Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Jag jobbat med driver support på Volvo. FCW funkar endast i fart. På inställning lång är den väldig lätt att få fram. Faktisk vill jag säga att "lång" är ett testläge som du tröttnar på i längden.

Ett sätt att testa på är att ligga bakom en bil på motorvägen, gör kickdown 30 m bakom bilen, acca i filen och omkör i sista ögonblick. Då får du FCW varje gång.

Jag känner inte senaste generation men de första 2 generationer var FCW endast kopplat till kameran i framrutan.

City safety användar lasersensor i framrutan och den kan du inte provocera fram medmindre du tycker om att krocka bilen. Det känns väldigt väldigt läskigt att inte bromsa själv och vänta på autobroms för det är verkligen i sista ögonblick. Sluta testa eller köp samma ballongbilar som Volvo testar med.

Var nöjd med FCW och city safety. Det är riktigt riktigt duktiga killar som jobbar med det på Volvo och jag kan garantera dig att det funkar. Jag hoppas inte du kommer att behöva det - men i så fall vill du bli väldig tacksam för att du valde att köpa en Volvo!
av mrcobear
Jag är väldigt förvirrad så jag får återkomma imorgon när jag pratat med återförsäljaren. Men jag hittade rätt avsnitt i instruktionsboken nu och det är 30+ km/h "Distance Alert" är aktiverat, vilket jag inte kan tolka som något annat än "collision warning"-funktionen utan automatiska bromsen. Och den knappen som enligt manualen ska finnas, saknar jag... Och jag har ingen radar fram på grillen som indikeras i manualen heller. Såvida inte MY15 har radarn gömd någonstans och manualen inte är uppdaterad...

Som sagt, förvirrad är jag, får vänta till imorgon och höra vad återförsäljaren har att säga
Användarvisningsbild
av svergie2
EjS skrev:Jag jobbat med driver support på Volvo. FCW funkar endast i fart. På inställning lång är den väldig lätt att få fram. Faktisk vill jag säga att "lång" är ett testläge som du tröttnar på i längden.

Ett sätt att testa på är att ligga bakom en bil på motorvägen, gör kickdown 30 m bakom bilen, acca i filen och omkör i sista ögonblick. Då får du FCW varje gång.

Jag känner inte senaste generation men de första 2 generationer var FCW endast kopplat till kameran i framrutan.

City safety användar lasersensor i framrutan och den kan du inte provocera fram medmindre du tycker om att krocka bilen. Det känns väldigt väldigt läskigt att inte bromsa själv och vänta på autobroms för det är verkligen i sista ögonblick. Sluta testa eller köp samma ballongbilar som Volvo testar med.

Var nöjd med FCW och city safety. Det är riktigt riktigt duktiga killar som jobbar med det på Volvo och jag kan garantera dig att det funkar. Jag hoppas inte du kommer att behöva det - men i så fall vill du bli väldig tacksam för att du valde att köpa en Volvo!
Intressant :) På vilket sätt jobbar du med det? Typ kodar eller testar? :p
Vad är visionen gällande CWAB och CS om ni har någon? :) EBL aktiveras när CWAB/CS aktiveras va?
av Bonlo
Enklaste och mest kostnadseffektiva sätt att testa City Safety är att köra mot en elmanövrerad garageport och öppna porten från en fjärr samtidigt som man kör i ca 10km/h. Tajma färden så att fronten på bilen hamnar innanför porten precis när porten är ca halvvägs öppen. Garanterar dig att City Safety griper in eftersom systemet luras av att porten är i vägen.

Du skulle eventuellt också kunna låsa en garageport i halvöppet läge, dvs precis så att fronten (inkl huven) kommer igenom, så kör du mot porten i 10-15 km/h. Provat detta många ggr och det funkar varje gång! Dock är det precis som många andra skriver, systemet reagerar i absolut sista sekund så var beredd med högerfoten på bromsen för säkerhets skull :)
Användarvisningsbild
av EjS
mrcobear skrev:Jag är väldigt förvirrad så jag får återkomma imorgon när jag pratat med återförsäljaren. Men jag hittade rätt avsnitt i instruktionsboken nu och det är 30+ km/h "Distance Alert" är aktiverat, vilket jag inte kan tolka som något annat än "collision warning"-funktionen utan automatiska bromsen. Och den knappen som enligt manualen ska finnas, saknar jag... Och jag har ingen radar fram på grillen som indikeras i manualen heller. Såvida inte MY15 har radarn gömd någonstans och manualen inte är uppdaterad...

Som sagt, förvirrad är jag, får vänta till imorgon och höra vad återförsäljaren har att säga
Distance alert är inte fcw. När jag hade en bil med systemet gick di på radarn och fcw på kameran. Jag tror inte du har di men kanske de har bytt radarn med kamera.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hej jobbar också delvis med de aktiva säkerhetsystemen.

FCW är lite svårare att provocera med bara kameran, har du radar så är det "lättare" att trigga enligt EjS beskrivning tidigare.

DA distance alert finns bara med radar.
Det ger olika styrka på led vid rutan beroende på avstånd till fordonet framför, hjälper dig att hålla säkert avstånd

Har du driver alert (inte driver support) så är det främst LKA/LDW, Trafikskyltar och helljusassistans som är de stora sakerna, men du har även vision baserad FCW och "kaffekoppen".

Alla har sedan city safety, det är en egen lasersensor som bara använder bromsen för att hindra en kollision, ingen annan funktion eller varning.

Mitt tips är att sluta provocera systemen, lita på att de är där när du behöver dem. Risken är att du skadar dig själv eller någon annan då de griper in i sista sekund.
Senast redigerad av 3 andreas 80, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
När gjorde man om så att inte radarn används för kollisionsvarning, eller är det ett enklare system som säljs parallellt med "det riktiga"?

Min gamla bil med CWAB är ju ganska lätt att provocera fram till blink och tut, men den felindikerar någon gång i månaden vilket jag tycker är lite halvkass (oftast förstår man varför men någon gång ibland är det helt oförståeligt). Som väl är har den aldrig bromsat iallafall.

Att bara få lampan att tända sig är ju bara att köra bakom någon, men om man inte har radar kanske det inte funkar så?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vet inte när det gjordes om, och det kan hända att det inte finns till alla modeller.
Men det går att få kollisionsvarning med enbart kamera (driver alert paket). Enbart kamera har dock bl.a. lite svårare att beräkna hastighet och avstånd än en radar så kravet som ställs för en varning är lite högre.
Användarvisningsbild
av EjS
andreas 80 skrev:Vet inte när det gjordes om, och det kan hända att det inte finns till alla modeller.
Men det går att få kollisionsvarning med enbart kamera (driver alert paket). Enbart kamera har dock bl.a. lite svårare att beräkna hastighet och avstånd än en radar så kravet som ställs för en varning är lite högre.
Jag kan se min kunnskap redan är outdated. Jag slutade jobba med detta 2006.

Men jag slutar nog aldrig köpa Volvo.

2020 visionen och autonomous driving är underbara ambitioner och helt rätt för Volvo.
av chaffis75
mrcobear skrev:Jag är väldigt förvirrad så jag får återkomma imorgon när jag pratat med återförsäljaren. Men jag hittade rätt avsnitt i instruktionsboken nu och det är 30+ km/h "Distance Alert" är aktiverat, vilket jag inte kan tolka som något annat än "collision warning"-funktionen utan automatiska bromsen. Och den knappen som enligt manualen ska finnas, saknar jag... Och jag har ingen radar fram på grillen som indikeras i manualen heller. Såvida inte MY15 har radarn gömd någonstans och manualen inte är uppdaterad...

Hej,

Dels är det väl så att radarn på 2015 års modell syns lite mindre tydligt än före faceliften som kom 2014, kan det vara så att du inte sett radarn då den är lite mer diskret nuförtiden?

En andra sak är att den 2014 års modell jag kört med driver support så har man tagit bort knappen för distance alert och kan bara ändra det i meny systemet. Den bil jag körde var det dessutom avstängt på vilken möjligen skulle kunna vara förvalt på en ny bil även om jag inte vet.
På min 2011 finns det däremot en egen knapp för denna funktion.

Fredrik
Få fart på styrservon

Funkade inte

Bränsleledning Volvo 240

Jag blev avrådd av verkstad att ersätta[…]

Hjälp med Vida

Får du några P-koder med din obd l&aum[…]

Smart :-D