Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DTJ skrev: :lol: :lol: :lol: Det är 12V system vi pratar om, det är lugnt inga stötar vid 12V

Ja, nu är det ju inte volten som är intresant här, utan amperen. Tittar man bara på volten så kan man slicka på ledningar med 40000V i utan några skador, medans 5V + en jäkla massa ampere kan utan problem ta livet av dig.
85x70 har väl 120A generatorer om jag minns rätt, och typ 80Ah batteri orginal. Det smäller på riktigt duktigt kan jag säga av egen erfarenhet :roll:
Lucif3r skrev:
DTJ skrev: :lol: :lol: :lol: Det är 12V system vi pratar om, det är lugnt inga stötar vid 12V

Ja, nu är det ju inte volten som är intresant här, utan amperen. Tittar man bara på volten så kan man slicka på ledningar med 40000V i utan några skador, medans 5V + en jäkla massa ampere kan utan problem ta livet av dig.
85x70 har väl 120A generatorer om jag minns rätt, och typ 80Ah batteri orginal. Det smäller på riktigt duktigt kan jag säga av egen erfarenhet :roll:
Exakt! Jag pratar av egen erfarenhet jag också, bra att det finns fler som kan intyga hur pass bra det kan "poffa" trots att det "bara är 12 volt".

DTJ: Om jag ger ett råd till någon så är det sista jag vill att mitt tips skulle råka skada den personen, pga omtänksamhet. :wink:

Det är väldigt dumt men "DTJ" kan ju testa på sin egen bil om han vill genom att koppla ett par startkablar på batteriets poler, ta tag i metallen med vänster resp. höger hand i andra änden på bägge kablarna och slå ihop dem metall mot metall. Återkom gärna sedan, och om du fortfarande tycker min "varning" var löjlig så var så god och håna mig hur mycket du vill! :-)-)

Edit: redigerade lite, kände att jag nog inte var på mitt bästa humör när jag skrev detta svar :oops:
Senast redigerad av 1 TomK, redigerad totalt 0 gånger.
Jag testade att sätta tummarna på batteriets poler, dum nyfikenhet antar jag :P
Men jag kände ingenting. Däremot är jag väldigt noga med att inte lägga verktyg i närheten av batteriet eller startmotorn. Det är som ni säger ovanför: kan bli ganska ordentliga kortslutningar om oturen är framme.
Fick av ren slump kontakt med ägaren som bytte motor och inredning m.m. i bilen och han berätta att han både bytt startmotor och kamaxelgivare utan resultat så det kan man ju bortse från just nu iallafall.

Vad tror ni det skulle kunna vara isåfall? Har ju bytt allt på tändsidan nu förutom tändkablar och tändspole.
Bilen går ju som den ska på startmotorn, snurrar på i normalt takt och allt låter normalt.

Verkar ju inte som den vill tända bara, för ibland så låter det som den precis ska tända till men orkar inte riiiiktigt utan dör istället när jag släpper på starten. Men när den väl tänder så starter den och går hur fint som hellst på både tomgång och gången på bilen.

Är det värt att prova byta tändkablar och/eller tändspole eller har ni några andra idéer?
Matchmiss skrev:Bilen går ju som den ska på startmotorn, snurrar på i normalt takt och allt låter normalt.

Verkar ju inte som den vill tända bara, för ibland så låter det som den precis ska tända till men orkar inte riiiiktigt utan dör istället när jag släpper på starten. Men när den väl tänder så starter den och går hur fint som hellst på både tomgång och gången på bilen.

Är det värt att prova byta tändkablar och/eller tändspole eller har ni några andra idéer?
Har du kollat jordpunkterna? Ger bilen några felkoder?
av rid54
Lite el-info i all välmening:
5 V kan aldrig vara farligt vad gäller "stötar"; den spänningen kan inte driva en farlig ström genom skinnet på en människa, oavsett vad strömkällan har för kapacitet (alltså även om den KAN lämna 100 A så finns det ingen möjlighet att bara 5 V kan trycka en farlig ström genom kroppen). Samma gäller 12 V och upp till c:a 50 - 75 V. Det man kan få stötar av i en bil är ju tändspänningen och är kablar etc lite dåliga kan det slå igenom isoleringen och ge oväntade obehagligheter om man tar i nån tändkabel.

Faran med elsystem som har ett batteri är kortslutningar, eftersom exvis ett bilbatteri kan ge enorma strömmar vid kortslutning (som nämndes ovan med brännskador). Lite OT, men kanske nåt att ha i tankarna.
TomK skrev:
Matchmiss skrev:Bilen går ju som den ska på startmotorn, snurrar på i normalt takt och allt låter normalt.

Raderat alla felkoder och inga har kommit tillbaka så nej på den frågan.

Vilka jordpunkter bör jag kolla?
Matchmiss skrev:
TomK skrev:

Raderat alla felkoder och inga har kommit tillbaka så nej på den frågan.

Vilka jordpunkter bör jag kolla?
Jag hade nog börjat med att kolla jordflätan mellan motor och kaross, men även minuskabeln från batteriet och vidare.
Men jag antar att enklast att avslöja dålig jord är att testa med en startkabel som tillfälligt kopplas mellan batteriets minuspol och lämplig jordpunkt.
Då borde det bli någon skillnad i alla fall, om dina problem beror på taskig jord dvs..
rid54 skrev:Lite el-info i all välmening:
5 V kan aldrig vara farligt vad gäller "stötar"; den spänningen kan inte driva en farlig ström genom skinnet på en människa, oavsett vad strömkällan har för kapacitet (alltså även om den KAN lämna 100 A så finns det ingen möjlighet att bara 5 V kan trycka en farlig ström genom kroppen). Samma gäller 12 V och upp till c:a 50 - 75 V. Det man kan få stötar av i en bil är ju tändspänningen och är kablar etc lite dåliga kan det slå igenom isoleringen och ge oväntade obehagligheter om man tar i nån tändkabel.

Faran med elsystem som har ett batteri är kortslutningar, eftersom exvis ett bilbatteri kan ge enorma strömmar vid kortslutning (som nämndes ovan med brännskador). Lite OT, men kanske nåt att ha i tankarna.
Tack för den, exakt så är det ju

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]