med någorlunda säkerhet är att säljaren ger dig bg/pg + OCR så att du själv betalar in summan.

och om man vänder på steken, nu har du full möjlighet att styra säljaren. Han vill garanterat inte ta tillbaka bilen....
du kan nu ge honom valet själv, reparera på volvo eller avbryta köpet.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]