PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av FAzpZoderberg
Tjena, vad kan det bero på när bilen driver framåt även när jag trycker ner kopplingen. Behöver den bara spännas, kan tillägga att det är en Duett med m40

//Fabian
av Schmoyoho
Vet inte om du kollat men kolla nivån i... behållaren med "kopplingsvätska", bromsolja är det väl, men vad behållaren kallas vet jag inte. Hade samma problem med en Amazon, också M40 men om kopplingen ser likadan ut vet jag inte. Det var iallafall en slavcylinder som gått sönder (i princip punkterats) och läckte ut bromsolja.
Användarvisningsbild
av lennarte
Förmodligen sliten i lederna så den inte frikopplar riktigt. Hur mycket "spel" har du i pedalen? Det ska vara c:a 2 cm från att pedalen är "lika med" bromspedalen tills att kopplingen börja "ta". Det kan vara andra fel också, men detta är vanligt på PV och Duett. Har du gjort något nyligen som kan tänkas ha med det att göra?. Det går att justera, men, som sagt, ofta är det "redan färdigjusterat" och då får man börja att "svetsa i" där det är slitet och e.v förlänga själva justeringen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
regeeN skrev:Vet inte om du kollat men kolla nivån i... behållaren med "kopplingsvätska", bromsolja är det väl, men vad behållaren kallas vet jag inte
PV/Duett har ett helt mekanisk system, helt skilt från Amazones (om det är original). Men själva kopplingen är samma.

Mvh
Lennart
av FAzpZoderberg
lennarte skrev:Förmodligen sliten i lederna så den inte frikopplar riktigt. Hur mycket "spel" har du i pedalen? Det ska vara c:a 2 cm från att pedalen är "lika med" bromspedalen tills att kopplingen börja "ta". Det kan vara andra fel också, men detta är vanligt på PV och Duett. Har du gjort något nyligen som kan tänkas ha med det att göra?. Det går att justera, men, som sagt, ofta är det "redan färdigjusterat" och då får man börja att "svetsa i" där det är slitet och e.v förlänga själva justeringen.

Mvh
Lennart
Kan kolla imorgon, den var så när jag köpte den för ett par dagar sen. Sen är det jäkligt svårt att få i växel. Nästan som att kopplingen inte tar alls. :???: Kan t.ex inte starta i neutralen för då får jag inte i någon växel alls.. +de e jäkligt svårt att växla ner, nästan så att man måste stänga av bilen innan man lägger i 1:an och på så sätt åker iväg igen

//Fabian
av Arne
Kolla även nylonbussningarna i länkaget som håller länkageaxeln i rätt position. Mest troligt är det länkaget som blivit utslitet med "ovala hål" som lennarte nämnt här ovan.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]