- mån 05 maj 2014, 16:38
Ventilen såg inte så gammal ut och hade inte bekat igen så jag misstänker den blivit bytt tidigare. Har bara ägt bilen sedan juli-13 så man kan ju inte vara helt säker. Angående att värmaren sitter intill EGR:n så borde nog kylar vattnet som blivit varmt i manteln runt röret som leder avgaserna till EGR-ventilen ha större påverkan. Hur testas detta på bästa sätt ifall att ventilen inte håller tätt vid uppvärmd motor? Kan man plugga ventilen med ett plåtbläck så att den simuleras vara stängd? För det ska den väll vara vid start på både varm/kall motor? Då borde den ju bli mer lättstartad?
Jag upplever bilen som väldigt pigg annars, inte alls orkeslös. Bränsle förbrukning är inte heller hög.
Och det finns alltså fler än jag som har detta problem... Spännande!
dieselputte skrev:Bara en fundering angående ditt byte av EGR, bytte du styrmotorn också, eller bara metallstycket? Styrmotorn har ju en magnetisk styrning och det kan ju vara att den tappar magnetismen så den inte orkar styra EGR riktigt när den är varm. EGR sitter ju rätt nära tillsatsvärmaren. Samtidigt tycker jag det borde märkas när du kör i så fall.EGR -ventilen byttes aldrig utan bara smörjdes med bromsrengöring i avgaskanalen och med elektronikspray under plastlocket där magneten sitter.
Ventilen såg inte så gammal ut och hade inte bekat igen så jag misstänker den blivit bytt tidigare. Har bara ägt bilen sedan juli-13 så man kan ju inte vara helt säker. Angående att värmaren sitter intill EGR:n så borde nog kylar vattnet som blivit varmt i manteln runt röret som leder avgaserna till EGR-ventilen ha större påverkan. Hur testas detta på bästa sätt ifall att ventilen inte håller tätt vid uppvärmd motor? Kan man plugga ventilen med ett plåtbläck så att den simuleras vara stängd? För det ska den väll vara vid start på både varm/kall motor? Då borde den ju bli mer lättstartad?
Jag upplever bilen som väldigt pigg annars, inte alls orkeslös. Bränsle förbrukning är inte heller hög.
Sierra94 skrev:Väldigt off-topic, men har en fundering. Hur får man fram BÖR värdet i vida? Såg på dina bilder att det låg bredvid de vanliga värdena.Börvärdena har jag pillrat dit med paint=is the shit :D Dom finns om du trycker på "beskrivning" i vänster nederkant.
Och EGR ventilen verkar alltid ska ha en duty cycle när bilen går på tomgång varm som kall samt vid lätt belastning. Min 2.0d har jag haft mkt problem med EGR styrningen på. Men sedan jag röck LMM kabeln och sedan startade bilen och slog av den igen och kopplade in LMM så verkar detta ha löst sig till det bättre.
Gällande värdet på laddtrycket så kan det vara så att ventilen till turbons reglering kärvar. Eller att turbon koksat. Har haft båda problemen på min. Böt först styrventil men vaacumklockan på turbon orkade inte dra tillbaka armen för det var för mkt koks i avgashuset. La mig under bilen och motionerade armen som sköter vingarna i turbon och efter det funkar den.
Har samma symptom som dig med kallstart vs varmstart. Kall startar den direkt, varm 1-2 sekunder.
Jag ska följa denna tråd och dela med mig av erfarenheter jag själv haft med både värmare mm.
Och det finns alltså fler än jag som har detta problem... Spännande!