NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZtingRay
dieselputte skrev:Bara en fundering angående ditt byte av EGR, bytte du styrmotorn också, eller bara metallstycket? Styrmotorn har ju en magnetisk styrning och det kan ju vara att den tappar magnetismen så den inte orkar styra EGR riktigt när den är varm. EGR sitter ju rätt nära tillsatsvärmaren. Samtidigt tycker jag det borde märkas när du kör i så fall.
EGR -ventilen byttes aldrig utan bara smörjdes med bromsrengöring i avgaskanalen och med elektronikspray under plastlocket där magneten sitter.
Ventilen såg inte så gammal ut och hade inte bekat igen så jag misstänker den blivit bytt tidigare. Har bara ägt bilen sedan juli-13 så man kan ju inte vara helt säker. Angående att värmaren sitter intill EGR:n så borde nog kylar vattnet som blivit varmt i manteln runt röret som leder avgaserna till EGR-ventilen ha större påverkan. Hur testas detta på bästa sätt ifall att ventilen inte håller tätt vid uppvärmd motor? Kan man plugga ventilen med ett plåtbläck så att den simuleras vara stängd? För det ska den väll vara vid start på både varm/kall motor? Då borde den ju bli mer lättstartad?
Jag upplever bilen som väldigt pigg annars, inte alls orkeslös. Bränsle förbrukning är inte heller hög.
Sierra94 skrev:Väldigt off-topic, men har en fundering. Hur får man fram BÖR värdet i vida? Såg på dina bilder att det låg bredvid de vanliga värdena.

Och EGR ventilen verkar alltid ska ha en duty cycle när bilen går på tomgång varm som kall samt vid lätt belastning. Min 2.0d har jag haft mkt problem med EGR styrningen på. Men sedan jag röck LMM kabeln och sedan startade bilen och slog av den igen och kopplade in LMM så verkar detta ha löst sig till det bättre.

Gällande värdet på laddtrycket så kan det vara så att ventilen till turbons reglering kärvar. Eller att turbon koksat. Har haft båda problemen på min. Böt först styrventil men vaacumklockan på turbon orkade inte dra tillbaka armen för det var för mkt koks i avgashuset. La mig under bilen och motionerade armen som sköter vingarna i turbon och efter det funkar den.

Har samma symptom som dig med kallstart vs varmstart. Kall startar den direkt, varm 1-2 sekunder.

Jag ska följa denna tråd och dela med mig av erfarenheter jag själv haft med både värmare mm.
Börvärdena har jag pillrat dit med paint=is the shit :D Dom finns om du trycker på "beskrivning" i vänster nederkant.

Och det finns alltså fler än jag som har detta problem... Spännande!
av dieselputte
Ok, det är ju möjligt att EGR aldrig bytts ut och fram till sena 06or satt det en EGR ventil som hade problem med att reglermotorn var för svag. Jag själv råkade ut för EGR problem, den var mycket svårstartad (varm motor) och tjuvstannade i korsningar. EGR byttes ut till uppdaterad variant med starkare motor och sedan dess har det inte varit några problem.

Om Volvo verkstad bytt ut din så kan du se det i historiken, gå till närmsta verkstad och kolla. Såg att du har en 05a så chansen finns att det kan vara orsaken.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Börvärdena har jag pillrat dit med paint=is the shit :D Dom finns om du trycker på "beskrivning" i vänster nederkant.
Ok, ska kolla det :-)
Och det finns alltså fler än jag som har detta problem... Spännande!
Japp, vi åker ju volvo. Felen kommer sällan ensamma ;-)
av ZtingRay
Kontaktade min lokala Volvo verkstad och frågade ut dom.
Dom hade lite olika teorier men bad mig kolla så inte spjällhuset var igenbekat.

Plockade bort spjällhus och hela insuget, därefter rengjordes allt och smörjdes.
Hela insuget var täckt med 2mm sot-koks på insidan.
Problemet kvarstår fortfarande, bilen vill inte starta överhuvudtaget när den blivit riktigt varm och inga felkoder är satta.

En teori till som dom hade var att kamaxlen stod 1 kugg fel.. Remmen är bytt för ca:1000mil av allmärkes verkstad.
Kan kanske vara fallet men bilen är pigg och går jämt och fint vid alla tillfällen.
Endast vid varmstart som problemet är.

Bokat tid för felsökning på Volvo om 2 veckor, jag lägger min energi på annat än bilen för nu har ja tröttnat på liket...
av ZtingRay
Bilen har varit inne på verkstad då följande gjordes..
-Kontroll av kamrem, rätt inställd
-Byte kamaxellägesgivare
-Byte diesel filterhus+filter+slang mellan hus pump

Felet kvarstår, bilen är svårstartad/startar inte alls efter varmkörning och den stått mellan 15-45min.
Vänta ca: 10min å den hoppar igång direkt. Ibland är det värre ibland lättare att starta..

Nu är det ju semester tider så dom kunde inte kika på bilen igen förrens om ett par veckor.
Jag tänkte byta vevaxellägesgivaren för att se om det är den som spökar.. Den är ju inte speciellt dyr i sammanhanget...
Har någon varit med om detta felet utan att där finns någon felkod i VIDA?
av ZtingRay
EGR är rengjord och smörjd. Den var inte igenbekad utan såg fräsch ut..
Har även testat att "plugga" egr:en genom att klippa till ett bläck av en ölburk så den är stängd hela tiden men det gjorde ingen skillnad..
av Tim
Avstängnings spjället i insuget kan kärva och då får du inga felkoder. Det finns en teknisk journal om felet och hur man åtgärdar det.
av ZtingRay
Jag kikade i Vida efter en teknisk journal och jag antar att du menar "bulletiner" i Vida men jag hittar inget angående avstägningspjället..
Sitter det spjället i spjällhuset? Isåfall bara bort med det rengjöra, smörja och ihop igen?
av Tim
Det finns ingen info i vida om det utan infon finns i TIE. Man filar lite på det enligt beskrivningen i den journalen. Ring volvo verkstaden så kan dom hjälpa dig!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw